Dry January: na de feestdagen een maand geen alcohol nuttigen. Ook in Nederland is dit initiatief binnengedruppeld. Slijterijen in Nederland lijken er niet onder te lijden. In 2016 telde het Handelsregister 2.009 slijterijen, eind 2021 zijn het er 2.063. Volgens Petra de Boevere, voorzitter van Koninklijke SlijtersUnie, speelt de slijter een belangrijke rol in de samenleving. Bijvoorbeeld tijdens de lockdowns. “Als de horeca dicht moet, maken mensen zelf thuis cocktails. Iets wat ook met minder of zelfs zonder alcohol kan.”
Kleine groei in aantal slijterijen
Het aantal bij KVK ingeschreven slijters laat sinds 2016 een kleine groei van 3% zien: van 2.009 naar 2.063. Bij de telling van de drankwinkels in het Handelsregister is gekeken naar de winkels die echt als slijterij (Standaard Bedrijfsindeling 4725) ingeschreven staan. Deze winkels hebben de verkoop van drank als hoofdactiviteit. Supermarkten, delicatessenwinkels en andere ondernemers die drank verkopen als nevenactiviteit zijn niet meegeteld.
De Koninklijke SlijtersUnie ziet Dry January als een kans. Boevere: “Januari is traditiegetrouw een mindere maand voor de retail. Het is dan zeker niet verkeerd om na te denken over de verkoop van alcohol en mensen kennis te laten maken met nieuwe (alcoholvrije) producten. Er komen steeds meer alternatieven voor de traditionele alcoholische dranken. In het verleden moesten zwangeren, mensen die moeten rijden of om medische redenen geen alcohol mogen nuttigen het doen met een cola, jus d’orange of glas water. Tegenwoordig zijn er steeds meer, verrassend goede, alcoholvrije varianten beschikbaar.” Boevere geeft daarbij aan dat de slijter niet alleen alcoholische dranken verkoopt. “De slijter verkoopt ook gezelligheid en wil mensen laten genieten. Met de tips en adviezen van de slijter kunnen mensen thuis genieten van lekkere cocktails en de alcoholvrije variant: de mocktail.”
Kansen en bedreigingen voor slijterijen
De slijter mag als essentiële winkel tijdens lockdowns openblijven. “Door de internationale verschillen in regelgeving omtrent corona hebben slijters in de grensregio’s het toch lastig”, zegt De Boevere. “Nederlandse klanten trekken massaal de grens over om in België en Duitsland te winkelen en kopen als ze daar dan toch zijn drank. Ook buitenlandse klanten komen geen inkopen doen.”
In andere delen van het land hebben slijters juist weer geplust doordat de horeca dicht ging en mensen thuis gingen drinken. De Boevere: “Een trend die wellicht blijft. Mensen hebben ontdekt dat ze zelf cocktails kunnen maken. Ook nog eens veel goedkoper.” Daarnaast ziet de voorzitter ook qua drankgebruik verschillen. “Verschillende regio’s, met andere culturen. In de Randstad lopen ze meer voorop met nieuwe dingen uitproberen, cocktailbars etc. In de regio’s is men veel traditioneler met bier en shotjes.”
Boevere geeft aan dat de gespecialiseerde drankenwinkel daarbij concurrentie heeft van andere winkels die alcoholische drank verkopen. Zoals supermarkten, die niet alleen laag alcoholische dranken als bier en wijn verkopen, maar steeds vaker een deel van de winkel inrichten als slijterij. “De verkoop van alcoholische dranken is meer dan omzet maken. De verkoper van alcoholische drank heeft ook een grote maatschappelijk verantwoordelijkheid, zoals jongeren voorlichten. Daarnaast onderscheiden wij ons als slijters met uitgebreide kennis, voorlichting en advies over bestaande en nieuwe producten.”
Lees hier verder als je meer wilt weten over starten met het verkopen van alcohol.