Onlangs lanceerden bijna negentig lokale voedselproducenten, lokale kunstenaars, horeca, retail en direct betrokkenen het unieke project: Kunst van de Korte Korten. Op vier plekken in de Zwolse binnenstad is kunst over tien Vechtdal en Reestdal producenten gepresenteerd in glazen huisjes. Maar liefst tweeëntwintig kunstenaars werken mee aan dit project. Het hoofddoel is om bewustzijn rondom lokaal voedsel te vergroten bij bewoners en bezoekers. Meer afzet stimuleren uit onze eigen achtertuin, bij horeca, streekproducenten en retail in het buitengebied.
Is eten kunst en heeft kunst smaak?
Het project maakt juist nu impact, in tijden met grote klimaatopgaves en maatschappelijke uitdagingen. Steeds meer mensen worden zich bewuster van duurzaam en gezond eten. Dit project vergroot dit belang op creatieve en positieve wijze. Eten en drinken uit de regio is beter voor het milieu en versterkt de lokale economie. De expositie vertelt het verhaal ‘van grond tot mond’ en geeft de lokale voedselproducenten een podium. Wethouder Monique Schuttenbeld vertelde in haar toespraak tijdens de lancering: “De verbinding tussen Hanzestad Zwolle en het buitengebied was in de Hanzetijd al ijzersterk. Ook in het Hanzejaar weten ambachtslieden uit verschillende sectoren elkaar te vinden en ontstaat er verbinding op basis van creativiteit, ondernemerschap en experiment. Deze verbinding is belangrijker dan ooit. Wij dragen deze kruisbestuiving een warm hart toe.”
Verrassend zomerprogramma
In de zomer is er een compleet programma samengesteld met creatieve workshops, smaak safari’s en een streekontbijt. De producten zijn verkrijgbaar bij bijna dertig Zwolse horeca – en retail locaties. Anieke van Wijnen, projectleider bij MarketingOost, vult aan: “Dat is nog niet alles. Het bezoeken van de streekproducenten is ook echt een must. Er zijn gratis auto- en fietsroutes met inspiratie bezoekjes samengesteld op de website www.kunstvandekorteketen.nl. Op een steenworp afstand van Zwolle vind je de ambachtelijke bedrijven, waar je verrukkelijke en pure producten uit de regio kunt proeven en kopen. Bij de bedrijven kan je vaak een rondleiding of proeverij bijboeken. Het is een absolute belevenis. Mijn vrienden en familie verras ik regelmatig met een bezoek aan deze bedrijven. Zet het op je to do lijst voor deze zomer en daarna!”
Unieke expositie brengt vernieuwde samenwerkingen tot stand
Vanuit MarketingOost hebben Zwolle Marketing en Vechtdal Marketing dit project samen met projectpartners opgezet. Vanuit gebiedsvisies en op basis van trends en ontwikkelingen, geeft MarketingOost een boost aan projecten die bijdragen aan de doelen voor bestemmingsontwikkeling, aanbodontwikkeling en het vermarkten van de Hanzestad Zwolle en Vechtdal Overijssel. Dankzij de financiële support van gemeente Zwolle, Nederlands Bureau Toerisme & Congressen (NBTC) en ZwolleFonds kan dit goed neergezet worden. Dit jaar is een try-out, met insteek om het daarna door te ontwikkelen tot bijvoorbeeld nieuwe edities. De expositie is tot 22 augustus te bezichtigen bij Blue Bayou en in de glazen huisjes aan de Klokkensteeg, Luttekestraat en Blijmarkt. Op 16 september is er nog een “after dinner”, genaamd het Streekmaal, op een unieke locatie bij Hanze Art Station. Het is een uniek pop up diner met producten van deelnemende producenten. Daarna reist de expositie tot december 2023 door naar Kaasboerderij Heileuver in Dalmsholte. Voor meer informatie: www.kunstvandekorteketen.nl
Credits fotografie: Maura Koelewijn