Kennisplatform voor Oost Nederland

Netters Infra: Wij zijn doeners!

Geplaatst op 7 juni 2022
Netters Infra: Wij zijn doeners!

Winkeliers en regelmatige bezoekers van hartje Rijssen kan het niet ontgaan zijn: het plein Het Schild en de Grotestraat hebben een ingrijpende gedaanteverwisseling ondergaan. De nieuwe bestrating met natuurstenen kinderkopjes en randelementen, en als klap op de vuurpijl de waterpartij met fontein uit graniet, geven het centrum een fraaie upgrading. Daarmee heeft Netters Infra haar visitekaartje als natuursteenspecialist afgegeven.

Rijssen is één van de oudste steden van Twente. Al in de achtste eeuw trokken de Saksen plunderend door het toenmalige Tubantenland en vanaf het jaar 900 is er sprake van permanente bewoning op de hogergelegen essen in Rijssen. In de twaalfde eeuw werd de Schildkerk (lange tijd de enige kerk aan het huidige plein Het Schild) in tufsteen opgetrokken en het doopvont in zandsteen. Niet voor niets heeft de architect van de bovengrondse reconstructie van het centrum van Rijssen goed naar het historisch materiaal gekeken, want in de nieuwe bestrating is zandsteen toegepast met haar karakteristieke geel-, bruin- en grijsachtige tinten. En wie een oude stedenbouwkundige foto bestudeert, ziet dat de binnenstad uit een halve cirkelvorm bestaat.  Deze vormgeving komt niet toevallig terug in het huidige segmentverband van de kinderkopjes.

Robuuste uitstraling Middeleeuwen

Uiteraard neemt de verslaggever van Kijk op Oost Nederland de gelegenheid te baat om het inmiddels opgeleverde werk van Netters Infra te bekijken. Het robuuste, stoere natuursteen doet herinneren aan Middeleeuwse tijden, toen Rijssen als relatief kleine Hanzestad floreerde. “De opdrachtgever – de gemeente Rijssen – en de architect verlangden in het programma van eisen dat er natuursteen zou worden toegepast, ondanks dat het veel duurder is in aanschaf dan bijvoorbeeld (beton)klinkers. Het ging puur om de uitstraling”, weet projectleider Wolfgang Wensing van Netters Infra. “Rijssen verwacht veel toeristen vanwege de nabije ligging van de Holterberg en de Sallandse Heuvelrug, en die komen ook naar het centrum van Rijssen om daar geld te besteden. De revitalisering van Het Schild met nieuwe horeca past in dat beeld. Die extra inkomsten zijn de grotere investering wel waard, te meer daar natuursteen een zeer duurzaam en waardevast materiaal is, ook tweedehands.” Opvallend in Rijssen was volgens Wensing dat de eerder toegepaste gebakken klinkers en betonklinkers nog zeker niet aan het einde van hun levensduur waren.

Meer natuursteen

Vanaf het terras bij Meneer Broodjes & zo hebben we een perfect zicht op de Schildkerk in gelig tufsteen en aan de andere kant de gestapelde waterpartij met fontein midden op het plein. Kinderen lopen over de granieten banden en spetteren elkaar een beetje nat. Wensing en de inmiddels aangeschoven directeur Gernand van Buul kijken glimlachend toe. “Zo’n plein met natuurstenen bekleding geeft een bepaalde beleving. We zien dat steeds meer gemeenten met een historische binnenstad meer natuursteen gaan toepassen bij reconstructies. We hebben daar al vaker ervaring mee opgedaan”, zegt Van Buul. Hij is na zijn vader de tweede generatie die aan het roer staat van Netters Infra.

Natuursteenspecialist

Het civieltechnische bedrijf met zo’n vijftig medewerkers en drie vestigingen in Enschede, Almelo en Deventer, mag je gerust een natuursteenspecialist noemen bij binnenstedelijke reconstructies. Netters Infra importeert natuursteen uit Europa en voornamelijk Azië. Zo zijn de randelementen afkomstig uit de oude kademuren langs de Elbe in Dresden, en komen de kinderkopjes uit India. “Ik vind dat de Aziaten beter in staat zijn dan de Europeanen om grote hoeveelheden sneller te leveren. Het gaat hier in Rijssen om een oppervlakte van in totaal 10.000 m2. Ik heb op voorhand honderd containers ingekocht om het materiaal vanuit India te vervoeren. Gelukkig gingen pas toen het materiaal al op transport was de containertarieven flink omhoog. Daar hebben we geluk mee gehad”, grinnikt Van Buul.

De directeur van Netters Infra was zo verstandig om meer dan een half jaar voor de start van de uitvoering, na de zomer in 2020, het materiaal te bestellen. Toen kwam er een probleem dat niet aan de neus van het bedrijf en vele andere bedrijven voorbijging: het coronatijdperk. De containerleveringen vertraagden en het was volgens Van Buul een flinke uitdaging om het materiaal op tijd binnen te krijgen. Een groot voordeel van de coronatijd was dat het een stuk rustiger was met binnenstadsbezoekers. “Ik hoor het de winkeliers nog zeggen tijdens de lockdowns: Nu moet je veel meters maken!”, zegt Wensing lachend.

Er is dan ook flink doorgewerkt, ook voor openingstijd en na sluitingstijd van de winkels en horeca. “Voor hen betekent de reconstructie overlast”, zeggen Van Buul en Wensing. “Wij proberen die overlast zo veel mogelijk te beperken. Het gaat erom dat je de winkels en horeca bereikbaar houdt. Daarom hebben we uiteraard loopschotten toegepast en gefaseerd gewerkt. Ik moet zeggen dat er sprake was van een goede wisselwerking tussen onze stakeholders en ons uitvoerend personeel.”

Tevreden stakeholders

De directeur van Netters Infra zegt dat er bij elk werk twee simpele doelstellingen zijn: het beperken van de overlast en de direct betrokken stakeholders tevreden stellen. “We kunnen er met z’n allen een boel omheen verzinnen, maar daar komt het in de kern op neer. Helaas wordt er in aanbestedingen tegenwoordig nogal veel papierwerk vereist; zo verlangen ze van je dat je bijvoorbeeld CO2-rapportages maakt, of je visie uiteenzet over hoe je omgaat met duurzaamheid en zo. Dat vergt veel kosten omdat we externe specialisten moeten inhuren. Wij houden niet zo van die poeha; wij zijn vooral doeners met een no-nonsens aanpak.”

Wat Van Buul en Wensing betreft gaat Netters Infra op dezelfde voet verder. “We hebben een stabiele orderstroom die we op peil willen houden. Gelukkig investeren veel gemeenten nog steeds in bovengrondse en ondergrondse reconstructies, ondanks de torenhoge prijzen voor transport en bouwmateriaal en vertraagde leveringstijden.”

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: