Lancering platform met volhoudbare verhalen: Makers voor Morgen. Verander eerst van perspectief. Kijk dan opnieuw. Heel gericht en bewust. Wat zie je dan? Vertel! Verbeeld! Verwoord! Op kerstavond, dinsdag 24 december 1968, overkwam dit de driekoppige NASA-bemanning aan boord van de Apollo 8 raket. Tijdens hun ‘moonshot’-missie zagen zij vanuit hun gedeelde ruimtevaartuig óns gezamenlijke ruimteschip opdoemen, als blauwe bol: ‘Planeet A’. “Wauw, wat is dat mooi!”, schreeuwde astronaut Bill Anders uit. Direct pakte hij zijn Hasselblad-camera en maakte met een 80mm-lens die eerste iconische kleurenfoto van moeder Aarde: ‘Earthrise’.
Dat bleek het allesbepalende moment waarop het milieubewustzijn op Aarde werd aangewakkerd. Het gaf mensen hoop op een volhoudbare toekomst. “We are all astronauts on spaceship Earth”, zei de latere astronaut en geboren Tukker Wubbo Ockels na zijn landing terug op Aarde. Geen planeet B, wel plan B: volhoudbaar veranderen. Alles draait om evenwicht, zeker op Aarde.
In de praktijk wordt de juiste balans bepaald door drie evenwichten: als basis de ecologische balans (Planet); dan de sociale balans (People); en bovendien de economische balans (Prosperity). Het juiste evenwicht verlangt een blik van buiten, vanaf een afstand: het ‘birds-eye’ van de ondernemer, zijn of haar visie op de toekomst. Een blik tot over de horizon is nodig, omdat iedere organisatie en elk bedrijf dagelijks wordt geconfronteerd met grenzen: grenzen aan de groei, grenzen van de mensen, en grenzen van het groen. Triple P.
Koplopers wijzen de weg
“Als we de wereld willen doorgeven aan onze kinderen en volgende generaties, dan moeten we het met elkaar écht anders doen. Dan dienen we ons gedrag spoedig aan te passen aan een snel veranderende werkelijkheid. Voor het verantwoord doorgeven is in september 2015 in Parijs de basis gelegd door 197 regeringsleiders. Onder de vlag van de Verenigde Naties stelden zij de zeventien Global Goals vast voor wereldwijde duurzame ontwikkeling. Toen kantelde voor de tweede keer het perspectief, met name voor ondernemers die op kop willen blijven lopen. Nu wijzen zij de weg.”
Volhoudbare verhalen vertellen
“In de praktijk blijken veel bedrijven in de maakindustrie al te beschikken over praktische producten, opmerkelijke oplossingen of slimme systemen. Stuk voor stuk zijn het aantrekkelijke antwoorden voor een weerbarstige werkelijkheid. Toch vertellen ondernemers veel te weinig over welke moeite zij in hun bedrijven al nemen om onze samenleving snel CO2-neutraal, circulair, biobased en regeneratief te maken. Het is nu of nooit! Want wie momenteel niet schakelt en meedoet, valt tegen 2030 zeker buiten boord. En dat is volstrekt onnodig. Vertel gewoon wat jullie doen. Geef achtergronden. Bied inzichten. Laat zíen wat jou als ondernemer beweegt. Wat jullie teams allemaal teweeg brengen.”
Platform voor inspiratie
Het nieuwe platform Makers voor Morgen.nl vertelt de verhalen van ondernemers die succesvol voor duurzaamheid hebben gekozen. Juist om anderen te inspireren hetzelfde te doen. “Kanshebbers die het beste voor hebben met onze wereld, die bovendien aan de dagelijkse leiding staan van hun bedrijf. Of juist een onderneming beginnen om invulling te geven aan hun drang om écht iets te betekenen voor de wereld. Waar staan zij elke ochtend vroeg voor op? Welke kijk hebben ze op een exponentieel veranderende wereld? Welk transformatie gaan zij met elkaar door? Hoe overtuigen ze klanten dat duurzaam of groen gewoon kosten bespaart? Wat is hun verantwoorde businessmodel voor nu én later?”
“Laat je ook inspireren door ondernemers als Astrid, André, Bert, Derrick, Frans, Jan, en vele andere op www.makersvoormorgen.nl. Zij kozen allemaal voor een ‘business model shift’, en vonden andere wegen naar nieuwe waardecreatie voor hun klanten.”