“We moeten serieus nadenken over een vierbaans autoverbinding tussen Enschede, Emmen en Groningen via de N36 en de N34. Een comfortabele, vlotte, veilige verbinding tussen de kenniscentra en industriële regio’s van Noordoost-Nederland. Samen met de Nedersaksenlijn hebben we dan in de regio Zuidoost-Drenthe – Twente de infrastructuur op orde en krijgt intensieve samenwerking, groei van de economie en de brede welvaart de ruimte,” zegt Herman G. Idema directeur van netwerkorganisatie Ondernemend Emmen. De infrastructuur is een terugkerend thema in zijn gesprekken met zijn collega’s in Twente. Daar zijn ze ook volop bezig met hun bereikbaarheid per spoor en over de weg.
Die spoorlijn, de Nedersaksenlijn, wil Idema graag snel, maar ook de vierbaans wegverbinding moet nu serieus worden opgepakt in toekomstige plannen voor regio verbindende infrastructuur. “Zeker ook wanneer je kijkt naar de nieuwste woningbouwplannen van het Rijk. Oost-Nederland, Twente en Emmen, worden er specifiek in genoemd, net als het gebied rond Groningen,” aldus Herman Idema. “Daar horen goede, veilige, vlotte, filevrije wegverbindingen bij.”
“We zien al jaren een steeds verder groeiende economische relatie tussen bedrijven uit Drenthe en Twente, maar ook de verbindingen tussen universitaire kenniswerkers en HBO-ers in de drie steden worden steeds intensiever,” constateert de directeur van Ondernemend Emmen. “Maar voor echte economische verbinding, groei en versterking van de gezamenlijke brede welvaart is behalve de Nedersaksenlijn dus ook een goede wegverbinding nodig.” En dan heeft hij het over een vierbaans verbinding Twente-Emmen-Groningen. “Dat is nog steeds grotendeels een tweebaans drama met een dubbele middenstreep. De langzaamste bepaalt het tempo op vrijwel het hele traject. Dat moet echt anders.”
Idema blijft het onbegrijpelijk vinden dat de N34 vanuit Emmen slechts tot Coevorden-Noord vierbaans is en niet verder. “Kijk naar de enorme logistieke ontwikkeling bij Coevorden. De toekomstige zuidelijke rondweg daar, moet gewoon aansluiten op een vierbaans N34. En maakstad Hardenberg met z’n vele bedrijven en transportbewegingen ook. Net zoals die stad ook vierbaans met Twente gekoppeld moet worden via de N36.” Zegt Idema.
De Emmense ondernemersvoorman weet best dat een vierbaans verbinding uit Enschede naar Groningen via Emmen er niet zomaar ligt. Dat dat verre toekomstmuziek is. “Maar je moet nu beginnen met denken en kijken hoe je dat zou kunnen doen. Daarmee voorkom je dat er straks door andere ontwikkelingen blokkades liggen die zo’n belangrijke verbinding niet meer, of alleen tegen zeer hoge kosten mogelijk maken. Regeren is vooruitzien. Ook op regionaal niveau. En we zien dat de regio ‘hot’ is in de landelijke politiek. Ik denk dan iets met ijzer en smeden als het heet is. ”