De ondernemende Zwolse participatiemaatschappij Wadinko heeft recent een belang genomen in het Hardenbergse Travelbags. De participatie door Wadinko waarmee de overdracht binnen het familiebedrijf is gefaciliteerd, voorziet ook in een kapitaalsversterking van de succesvolle webwinkel om verdere groei mogelijk te maken.
Travelbags is actief sinds 2007 en heeft zich in een relatief korte tijd – tussen het geweld van de grote online platforms – ontwikkeld tot een vooraanstaande webwinkel die zich vooralsnog richt op de Nederlandse markt. Ook heeft het merk fysieke winkels in Hardenberg, Zwolle en in Deventer. Travelbags beschikt over een eigen magazijn in Hardenberg en verzorgt de logistiek geheel in eigen beheer. Het assortiment varieert van school-, rug- en laptoptassen, up-market reisbagage tot en met portemonnees en bijvoorbeeld etuis. Totaal biedt Travelbags circa 20.000 artikelen aan van meer dan 100 (top) merken. Tevens voert Travelbags een private label.
Gedegen strategie
Na jaren van gezonde groei werd Travelbags de afgelopen twee jaar geconfronteerd met een omzetstagnatie. De directie, bestaande uit John en Gerjan Horstra, wijt dit aan de coronamaatregelen: ‘Er werd niet meer gereisd, scholen gingen tijdelijk dicht en ook de fysieke winkels moesten sluiten. Uiteraard had die afzetstagnatie weerslag op onze financiële positie. Voor ons was dat reden om in gesprek te gaan met Wadinko voor in eerste instantie een kapitaalsversterking. In onze gesprekken kwamen we er samen achter dat Wadinko ook op andere gebieden een rol kan spelen. Wadinko heeft een interessant netwerk en aansprekende participaties en wij kijken er naar uit om met Wadinko als sparringpartner strategische keuzes tegen het licht te houden. We zijn dan ook erg verheugd met de komst van Wadinko als aandeelhouder.’
Ocean bound plastic
Voor Wadinko past de participatie in Travelbags in haar strategie om ook meer aandacht te schenken aan de digitalisering van MKB-ondernemingen. Dat stelt investment manager Astrid Kempers: ‘Het is onze eerste deelname in een echte e-commerce onderneming. Echter, nu e-commerce- en platformbedrijven een steeds belangrijkere rol krijgen binnen de economie en we dit type economische bedrijvigheid ook binnen onze regio toejuichen, zijn we graag betrokken bij de uitdagingen waarvoor Travelbags zich gesteld ziet. Dat gaat over de online marketingstrategie van een kleine specialistische speler in een competitieve markt. Maar ook over thema’s als duurzaamheid, organisatieontwikkeling en (internationale) groei. Tevens hebben ontwikkelingen in de reisbranche impact op de bedrijfsvoering. Met de participatie in Travelbags gaat Wadinko financiële én managementondersteuning bieden aan de relatief jonge ondernemers Horstra om hun bedrijf verder te professionaliseren en om bedreigingen om te zetten in nieuwe kansen en mogelijkheden. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de in ontwikkeling zijnde hardshell koffers die worden geproduceerd met ‘ocean bound’ gerecycled plastic en die verkocht gaan worden onder het private label van Travelbags. Travelbags biedt werk aan 49 mensen en is daarmee een belangrijke werkgever in de regio.’