26 oktober publiceerde Qredits haar Sociaal Jaarverslag 2022. De sociale kredietverstrekker brengt in kaart hoe zij economische én sociale impact maakt op de maatschappij. Zo beschrijft het jaarverslag de ontwikkeling in banencreatie, overheidsbesparingen en diversiteit in doelgroepen. Dat Qredits verschil maakt, laten de resultaten zien.
Sociale impact
Qredits maakt ondernemerschap toegankelijk voor iedereen. Dit doet zij door ondernemers die geen of onvoldoende toegang hebben tot de (financiële) dienstverlening, ondersteuning te bieden met krediet, training en coaching. Daarnaast levert de kredietverstrekker een bijdrage aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. De speerpunten van Qredits zijn gericht op de SDG’s: geen armoede, kwaliteitsonderwijs, gendergelijkheid, gezond werkklimaat en economische groei, duurzame steden en gemeenschappen. Zo maakt Qredits sociale, economische en duurzame impact.
Economische impact Iedere 1.000 euro aan krediet levert 943 euro aan maatschappelijke baten op.* De economische impact is bijvoorbeeld terug te zien in de maatschappelijke baten. Deze baten bestaan uit besparingen op uitkeringen en inkomsten als loonbelasting en inkomstenbelasting. Doordat ondernemers met behulp van de kredietverstrekker vanuit een uitkering een bedrijf starten en geen gebruik meer maken van de uitkering, heeft de overheid een besparing van 76,5 miljoen euro sinds de start van Qredits in 2009. Van de bedrijven die zijn gestart door Qredits, is 87% na 3 jaar nog actief en 75% naar 5 jaar. Dit ligt een stuk hoger dan het gemiddelde van 65% van alle ondernemingen in Nederland.** Dat ondernemerschap positief bijdraagt aan de werkgelegenheid in Nederland is ook te zien aan het resultaat van 42.500 nieuwe banen in 2022.
*Berekend door het SEO Economsiche Onderzoek uit Amsterdam.
**Volgens cijfers van het Centraal Bureau van Statistiek
Diversiteit doelgroepen De jongere generatie wordt steeds ondernemender. Er is een toename in het aantal klanten van Qredits jonger dan 25 jaar. Deze doelgroep is gestegen van 6,3% in 2021 naar 10% in 2022. Qredits gelooft erin dat de jonge ondernemers van nu de toekomst van het ondernemerschap zijn. Daarnaast is er een verschuiving te zien in gender waarbij in 2022 39% van de kredieten is verstrekt aan een vrouw, dit is 8% meer dan in 2021. Ook de migratieachtergrond van de ondernemers is divers, 13% van de Qredits klanten is buiten Nederland geboren.
Sociale initiatieven Qredits heeft ook sociale initiatieven die bijdragen aan hun doelen. Bijvoorbeeld het maatschappelijke concept: De Boedelshop, waarbij klanten die genoodzaakt zijn te stoppen met hun bedrijf of incourante voorraad hebben een goede prijs krijgen voor hun producten. Maar ook het EigenBaas lespakket om ondernemerschap met het onderwijs te verbinden, de ondernemersschool voor statushouders en de Qredits-vestigingen in het Caribisch gebied. Met deze sociale initiatieven stimuleert zij ondernemerschap voor iedere ondernemer.