‘Great offices, happy people’. Het is de lijfspreuk van waaruit DITT Officemakers bedrijfskantoren ontwerpt en inricht. “De behoefte van de gebruikers is leading; we hebben geen eigen stempel die we op onze ontwerpen plakken. De klant bepaalt wat een geweldig kantoor is”, zegt mede-eigenaar Jan Brink van deze full-service kantoorinrichter, die in Nederland vestigingen heeft in Almelo, Amsterdam en Rotterdam.
Het interview vindt plaats in het statige, klassieke Rijksmonumentale pand schuin tegenover het NS-station van Almelo dat vroeger toebehoorde aan Koninklijke Nijverdal ten Cate. De chique uitstraling van het interieur zegt niets over de klanten die DITT Officemakers bedient. “We hebben zeker niet alleen zogenaamde high-end opdrachtgevers met hippe design-interieurs”, vertelt Brink. “Elke kantoorhoudende organisatie, hoe klein of groot ook, kan bij ons terecht. We ontwerpen kantoren voor diverse smaken en budgetten. Elke opdrachtgever krijgt bij een opdracht een dedicated team toegewezen met een adviseur, ontwerper en projectleider.”
De roots van DITT Officemakers liggen in Twente, in Albergen om precies te zijn. Onder een andere naam verleaste het bedrijf kantoorinrichtingen. Na een naamswijziging fuseerde de toenmalige Vastgoedinrichter met Property Upgrade in Amsterdam en ontwikkelde men naast verschillende inrichtingen voor eindgebruikers ook kantoorconcepten zoals Het Nieuwe Kantoor. Uiteindelijk gaat het bedrijf verder onder de huidige naam DITT Officemakers, met een vestiging in Almelo en twee vestigingen in Amsterdam en Rotterdam. Het bureau richt zich puur op kantoorinrichting volgens de Design & Build formule.
“We ontwerpen en richten het interieur in en daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor de aansturing van onze toeleveranciers. De opdrachtgever wordt volledig ontzorgd; we treden op als een soort turn-key aannemer. In de verschillende disciplines werken wij samen met vaste leveranciers, veelal Twentse partijen”, vertelt Brink over de aanpak van DITT Officemakers.
In eerste instantie begint het met een workplace-consult. “We vragen de opdrachtgever hoe hij nu werkt en hoe hij in de toekomst wil gaan werken. Elk ontwerp, dat uitgewerkt wordt in de door ons zelf ontwikkelde 3d software, is een maatpak.”
Juiste prijs/kwaliteitverhouding
De gebruikte ontwerpsoftware is intelligent. Dat wil zeggen dat bij wijziging in het inrichtingsontwerp de prijs mee verandert. Zo heeft de opdrachtgever dus altijd inzicht in de prijs. Het bieden van een marktconforme kwaliteit/prijsverhouding is voor DITT Officemakers een essentiële factor. “Het gaat ons erom dat we inzicht krijgen hoe een gebruiker de door ons ontworpen kantoorinrichting beleeft. Daarom besteden we veel tijd aan het after-sales proces”, aldus Brink. Ook hecht het bureau waarde aan het bewaken van de doorlooptijd van een project. Binnen die planning is er ruimte voor flexibiliteit. “Door onze ‘platte’ organisatie zijn we in staat om snel te schakelen bij mutaties.”
Kantoorinrichtingen zijn aan veranderingen onderhevig. Denk hierbij aan een hybride mix van thuiswerken en flexibel gebruik van het kantoor (pay-per-use) en recycling en hergebruik van refurbished kantoormeubilair. Met dit soort ontwikkelingen is DITT Officemakers volop bezig.
Maar uiteindelijk staat één ding centraal en dat is het creëren van gelukkige werknemers op een werkplek die als een warme jas zit. “Dat is en blijft onze missie”, besluit Brink.