E. van Wijk heeft op 19 september met groot succes het duurzaamheidsevent ‘Sustainability in Motion’ georganiseerd. Het evenement, dat plaatsvond op de evenementenverdieping van het hoofdkantoor, trok een breed scala aan stakeholders, waaronder klanten, leveranciers en lokale overheden. De grote opkomst benadrukte de urgentie en actualiteit van het thema duurzaamheid binnen de logistieke sector.
Onder de inspirerende leiding van dagvoorzitter Annemarie Bruning, werd het event afgetrapt met een interview met Ewout van Wijk, CEO van E. van Wijk Group, ook wel de Chief Energy Officer genoemd. Van Wijk deelde zijn visie en ambitie rondom duurzaamheid, een van de vijf strategische pijlers van het bedrijf. “Met de installatie van 2800 zonnepanelen, de plaatsing van een batterij met een vermogen van 4300 kWh en de aanschaf van 10 elektrische trucks tonen we aan een koploper te zijn in duurzame logistiek,” aldus Van Wijk. “Maar duurzaam ondernemen gaat verder dan dat; het omvat ook de verantwoordelijkheid nemen voor het optimaliseren van beladingsgraden, het ontwikkelen van personeel en het steunen van goede doelen. Onze managementteams vertalen deze doelen in strategische plannen.”
Eén van de hoogtepunten van de dag was de presentatie van avonturier en keynote spreker Wiebe Wakker, bekend van zijn ‘Plug Me In’ project, waarin hij de wereld rondreisde met een elektrische auto. “Waarom zou het niet mogelijk zijn om de wereld rond te reizen met een elektrische auto?” vroeg Wakker retorisch aan het publiek. “Mijn reis laat zien dat je gewoon ergens moet beginnen. Natuurlijk stuit je op tegenslagen, maar doorzettingsvermogen brengt je verder.”
Ook duurzaamheidspionier Ruud Koornstra prikkelde het publiek met zijn activistische benadering en oproep tot actie. Koornstra zette de aanwezigen aan het denken met zijn energieke en bevlogen verhaal over de noodzaak van een radicale omslag naar een duurzame economie. Hij benadrukte dat innovatie en samenwerking de sleutel zijn om de klimaatdoelen te bereiken, en dat bedrijven daarin een voortrekkersrol moeten vervullen.
Tijdens het evenement kregen vijf belangrijke stakeholders van E. van Wijk de kans om hun eigen duurzaamheidsinitiatieven te presenteren. Opack Group, Jungheinrich, Iwell, Zonnegilde en Mourik gaven elk een korte pitch waarin zij hun bijdragen aan een duurzamere wereld toelichtten. Deze inspirerende verhalen toonden aan dat samenwerking in de keten essentieel is om gezamenlijk duurzame impact te realiseren.
Volgens Klaas-Jan den Hertog, commercieel manager bij E. van Wijk en initiator van het event, voorzag het evenement in een grote behoefte. “We merken steeds meer dat samenwerking in de keten cruciaal is,” vertelt Den Hertog. “Onze klanten zijn enthousiast over onze intrinsieke motivatie om voorop te lopen op het gebied van duurzaamheid. Ze willen zien en ervaren hoe wij dat doen, en zo ontstond het idee voor dit event. Symbolisch hebben we onze relaties een jonge boom meegegeven, die ze zelf mogen planten en onderhouden. Zo kunnen ook zij later de vruchten plukken van hun duurzame inzet.”
Met dit succesvolle evenement onderstreept E. van Wijk zijn toewijding aan duurzaamheid en samenwerking in de keten. De aanwezige stakeholders kregen niet alleen inspiratie en kennis mee, maar ook de boodschap dat duurzaamheid begint bij actie.