Kennisplatform voor Oost Nederland

Ondernemers investeren volop in de circulaire economie

Geplaatst op 7 juni 2024
Erwin Wevers

Duurzaam ondernemen, circulair produceren en klimaatneutraal bouwen: begrippen die we al vaak hebben gehoord. Toch is nog niet altijd duidelijk hoe ondernemers kansen kunnen benutten door duurzamer te ondernemen. Kijk op Oost Nederland vroeg zeven organisaties hoezeer de transitie naar de circulaire economie is ingebed in hun onderneming. Uit dit gesprek werd duidelijk dat in veel gevallen alle verduurzamingsmogelijkheden worden benut.

1. Wat maakt de onderneming waar u werkt bijzonder?

René Heupink, directeur-eigenaar van Esra Intern Transport: Wij zijn totaalleverancier van intern transport. Wij verzorgen voor onze klanten de inrichting van hun magazijn en voorzien ze van intern transportmiddelen. Van een steekwagen tot en met een compleet operationeel magazijn met bijvoorbeeld heftrucks, reachtrucks, stapelaars en pallettrucks.

Erwin Wevers, Manager Sustainability & QA bij EuroMouldings: Wij maken kunststofverpakkingen (flessen en jerrycans van HDPE) voor verschillende branches. We zijn druk bezig deze verpakkingen circulair te maken. Dat doen we door zoveel mogelijk gerecyclede materialen in te zetten. Middels het CIPACKS®-initiatief (Circular PACKaging Solutions) binnen de AST Packaging Group, waartoe ook ons zusterbedrijf Cleaning Twente BV in Hengelo behoort, zetten we een extra stap binnen de circulaire economie. We doen dit door alle soorten HDPE-kunststof verpakkingen terug te halen uit de keten en deze middels reconditionering opnieuw te gebruiken. Of, wanneer dit niet meer kan, zelf intern zoveel mogelijk te recyclen.

Rob Pierik, eigenaar van Fortune Coffee regio Twente: Met koffie mensen in organisaties verbinden en helpen groeien, dat is waar we voor staan. Wij zien lekkere koffie als de perfecte start voor een goed gesprek. Gesprekken die uitgroeien tot connecties. Connecties die persoonlijke relaties worden. En vanuit die onderlinge verbondenheid maken mensen met z’n allen het verschil voor de organisatie waarin ze werken. Iedere werkdag opnieuw. Dat oog voor de kracht van de persoonlijke verbinding maakt ons bijzonder. Maar niet alleen dat. Van nature ondernemen we bij Fortune namelijk door mensen, milieu en maatschappij te verbinden. Dit stroomt door in alles dat we doen. Zo gaat het één nooit ten koste van het ander. Sterker nog, we gebruiken onze groei om alles steeds een beetje beter te maken. Als we zelf groeien, zorgen we dat anderen ook groeien.

Emmelien Regeling, algemeen directeur van RPP Kunststofoplossingen: RPP is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in het produceren van kunststof halffabricaten en eindproducten. We leveren aan tien verschillende marktgebieden in binnen- en buitenland. We richten ons op de nichemarkt van kleine series, waardoor we veelal toeleveren aan kunststofbedrijven. Producten die we maken variëren van onderdelen voor boten en auto’s, tot ventilatiekanalen en putten voor in de grond. Dit alles doen we met duurzame kunststoffen: kunststoffen die gerecycled zijn of recyclebaar zijn.

Paula Gerritsen, oprichter en CEO van Spinning Jenny: Spinning Jenny is een jonge en hypermoderne circulaire garenspinnerij, uniek voor Nederland. Wij zijn koplopers op het gebied van het werken met de nieuwste technologieën. We produceren op duurzame wijze, door gebruik te maken van ruim duizend zonnepanelen. Daarnaast is Spinning Jenny een grote startup, waarbij ook groot geïnvesteerd is, wat vrij uniek is.

Geert Hollander, directeur Terborgse Handelsonderneming (THO): Wij richten ons op het ondersteunen van organisaties bij het maken van duurzame meubelinvesteringen. We balanceren ecologische verantwoordelijkheid met economische voordelen en sociaal welzijn. Onze benadering is gericht op het minimaliseren van meubelvervanging door refurbishing en recycling, waardoor we een brug slaan tussen traditionele waarden en moderne duurzaamheidsdoelen.

Martijn Kleine, Head Sales & Services NL & BE bij Aebi Schmidt Nederland: Wij zijn al 75 jaar marktleider in slimme en duurzame producten en diensten voor werkzaamheden aan vliegvelden en openbare ruimte. Wij produceren in Holten materieel voor gladheidsbestrijding voor de wereldwijde markt en hebben hier ook een sales, service en training/consultancy-afdeling voor ondersteuning van de Nederlandse en Belgische markt.

2. Is uw organisatie een koploper in duurzaam ondernemen?

Regeling (RPP Kunststofoplossingen): Wij pakken die koplopersrol doordat we de afgelopen jaren gebouwd hebben aan duurzame huisvesting: De Duurzame Kunststoffabriek. Hier delen we onze ervaringen met betrekking tot circulair bouwen en ondernemen. En laten we zien hoe je bestaande producten kunt omzetten naar een toekomstbestendig verdienmodel.

Pierik (Fortune Coffee): MVO is een fundamentele drijfveer in alles wat we doen. We betalen de koffieboeren een eerlijke prijs, recyclen onze koffieautomaten en leveren duurzame producten. Zo is koffiedik een waardevol restproduct dat veelal in het restafval terechtkomt. Wij bieden onze klanten een gratis service aan waarbij wij hun koffiedik ophalen. Dit doen we op het moment van een reguliere levering. We maken hiervoor geen extra kilometers: we zijn dan immers al bij de klant. Wij verzamelen koffiedik van meerdere klanten en zorgen ervoor dat dit waardevolle restproduct wordt aangeboden ter recycling. Van koffiedik wordt bijvoorbeeld biogas gemaakt.

Gerritsen (Spinning Jenny): De meeste spinnerijen werken alleen met nieuwe grondstoffen. Hooguit verwerken ze hun eigen afval weer in het proces, wat ze vervolgens als gerecycled op de markt zetten. Spinning Jenny doet het anders: wij zetten met name gebruikte textiele grondstoffen in, zoals afgedankte bedrijfskleding. Dit proces is veel complexer, maar wij vinden dat het verbranden van goede grondstoffen geen optie is.

Kleine (Aebi Schmidt): Zeker zijn wij koploper: wij zijn continu bezig met de ontwikkeling van producten en diensten waarmee onze klanten wegen veilig en schoon houden. Als eerste bedrijf in de branche zijn wij in 2018 begonnen met re-manufacturing van materieel voor gladheidsbestrijding. We hebben dit intussen als standaardproduct opgenomen in onze assemblagelijn. Daarnaast verbeteren wij middels onze uitvoeringsoptimalisatietrajecten samen met onze klanten de routes die gereden worden, waardoor bespaard kan worden op rijkilometers (brandstof), zout en soms ook machines.

Hollander (Terborgse Handelsonderneming): We streven ernaar leidend te zijn door hoogwaardige en kosteneffectieve oplossingen te bieden. We combineren innovatie met duurzaamheid, variërend van biologisch reconditioneren (met vijf jaar schoon-garantie) tot het herstofferen van meubels. Dit doen we allemaal in eigen huis, met ons toegewijde team bestaande uit meer dan veertig professionals.

Wevers (EuroMouldings): Ja, wij zetten grote stappen in de keten met zowel recycling als re-use. Met ons CIPACKS®-initiatief stimuleren we onze stakeholders en partners om dit zoveel mogelijk samen met ons te doen.

Heupink (Esra): Wij helpen veel klanten de omslag te maken van het gebruik van heftrucks op brandstof naar elektrische trucks. Wij bieden een duurzame oplossing voor de lange termijn.

3. Investeert uw onderneming volop in de transitie naar een circulaire economie?

Hollander (Terborgse Handelsonderneming): Onze markt verschuift duidelijk richting duurzaamheid. We investeren continu in onze bedrijfsvoering, om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame en ecologisch verantwoorde producten. Dit is essentieel voor het realiseren van onze eigen duurzaamheidsdoelen en die van onze klanten.

Gerritsen (Spinning Jenny): Spinning Jenny is hét voorbeeld van de transitie naar de circulaire economie: hier is het bedrijf voor opgericht. We kijken niet alleen hoe we een hoger percentage gerecyclede grondstoffen in een garen kunnen verwerken, maar ook naar de gewenste levensduur van een product. Een product dat relatief kort meegaat, is geen duurzaam product.

Kleine (Aebi Schmidt): Hier zijn wij al ruim vijftien jaar actief mee bezig. Onder andere door het leveren van re-manufacturing, ofwel: circulaire gladheidsbestrijdingsmachines. Dit wordt nu in onze lean assemblagelijn geassembleerd tussen nieuwe producten, het is dus een zo goed als standaardproduct voor ons bedrijf. Daarnaast zijn wij continu bezig met het onderzoeken van circulaire mogelijkheden: deze inspanningen zijn in 2023 bekroond met de Koplopersprijs Overijssel.

Heupink (Esra): Zeker: wij recyclen veel onderdelen en afvalstoffen. Ook knappen we gebruikte machines weer op, zodat zij een tweede leven kunnen krijgen.

Wevers (EuroMouldings): Ja, wij investeren volop in de circulaire economie. We hebben als doel om binnen de AST Packaging Group in 2030 in ieder geval al een 50% circulaire verpakking aan te kunnen bieden. Ook willen we minimaal voldoen aan de nieuwe Nederlandse en Europese circulaire regelingen die de komende jaren van kracht worden: de NCPN (Nationale Circulaire Plastic Norm), de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en de PPWR (Packaging & Packaging Waste Regulation). Regeling (RPP Kunststofoplossingen): Ja, absoluut! Wij produceren producten waarvan de grondstoffen niet oneindig zijn. Om ons familiebedrijf ook geschikt te maken voor toekomstige generaties moeten we ons nu zeker focussen op het anders gebruiken van onze grondstoffen. Wij richten ons daarbij met name op hernieuwbare en hergebruikte grondstoffen.

Pierik (Fortune Coffee): Op verschillende vlakken hebben we initiatieven waarbij circulair ondernemen centraal staat. Niet alleen met koffiedik, maar ook met koffieautomaten. Als we een nieuwe koffieautomaat plaatsen, nemen we de oude automaat mee. We zorgen dat de automaat op een plek terechtkomt waar alle onderdelen van de automaat ontmanteld worden. Zo kunnen deze materialen ter recycling worden aangeboden. Daarnaast zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk van onze producten een duurzaamheidscertificaat hebben.

4. Is het in uw organisatie duidelijk waar kansen liggen voor een duurzamere werkwijze: biedt een lagere milieu-impact bijvoorbeeld een meerwaarde voor klanten?

Gerritsen (Spinning Jenny): Onze circulaire producten bieden met name meerwaarde doordat we de gevraagde certificering kunnen meeleveren, zoals de Global Recycling Standard.

Heupink (Esra): Klanten waarderen het zeer als wij meedenken over duurzame oplossingen. Wevers (EuroMouldings): Wij hebben sinds twee jaar een bronzen EcoVadis-ranking. Wij gebruiken deze internationale duurzaamheidsbeoordeling om onze duurzame groei te monitoren en transparant te zijn naar al onze stakeholders. Daarnaast onderzoeken we de CO2-footprint van onze producten met LCA’s (Levenscyclusanalyses), en die van onze fabrieken met de Milieubarometer. Regeling (RPP Kunststofoplossingen): Ja, maar het is soms wel lastig uit te leggen aan de kunststofindustrie. We moeten namelijk klanten overtuigen van een hogere productprijs voor deze impactkeuzes: dat is niet altijd makkelijk. Op dit moment is nieuw materiaal goedkoper dan gerecycled materiaal. Dat maakt het een flinke klus om mensen toe te bewegen naar het maken van een keuze voor een product met minder milieu-impact.

Hollander (Terborgse Handelsonderneming): Wij zijn constant bezig met het verbeteren van onze duurzaamheidspraktijken, hoewel we nog niet op elk gebied volledig zijn. Door transparantie en duurzaamheidsinitiatieven blijven we groeien en elk aspect van onze werkwijze verder verduurzamen.

Kleine (Aebi Schmidt): Onze klantengroep wordt sterk gedreven door de Europese en Nederlandse duurzaamheidsdoelstellingen, waardoor de initiatieven die wij bieden zeer positief verwelkomd worden. Samen met onze klanten blijven wij daarom continu onderzoeken waar mogelijke uitbereiding ligt voor onze eigen duurzaamheidsdoelstellingen. Door dit op een integrale manier aan te pakken, willen wij de duurzame initiatieven die we al vijftien jaar doorvoeren, verder met elkaar verbinden om nog meer duurzaamheidswinst te bieden.

Pierik (Fortune Coffee): Neem onze herbruikbare bekers: dit is ons alternatief voor de kartonnen wegwerpdrinkbekers. Ondanks dat er nog geen controles plaatsvinden op het gebruik van wegwerpbekers, gebruiken wij zelf al helemaal geen wegwerpbekers meer. Ook bieden we onze klanten duurzaam en herbruikbaar drinkgerei aan. 5. Wat zou er moeten gebeuren om circulair produceren en klimaatneutraal bouwen voor uw organisatie én uw branche te optimaliseren?

Wevers (EuroMouldings): Onze duurzaamheidsstrategie tot uitvoering brengen in zeer nauwe samenwerking met al onze ketenpartners.

Pierik (Fortune Coffee): Onze personenauto’s zijn allemaal al elektrisch, onze bussen helaas nog niet. Een volgende stap voor ons is dan ook het overstappen naar een volledig elektrisch wagenpark. De range van de bussen is op dit moment de bottleneck. We hopen wel snel deze overstap te kunnen maken.

Hollander (Terborgse Handelsonderneming): Er is een tweevoudige aanpak nodig: ten eerste moeten wij de perceptie van onze klanten over tweedehands en refurbished producten verbeteren. Ten tweede moeten we blijven innoveren in onze bedrijfsvoering om te voldoen aan onze duurzaamheidsambities.

Gerritsen (Spinning Jenny): Nieuwe productontwikkelingen zijn binnen ons bedrijf altijd een topic. Hoe breder het assortiment, hoe meer bedrijven we kunnen beleveren. Heupink (Esra): We zouden loodzuurbatterijen zoveel mogelijk moeten vermijden en alles moeten overzetten op LI-ion batterijen.

Regeling (RPP Kunststofoplossingen): Een gelijk speelveld voor wat betreft Europese wet- enregelgeving en het stimuleren van hergebruikte materialen. Het goedkoper (of misschien wel btw-vrij) maken van herbruikbare grondstoffen zal een enorme impact hebben op de keuzes die mensen kunnen maken. Ik zie dat mensen vaak wel willen toewerken naar een circulaire economie, maar soms gewoonweg niet de ruimte of de middelen hebben om deze keuze te maken.

Kleine (Aebi Schmidt): Wij merken dat de mogelijkheden en voordelen van circulaire productie niet altijd even bekend zijn. Wij zijn er volledig op ingericht – duurzaamheid zit al 75 jaar in ons DNA – maar onbekendheid bij overige aanbieders zorgt soms voor een remmende factor in de branche. Duurzaamheid en circulariteit zijn voor ons niet zomaar containerbegrippen. Wij zien het als kansen die wij als producent verplicht zijn te grijpen om de wereld ook in de toekomst goed leefbaar te houden. 6. Hoe ziet uw organisatie eruit over 5 of 10 jaar? Welke duurzame ambities hoopt u dan waargemaakt te hebben?

Pierik (Fortune Coffee): We bieden dan een nog duurzamere koffiecorner, een fijne ontmoetingsplek voor bedrijven met zo veel mogelijk duurzame producten. Ons wagenpark is 100% elektrisch, onze energie wekken we op met zonnepalen, ons koffieboerenproject in Oeganda is dan nog verder gegroeid. Om onze klanten nog meer te ontzorgen hebben we dan meerdere retourstromen. Met deze retourstromen kunnen we restproducten (afval) nog beter aanbieden ter recycling en dienen ze als nieuwe grondstoffen.

Hollander (Terborgse Handelsonderneming): In vijf tot tien jaar ziet THO zichzelf als een toonaangevende leverancier in de branche van duurzame kantoormeubelen en inrichtingsservices. We zullen onze focus op sociale en ecologische verantwoordelijkheid voortzetten en versterken door ons aanbod van refurbished en gerecyclede meubels uit te breiden. Bovendien zullen we unieke, duurzame productlijnen ontwikkelen, wat ons zal helpen voortdurend te innoveren en onze marktpositie te versterken. Gerritsen (Spinning Jenny): Wij hopen over vijf jaar minimaal 330.000.000 liter water en 33 miljoen kilo CO2 per jaar te besparen. Binnen deze fase hopen we ook een nieuwe spinnerij te bouwen. De mogelijkheid bestaat dat deze in het buitenland gebouwd wordt, vanwege het onzekere ondernemersklimaat in Nederland en om ook elders het verschil te kunnen maken.

Regeling (RPP Kunststofoplossingen): Ik ben ervan overtuigd dat we dan een nog grotere impact kunnen maken met onze duurzame herbruikbare producten. En dat we onze regio- en ketensamenwerkingen nog sterker hebben neergezet.

Kleine (Aebi Schmidt): Wij zijn ervan overtuigd dat we de lijn die we hebben ingezet met circulaire productie en verduurzaming van gladheidsbestrijding, door kunnen zetten over ons volledige productenpallet. Daardoor zal het grootste deel van ons aanbod circulair geproduceerd kunnen worden, of klaargemaakt zijn voor circulariteit. Verder hoop ik onze buitenlandse zusterbedrijven in hetzelfde enthousiasme mee te krijgen, zodat wij Europa- breed, of zelfs wereldwijd, de toonaangevende naam voor circulaire producten en diensten zijn.

Heupink (Esra): Wij zouden graag zien dat al onze klanten op de juiste manier elektrisch gaan rijden én laden met duurzame energie.

Wevers (EuroMouldings): Zoals eerder gezegd willen we binnen de AST Packaging Group in 2030 een 50% circulaire verpakking kunnen aanbieden en voldoen aan nieuwe circulaire regelingen zoals de NCPN, de CSRD en de PPWR.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: