Nu energie steeds duurder wordt, zien veel Nederlanders dit als het moment om hun eigen stroom op te gaan wekken. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van Zonneplan -gevestigd in Zwolle – dat het aantal orders de afgelopen twee weken bijna zag verdubbelen. Opmerkelijk, want normaliter ligt de verkooppiek juist vóór de zomer. Ook Google Trends laat zien dat er de laatste weken opvallend veel gezocht wordt op zonnepanelen. Daarmee wordt het beeld ondersteund dat de energieprijsexplosie de populariteit van zonnepanelen opstuwt.
Met name de afgelopen maand zijn de stijgende energieprijzen volop in het nieuws. Machiel Mulder, hoogleraar energie-economie van de Rijksuniversiteit Groningen, begrijpt dat het voor de consument nadelig is, maar ziet ook een positieve kant. “De hoge prijzen vormen een stimulans voor de energietransitie. Een deel van de mensen kiest voor bijvoorbeeld zonnepanelen of betere isolatie vanuit de intrinsieke motivatie om te verduurzamen. Maar blijkbaar zijn veel mensen ook vooral gedreven door de financiën. En dat is heel goed, want we kunnen alleen maar een groot effect realiseren wanneer het economisch aantrekkelijk is”, aldus Mulder.
Google Trends laat duidelijk verband zien
Ook in Google Trends is duidelijk te zien dat berichtgeving over hoge energieprijzen de interesse in zonnepanelen aanwakkert. Zo was er met name op 17 en 18 september veel te zien en te lezen over het onderwerp. Pricewise kwam met een onderzoek dat door diverse media werd overgenomen, de NOS berichtte dat “de energiemarkt op hol slaat” en volgens zowel het AD als het Parool wordt de energierekening “onbetaalbaar voor lage en middeninkomens”. Dit resulteerde in een enorme piek in Google als het gaat om de zoekopdrachten ‘zonnepanelen’ en ‘zonnepanelen kopen’.
Hetzelfde patroon speelde zich afgelopen week af. Nadat de mediastorm enigszins was gaan liggen, nam ook de online populariteit van zonnepanelen af. Maar nadat op 6 en 7 oktober onder meer RTL Nieuws berichtte dat “de energieprijzen hun top nog niet hebben bereikt”, terwijl BNR Nieuwsradio bijvoorbeeld sprak van een “gascrisis, waardoor energieleveranciers hun aanbod intrekken”, steeg het aantal Nederlanders dat zoekt op ‘zonnepanelen’ of ‘zonnepanelen kopen’ weer tot recordhoogte.