Eind 2020 meldde Esra in Kijk op Oost Nederland de komst van de nieuwe eigenaar Dennis Grolleman en de daarmee gepaard gaande grote ambities, zoals verdubbeling van de omzet in vijf jaar. Een jaar later gaat de successtory van het Apeldoornse bedrijf voor intern transport en opslag onverminderd door. Met René Heupink als de nieuwe mede-eigenaar groeit Esra zelfs harder dan verwacht. “Maar de ons-kent-ons mentaliteit zal nooit verdwijnen.”
De sfeer en teamspirit in het mooie pand van Esra, aan de Lange Amerikaweg in Apeldoorn, zijn opperbest. Het bedrijf is in omvang fors gegroeid. Daarmee ook de voorraad, het aantal monteurs en adviseurs. Dit alles heeft het afgelopen jaar geleid tot een omzetverhoging van maar liefst dertig procent. De komst van de nieuwe eigenaren – eerst Grolleman, kort daarna Heupink – heeft Esra een enorme boost gegeven.
René Heupink heeft een verleden bij Esra. Vijftien jaar lang werkte hij er als accountmanager. Drie jaar geleden nam hij het bedrijf Pallettruck Twente in Wierden over en werd hij zelfstandig ondernemer. De band met Esra bleef echter sterk, inmiddels is Pallettruck Twente gefuseerd met Esra en is Heupink terug in Apeldoorn. Nu niet meer als werknemer, maar als mede-eigenaar, samen met Dennis Grolleman.
De rolverdeling tussen die twee is helder. Grolleman houdt zich op de achtergrond bezig met de lange termijnvisie, met overnames, zoals recent die van Mega Magazijninrichting, en de samenwerking met de diverse zusterbedrijven van Esra. Heupink voert de dagelijkse leiding over het bedrijf en de activiteiten.
Totaaloplossingen
Die activiteiten worden gestaag uitgebreid. Inmiddels kan Esra totaaloplossingen leveren en zijn klanten van a tot z ontzorgen, vertelt Heupink. “Een leeg pand omtoveren tot een volledig operationeel magazijn, dat deed Esra al langer. Maar we hebben nu ook de capaciteit om een heel nieuwbouwproject te realiseren. De klant hoeft enkel maar zijn wensen uit te spreken, wij regelen alles.”
Dat heeft een groot bijkomend voordeel, zegt Eric Bras, senior accountmanager. “Bij de inrichting van een magazijn beperkt de bestaande ruimte je soms in je mogelijkheden. Als wij een nieuw pand ontwerpen, dan kijken we naar het soort product, welke trucks er worden gebruikt, welke inrichting is gewenst; op al dat soort zaken wordt het ontwerp gebaseerd. Zo creëer je een optimale werklocatie.”
Bijhoren
Ook de sales en aftersales van Esra groeien in rap tempo. Het productaanbod is flink uitgebreid, bijvoorbeeld met shuttle systemen en aangedreven kettingbanen. Bras: “Die konden we al wel leveren, maar we hadden het niet in eigen beheer. Ook op het gebied van lithium-ion batterijen kunnen we steeds meer.”
Daarnaast is de buitendienst uitgebreid. “We hebben een aantal vakkundige nieuwe monteurs uit de branche binnen weten te halen. Daarmee kunnen we het onderhoud van alle soorten trucks nog beter aan. Het is fijn om te merken dat die vakmensen bij ons willen werken. Het gaat bij ons goed, daar willen mensen graag bijhoren”, aldus Heupink, die verder opmerkt dat Esra binnenkort meer mooi nieuws te melden heeft. “Hopelijk in de volgende editie van Kijk.”
Nuchter
Ondanks alle positiviteit blijven de mensen van Esra met beide benen op de grond staan. “Dat is onze oosterse nuchterheid”, zijn Heupink en Bras het eens. “Geen rare fratsen, maar een boerenmentaliteit. Wij kennen de klant, de klant kent ons. Die goede band zal nooit verdwijnen.”