Voor volgend jaar gaat Tragter Groep, adviesbureau in bedrijfsbeveiliging en veiligheid, flink investeren in CO2- en energiebesparing. Het Needse bedrijf neemt niet alleen milieuvriendelijke maatregelen voor zichzelf, maar brengt ook actief verduurzaming onder de aandacht van haar klanten. Dit past in het maatschappelijk verantwoord ondernemen van Tragter Groep.
Het ambitieniveau ligt behoorlijk hoog voor 2022. Aan het eind van het jaar verwacht directeur Hans Tragter dat de circa tien servicebussen gefaseerd overgaan van diesel op elektriciteit. Daarnaast gaat het bedrijf op een duurzame manier haar eigen energie opwekken via pv-panelen en wordt hoogstwaarschijnlijk een duurzamere warmtebron geïnstalleerd, mogelijk een warmtepomp. Verder zal de verlichting aangesloten worden op bewegingsdetectie, dus dan brandt er alleen licht als er iemand in de ruimte aanwezig is. Al over drie jaar wil Tragter Groep CO2-neutraal opereren.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Tragter voelt de maatschappelijke verantwoordelijkheid om verdere opwarming van de aarde tegen te gaan en daarom zal de uitstoot van broeikasgassen fors moeten verminderen. De belangrijkste vervuiler is CO2. De directeur wijst op het Klimaatakkoord van Parijs, waar Nederland zich ook aan heeft geconformeerd. De belangrijkste doelstelling is dat in 2030 minimaal 40% minder broeikasgas wordt uitgestoten, terwijl Nederland daar nog een schepje bovenop doet met 55%.
Tragter Groep neemt zelf het voortouw om de CO2-uitstoot over drie jaar te reduceren naar het nulpunt. Daarvoor heeft het bedrijf een plan van aanpak opgesteld, want uiteraard kunnen niet alle maatregelen ineens worden uitgevoerd. “We doen het stap voor stap”, zegt Hans Tragter. “We geven in eerste instantie prioriteit aan een duurzame opwekking van energie in ons bedrijfspand en mijn woonhuis en de transitie van dieselaangedreven naar elektrische servicebussen.”
Elektrische bussen
De monteurs rijden per jaar heel wat kilometers, kriskras door Nederland, dus daar valt een aanzienlijke CO2-besparing te halen. De meeste bussen van Tragter Groep rijden op diesel en hoewel dat schone Euro 6 motoren zijn, stoten ze nog wel CO2 uit. Dat is met elektrische motoren natuurlijk verleden tijd. Maar er is tot dusver nog een hobbel: de actieradius van elektrische bestelbussen is nog niet toereikend voor de kilometrage. Tragter: “Ik verwacht dat eind volgend jaar na een laadbeurt 500 kilometer per bus haalbaar is en dat is voor ons voldoende om stap voor stap elektrische bussen in gebruik te nemen.”
Verder wil de specialist in brand- en inbraakbeveiliging het elektriciteitsverbruik van haar pand fors verminderen. De hoeveelheid kWh-verbruik kan wat Hans Tragter betreft ongeveer gehalveerd worden met behulp van pv-panelen en de installatie van een (hybride) warmtepomp. Er is ook al het nodige gedaan om het gebouwgebonden energieverbruik te verminderen. Overal in het pand is overgeschakeld van tl- naar ledverlichting en straks gaat de verlichting alleen aan daar waar mensen zijn (bewegingsdetectie).
Wat noodverlichting en algemene verlichting betreft adviseert Tragter Groep haar klanten proactief om over te stappen naar ledverlichting. Leds gaan veel langer mee dan de aloude tl- of halogeenverlichting en verbruiken veel minder Watts. Volgens Tragter is er nog veel werk aan de winkel: “Relatief veel klanten van ons maken nog gebruik van de traditionele lichtbronnen, zowel qua noodverlichting als algemene verlichting. Wij leggen onze klanten een overzichtelijk model voor wat ze op jaarbasis aan energie en kosten kunnen besparen door over te schakelen naar led. Een bedrijf wordt bewust van het nut van energiebesparing als je met concrete cijfers komt. Dat stimuleert hen om in actie komen.”
Tragter geeft een treffend voorbeeld uit de praktijk. Recentelijk heeft het bedrijf een fraaie order in de wacht gesleept om in 118 hotels van een gerenommeerde hotelketen de nood- en vluchtwegverlichting te voorzien van led. Hans Tragter heeft de directie voorgerekend dat de hotelketen daarmee 10.000 euro bespaart ten opzichte van tl-lampen. “Dat is toch een forse kostenbesparing. En dan heb ik het nog niet eens over de algemene verlichting, waarmee je de grootste klapper maakt.”
Laadpalen
Tragter Groep laat het hier niet bij. Hans Tragter ziet ook volop toekomst voor intelligente laadpalen en koopt op klantaanvraag dit soort systemen in bij één van de grootste leveranciers van Nederland. Volgens hem hebben veel van zijn klanten uit het hotel- en restaurantwezen in de nabije toekomst behoefte aan laadstations voor hun (lunch)gasten zodat ze binnen een uur de elektrische auto volledig hebben opgeladen. De klant betaalt een kWh-prijs voor deze ‘tankbeurt’ en daar schuilt dus een verdienmodel in voor het hotel-restaurant. “Dat is financieel echt rete-interessant na een periode van tien jaar. Een intelligente laadpaal die binnen een uur een voertuig volledig kan opladen kost circa 50 mille, na enkele jaren heb je die investering terugverdiend en ga je er fors aan verdienen!”
PFAS-vrije brandblussers
Een toekomstige milieuvriendelijke investering worden de brandblussystemen die vrij zijn van PFAS. Producenten zijn druk bezig om het blusschuim te vrijwaren van deze chemische stof die niet in het milieu wordt afgebroken. In 2025 mogen producten geen PFAS-houdende middelen meer bevatten; dat geldt dus ook voor brandblussystemen. Tragter verwacht dat er dan in Nederland PFAS-vrije brandblussers worden gemaakt en de klanten van Tragter Groep hiervan kunnen profiteren. “Het is nog even geduld hebben.”