Een mooie nieuwe stap voor Glans Schoonmaakbedrijf. De gerenommeerde Zutphense onderneming is recent onderdeel geworden van het grotere Brabantse Nellen Schoonmaakdiensten. Twee schoonmaakbedrijven met hetzelfde dna, dezelfde mentaliteit en kernwaarden, aldus eigenaar Angel Nellen. Hij gelooft in groei voor Glans, maar gaat niks overhaasten. “Eerst de fundering opnieuw hard laten worden. Onze medewerkers moeten zich thuis voelen, met plezier werken. Dat is de basis van onze kwaliteit.”
Het enthousiasme van Angel is aanstekelijk. Al ruim 30 jaar, vanaf zijn 16e, zit hij in het schoonmaakvak. In 2011 nam hij het in het Brabantse Nuland gevestigde familiebedrijf van zijn ouders over. “Prachtig, ik ben schoonmaker in hart en nieren, het is een passie. Dat probeer ik ook op onze medewerkers over te brengen. Ik heb weinig met computers, excel-sheets en cijfers. Ik ben van de menselijke maat. Plezier in het werk, je fijn voelen. Dat staat bij ons bovenaan.”
Nellen Schoonmaakdiensten is sinds begin jaren tachtig een begrip in Brabant. Net als Glans Schoonmaakbedrijf dat al dertig jaar is in Gelderland en Overijssel. Beide bedrijven kwamen met elkaar in contact, toen Nellen in 2021 een grote klus kreeg bij een bedrijf in Deventer en die samen met een partner in deze regio wilde aannemen. Dat werd Glans, het bedrijf van de broers Richard en Mark Heuvelink.
“Glans en Nellen passen perfect bij elkaar, dat merkten we direct”, vertelt Mark. “De manier waarop wij allebei met onze opdrachtgevers en medewerkers omgaan, de liefde voor het vak, de Brabantse mentaliteit, die naadloos aansluit op die van ons in Zutphen. Wij willen dat onze opdrachtgevers en onze medewerkers tevreden en trots zijn. Dat is kernwaarde nummer één.”
Professionaliseren
Ondanks de goede klik was een officieel samengaan aanvankelijk helemaal niet aan de orde. Maar gaandeweg de tijd en de goede samenwerking tijd kwam het toch ter sprake. Voor Nellen een kans om zijn marktpositie te vergroten en voor Glans is het een prachtige optie om verder te professionaliseren en groeien. Maar niks overhaast, benadrukt Angel.
“Glans is een prachtig bedrijf, hoogwaardige kwaliteit, met een fijn team medewerkers. Dat willen we allereerst waarborgen. Net als de maatschappelijke rol van Glans in de regio, denk aan sponsoring. Dat blijft allemaal bestaan. Maar gaandeweg gaan we wel bepaalde technieken en werkprocessen optimaliseren. Niet alleen om daar waar mogelijk de kwaliteit verder te verhogen, maar ook om het werk voor onze mensen nog fijner en plezieriger te maken.”
Nieuwe slogan
Dat alles onder de nieuwe slogan ‘Kantoor vuil? Ga voor Glans’. Die naadloos past in het aloude motto van Nellen: ‘Kantoor vuil? Nellen Bellen’. Ook de huisstijl zal langzaam aangepast worden.
“Dat doen we met respect voor het oude en de bedrijfsgeschiedenis. Bij Glans blijven de kleuren rood en zwart. Dat gaan we als eerste in de nieuwe website doorvoeren, maar ook in de bedrijfsauto’s. Rood en zwart, dat moet uiteindelijk direct doen denken aan Glans. Ik vind het heel leuk om daar mee bezig te zijn”, aldus een enthousiaste Angel.
Geruisloos
Het samengaan van beide schoonmaakbedrijven is geruisloos verlopen, benadrukt Nellen. Alle medewerkers van Glans zijn in dienst gebleven en de menselijke maat blijft centraal staan. Ook Richard en Mark Heuvelink blijven de komende jaren betrokken in een commercieel en adviserende rol.
Mark: “Glans is tenslotte ons kindje, die bied je niet zomaar ter adoptie aan. Wij verheugen ons erop om Glans verder te zien groeien.”