De Nederlandse Olympiërs zijn niet alleen succesvol in Beijing. Ook online zijn de sporters ongekend populair, blijkt uit onderzoek van online marketing agency Seeders, met onder meer een vestiging in Zwolle. Zo kregen gouden medaillewinnaars Irene Schouten (langebaanschaatsen) en Suzanne Schulting (shorttrack) er binnen een dag duizenden volgers op Instagram bij.
Schouten begon de Olympische Spelen al met ruim 107.000 volgers. Op zaterdag 5 februari, de dag dat Schouten goud won op de drie kilometer, kwamen hier alleen al bijna 9.000 ‘followers’ bij. Na haar tweede gouden medaille, ditmaal op de vijf kilometer, klikten er weer massaal mensen op de ‘volg-button’ bij Schouten: in een dag tijd ruim 16.000 mensen. Drie gouden medailles later staat de teller op in totaal ruim 198.000 volgers.
Ook Ireen Wüst zag een flinke groei in haar aantal volgers op Instagram. Op 7 februari, toen Wüst haar sensationele gouden plak pakte op de 1.500 meter, kreeg de meest succesvolle Nederlandse Olympiër aller tijden er ruim 8.000 Instagram-volgers bij. Op dit moment heeft Wüst net de 130.000 volgers gepasseerd.
Shorttrack
Shorttrackster Schulting was al ongekend populair voor de Olympische Spelen in Beijing. Bij de start had ze ruim 570.000 volgers op Instagram. Op de tweede dag van de Spelen passeerde Schulting de 600.000 volgers. Dit aantal liep gedurende het toernooi op naar meer dan 700.000. Hierbij was een piek op 11 februari, de dag dat Schulting goud won op de duizend meter. Op die gouden dag kwamen er alleen al bijna 14.000 volgers bij. De ‘koningin van het shorttrack’ tikte op de laatste dag van de Spelen de 721.000 volgers aan.
De vrouwenploeg bij het shorttrack won op 13 februari goud op de relay. De ploeg, bestaande uit diezelfde Schulting, Yara van Kerkhof, Xandra Velzeboer en Selma Poutsma, zag hun volgers aantallen ook snel groeien. Velzeboer zag een groei van maar liefst 159% en was hiermee de meest succesvolle Olympiër online wat betreft procentuele stijging.
Skeleton
Ook naast de ijsbaan was er historisch Nederlands succes in China. Kimberley Bos pakte bij het skeleton een historische bronzen medaille. Bos was bij aanvang van de spelen met een kleine 4.000 volgers op Instagram nog relatief onbekend bij de Nederlanders die online actief zijn. Na haar bronzen plak bij het skeleton zag Bos haar volgers aantallen verdubbelen. In de dagen daarna groeide haar ‘digitale fans’ met 159%. Hiermee is Bos samen met Velzeboer de grootste stijger.