Machinefabriek en -leverancier Apollo Group is gestart met de shopfloorapplicatie van Smart Production Solutions (SPS). De onderneming met hoofdkantoor in Coevorden levert spiraal conveyors aan bedrijven in meer dan 175 landen. Apollo gebruikt de SPS-applicatie op dit moment voor de urenverantwoording en het klokken van uitgevoerde bewerkingen tijdens productieprocessen. Ruben Bosman, managing director Europa: “Dit maakt ons sneller, effectiever en duurzamer.”
De machineleverancier is de stille kracht achter de spiraal conveyor systemen die bij diverse grote bedrijven in gebruik zijn. Bijvoorbeeld bij grote brouwerijen en in warehouses binnen de e-commerce sector. De implementatie van de shopfloorapplicatie bij het Coevoerdense bedrijf is een volgende stap in een enkele jaren geleden gestart standaardisatie en automatiseringsproject. Het traject, waarbij verschillende optimalisatie stappen samen komen, heeft als voornaamste doel om levertijden omlaag te brengen en efficiënter te kunnen produceren.
Automatiseren van menselijke handelingen
Het automatiseren van een aantal menselijke handelingen was nodig om tot een sterke daling in de levertijd te komen. Naast het automatiseren van handelingen zijn de engineeringwerkzaamheden teruggebracht door het standaardiseren. Inkoopactiviteiten vinden grotendeels automatisch plaats. Daarnaast gebruikt Apollo ook een product configurator. “Daarmee kunnen we klanten sneller bedienen, terwijl zij én wij minder kwaliteitsproblemen ervaren. Tegelijkertijd kunnen we dezelfde flexibiliteit voor onze klanten waarborgen”.
Bewuste keuze voor shopfloorapplicatie
Ondanks de aanwezigheid van ERP-software koos Apollo heel bewust voor een shopfloorapplicatie van Smart Production Solutions als aanvulling op de bestaande systemen. “Wat we zochten was een applicatie die ons kon helpen bij het digitaliseren van een veelvoud aan handelingen. Daarnaast zochten we een leverancier die specifiek met ons
mee kon denken over de inrichting. Daarom zijn we in gesprek gegaan met SPS.”
Sterk verbeterde urenverantwoording
Bosman stelt dat de urenverantwoording nu sterk is verbeterd. Inkopers besparen een paar uur per week, maar hoeven voornamelijk geen simpele repeterende taken meer uit te voeren. Voormannen op de werkvloer hebben meer inzicht en zien of iedereen ingeklokt en met de juiste taak bezig is.” Hij zegt het lastig te vinden om een precieze besparing aan te geven. “Die bedraagt procenten, maar belangrijker is dat deze shopfloorapplicatie ons helpt bij de totale digitalisering van werkzaamheden. Daarnaast was deze investering nodig om de volgende stappen in de transformatie te kunnen zetten.”
Vervolgstappen
Een vervolgstap is het digitaliseren van de werktekeningen. “Die willen we ook op de schermen in de werkplaats krijgen en mogelijk op de tablets. Daarmee is het printen van de tekeningen niet langer nodig, het bespaart tijd en iedereen heeft toegang. Hetzelfde kunnen we doen met de raaplijsten die we digitaal willen gaan afboeken doormiddel van een handscanner”.
‘Applicatie is logisch ingericht”
Over het gebruik van SPS is Bosman zeer tevreden. “SPS heeft goed meegedacht en toen de applicatie paste met onze processen konden we heel vlot live. Door het gebruiksgemak van de applicatie hadden onze medewerkers aan een keer uitleg voldoende. Een medewerker ziet direct wat hij moet doen, zodat het klokken simpelweg niet fout kan gaan.”
‘We voelden ons gehoord’
De managing director omschrijft de shopfloorapplicatie als ‘de gewenste stap op weg naar volledige digitalisatie’. Tevredenheid was er absoluut over de samenwerking met SPS. “SPS was flexibel en meewerkend, dat werkte erg prettig. We voelden ons gehoord.”