Het werk van een ondernemer gaat altijd door. Maar de maandag is wel een belangrijke dag, het begin van een week waarin weer doelen bereikt kunnen worden. Vandaag duiken we in de week van Ruud Pullen, directeur bij PULL& PUSH – strategie. Hoe ziet zijn agenda eruit en wat houdt hem bezig?
Waarin onderscheiden jullie je?
PULL& PUSH omvat een nieuw concept in de advieswereld voor het hogere segment. Dat wil zeggen: schaft een ondernemer bij PULL& PUSH een bundel aan van, naar keuze, 4 – 40 uur, dan heeft deze, per direct, op afroep, een jaar lang toegang tot al hun strategische expertise, zo vaak en zoveel deze dit wenst. Als de ‘bundel’ eerder op is brengt een ‘upgrade’ uitkomst. Voor directeuren en andere aanvoerders van organisaties bestond dit concept tot exact een jaar geleden nog niet. Wel op onder andere. HR- en financieel gebied. Met inmiddels ruim 10 klanten, bestaande uit één Start Up, enkele Scale Ups en de rest zijnde gevestigde bedrijven, bewijst het concept van PULL& PUSH zeker zijn waarde. Het bewijs wordt geleverd doordat alle eerste klanten inmiddels ‘bijbesteld’ hebben.
Wat vind jij als ondernemer het mooiste van je vak?
Niet zo eenvoudig te zeggen. Zelfstandig je werk kunnen doen en veel zelf kunnen beslissen is sowieso prettig. Echter na ruim 30 jaar in loondienst te hebben gewerkt in eindverantwoordelijke functies voor gerenommeerde internationaal opererende en technisch georiënteerde bedrijven, kan ik nu het grote verschil zien. Bij – overwegend – multinationale bedrijven kreeg ik, na mijn WTB- en BDK-opleiding, 30 jaar lang geweldig veel gerichte en zeer professionele, ‘bij- en nascholing’. De combinatie van deze kennis (theorie én praktijk), inclusief het toepassen en ervaren daarvan, als zelfstandig adviseur overdragen aan de volgende generatie(s) geeft echter superveel voldoening.
Waar wil je over 5 jaar na nu staan, als ondernemer?
Prachtige vraag, want dit is precies de vraag die PULL& Push háár contacten als eerste stelt. Het antwoord blijft vaak open, omdat men na deze vraag vaak pas beseft te veel bezig te zijn met de waan-van-vandaag. De tweede en volgende vraag snijden meer hout: “wat houdt u zoal bezig?” “Is dit ook wat u wil, of zou u zakelijk liever met andere zaken bezig willen zijn?” Hierna begint vaak een boeiend gesprek met de ondernemer. Betrekken we deze vraag puur op PULL& PUSH dan luidt het antwoord: ‘nog heel veel meer jonge(re) ondernemers sneller succesvol laten zijn’.
Noem eens 1 afspraak die je voor de komende week in de agenda hebt staan. Wat springt eruit, waar verheug je je op?
Dan noem ik graag CYKO Hydrauliek uit Goor. Zij fabriceren, repareren en servicen al 25 jaar hydraulische cilinders. Omdat ik veel voor hydrauliek-bedrijven heb gewerkt heeft de directeur mij gevraagd hem te ondersteunen als strateeg én sales coach. We denken momenteel samen na over de toekomst van CYKO, geven dit concreet invulling in een strategisch stappenplan én – met CYKO’s ambitie om veel meer bedrijven met naam en faam te bedienen – introduceer ik CYKO in de markt bij mijn relaties en adviseer ik CYKO Hydrauliek over waaraan zij moet voldoen om deze markt dan ook volledig tevreden te stellen en hierdoor zelf sterker te groeien.
En waarom?
Omdat er voor mij geen mooiere vorm van kennisoverdracht bestaat. Bovendien stel ik telkens opnieuw vast hoeveel extra zelfvertrouwen aanvoerders van onze samenwerking krijgen. Dit brengt hun organisatie snel(ler) naar het eerstvolgende hogere plan.
Tot slot: welke ondernemerstip zou jij met iedere lezer willen delen?
Dit antwoord klinkt misschien vreemd, maar is o zo waar: “If you think it’s expensive to hire a professional, just wait until you hire an amateur.”
Waarom? Een goede ondernemer weet heel veel zelf, maar durft zich ook kwetsbaar op te stellen m.b.t. sommige andere (kennis)terreinen!
De acceptabele groei of incrementele ontwikkeling heeft hij vaak mede te danken aan zijn bestaande ‘adviseur(s) in of direct rondom het eigen bedrijf’, maar de mooiste groei(sprong) komt toch echt vaak pas bij de invoering van een strategisch plan, waarbij de ondernemer vaak het best geholpen is met de strategische expertise van een ‘onafhankelijke/vreemde’.