Kennisplatform voor Oost Nederland

Themaspecial Ondernemerschap

Geplaatst op 24 december 2024

Van droom naar doorzetten en dan doorgroeien!

Nu 2024 op zijn einde loopt en de (internationale) politieke en economische werkelijkheid onzekerheid lijkt te brengen, is het goed om eens te kijken waar we het eigenlijk allemaal voor doen. Kijk op Oost Nederland is benieuwd naar het ondernemerschap in onze regio en vroeg een zestal ondernemers waarom zij ooit gestart zijn: wat was de droom en hoe ziet de werkelijkheid er inmiddels uit? Het goede nieuws: die ziet er vaak nog beter uit dan verwacht. Met lef en doorzettingsvermogen maken deze organisaties hun dromen waar en spreken ze duidelijke ambities uit voor de toekomst.

Wat maakt de onderneming waar u werkt bijzonder?

Brigitte Kuipers, directeur Metaalketen Hengelo: Wij zijn een groothandel in non-ferro metalen die zich onderscheidt van andere metaalgroothandels, doordat wij meer doen dan alleen het leveren van metaal. Wij zijn een onlosmakelijk onderdeel van het proces van onze klanten. Wij kennen de processen van en ontwikkelingen bij onze klanten. Indien gewenst zagen we metaal op maat zodat het productieproces van onze klanten wordt versneld.

Nils Bakker, Managing Partner bij Leap. The Innovation Agency: Wij zijn toegewijd aan het stimuleren van de innovatiekracht van technologiebedrijven. Wij hanteren een strategische blik op de financiering van kernfuncties binnen deze bedrijven. Dit is eigenlijk alleen mogelijk door het benutten van diepgaande markt- en sectorkennis. Onze ruime ervaring in het verzilveren van subsidies voor technologiebedrijven en haar projecten helpt ons om de innovatiekracht van deze bedrijven te versnellen en vergroten.

Bram de Vries, Manager Marketing & Operations bij Schmits Chemical Solutions: Wij ontwikkelen, produceren en vermarkten chemische oplossingen voor de technische textielindustrie, onder meer om textiel brandvertragend of water- en vuilafstotend te maken. Schmits is gevestigd in Almelo, bestaat vijftig jaar en er werken 45 enthousiaste medewerkers die geloven in de kracht van chemie, innovatie en strategische samenwerking. Door onze omvang kunnen we snel inspelen op de klantvraag. Klanten wereldwijd weten ons goed te vinden en wij kunnen hen op alle terreinen (van productontwikkeling tot levering) van dienst zijn. Dat is best bijzonder in een complexe markt met tal van grote spelers.

Jan-Bart Oldenampsen, Managing Director bij Intramat Group: Wij produceren industriële heftafels. De lijnen in ons bedrijf zijn kort, daardoor kunnen we snel schakelen met onze klant. Persoonlijk advies op afstand, maar zeer zeker ook op locatie, is belangrijk. Het is belangrijk dat onze klant weet wie we zijn en dat we staan voor wat we beloven. Ook bij ons komt er weleens een garantiegeval binnen. Mijn visie is altijd geweest om dit direct op te lossen en niet te laten liggen.

Olaf ten Thij, Partner bij Venturefirm: Wij leveren corporate finance advies aan het MKB: van strategisch advies tot bedrijfswaarderingen en begeleiding bij aan- of verkoop van een bedrijf. Vanzelfsprekend hebben wij onze vakinhoudelijke kennis op orde. Daarnaast willen opdrachtgevers vooral een adviseur die kritisch is waar nodig en positief als het kan, die ervaring van andere opdrachten deelt, vlot reageert met eerlijke antwoorden en oplossingen en ‘de koe bij de hoorns vat’. Geen kunstjes, maar vooral jezelf zijn.

Joost Ankersmid, eigenaar en adviseur van IPA Bedrijfsmanagement: IPA adviseert op het gebied van informatiebeveiliging en bedrijfsmanagement. Onze focus ligt op het implementeren en onderhouden van managementsystemen. Vaak gaat dit gepaard met het behalen en behouden van certificeringen zoals ISO27001 en ISO9001. IPA is bijzonder omdat wij deze complexe en droge stof behapbaar en praktisch maken. We hebben een hekel aan papieren tijgers en willen onze klanten écht helpen verbeteren.

Welke droom of welk idee leidde tot de oprichting van het bedrijf?

De Vries (Schmits): Schmits Chemical Solutions is opgericht in de nadagen van de Twentse textielindustrie. De grondslag voor het succes zat in de combinatie van een gezonde handelsgeest en een focus op duurzaamheid. Zo is altijd uitgegaan van watergedragen chemie. Schmits heeft zichzelf gedwongen te zoeken naar de meest duurzame oplossing. De droom is om op basis van bijvoorbeeld fluorvrije water- en vuilafstoters en recycleerbare backcoatings, het bedrijf gestaag verder uit te bouwen. Met behoud van onze bedrijfscultuur en haar medewerkers.

Ten Thij (Venturefirm): Ik begon elf jaar geleden als eenmansfractie, als onderdeel(tje) binnen een regionaal accountantskantoor. De ambitie was altijd om het advieswerk en het team groter te maken. Dat is belangrijk voor kennis en ontwikkeling en continuïteit op langere termijn. Inmiddels zijn we met acht mensen. Groei is geen doel op zich, maar het blijft goed gaan. Het ziet ernaar uit dat we via PIA Nederland (private equity is inmiddels onderdeel van onze accountantsorganisatie) straks onze dienstverlening kunnen verbreden richting alle landelijke PIA-kantoren. Dat is een droom die uitkomt!

Bakker (Leap): De organisatie is opgericht in 2007. Door de jaren heen is de droom om de innovatiekracht van Nederlandse technologiebedrijven te versnellen en vergroten niet veranderd. Leap wil door middel van optimale innovatiefinanciering technologiebedrijven laten uitblinken in baanbrekende innovatie.

Ankersmid (IPA): IPA is in 1991 opgericht door mijn vader. Hij heeft tot 2014 een kleine klantenkring bediend als zelfstandige zonder personeel. Toen ik ging meedraaien bij een aantal van deze klanten ontstond de droom om meer impact te maken, met de pragmatische aanpak die uit onze samenwerking was ontstaan. Dit betekende groei van ons team, uitbreiding van onze klantenkring en innovatie van ons proces met digitale oplossingen.

Kuipers (Metaalketen Hengelo): In mijn rol als verkoopleider bij Metaalketen Hengelo voelde ik mij altijd al een ondernemer. Toen de voormalige eigenaar mij polste of ik de onderneming wilde overnemen, was dat een onverwachte kans die ik met twee handen heb aangegrepen. Ik heb geen moment getwijfeld en tot op de dag van vandaag geen moment spijt gehad van deze keuze.

Oldenampsen (Intramat): Na de verkoop van mijn toenmalige bedrijf kwam ik na een aantal jaren in contact met de eigenaar van Intramat. In december 2015 ben ik samen met mijn compagnon Nieck Rörink overgegaan tot koop van de onderneming. Onze droom is om ongeveer vijf keer zo groot te worden. Niet volledig in organisatie, al ontkomen we daar gedeeltelijk niet aan, maar qua afzet.

Hoe lang onderneemt u en bent u hard op weg om uw droom uit te voeren, of ziet de onderneming er inmiddels anders uit?

Ankersmid (IPA): Inmiddels ben ik bijna tien jaar betrokken bij IPA en heb ik de onderneming volledig overgenomen van mijn vader. Het team is in de laatste jaren sterk gegroeid naar tien gedreven adviseurs en de klantenkring is van drie uitgegroeid tot ruim zeventig actieve klanten. Onze aanpak is gestandaardiseerd en wordt ondersteund door onze eigen softwareoplossing ControlBee. We zijn hard op weg om de droom van meer impact te realiseren.

Oldenampsen (Intramat): Ik ben ondernemer sinds 2010. Mijn droom was om ooit ondernemer te worden en dit is gelukt. Mijn huidige onderneming groeit veel harder dan verwacht toen we het overnamen in 2015 en ziet er daardoor anders uit in omvang dan vooraf ingeschat.

Kuipers (Metaalketen Hengelo): Ik ben inmiddels zes jaar directeur-eigenaar van Metaalketen Hengelo en heb zowel zakelijk als persoonlijk een mooie groei doorgemaakt. Als verkoopleider was ik alleen verantwoordelijk voor de commercie. Als directeur krijg je met veel meer aspecten te maken: bedrijfsstrategische vraagstukken, maar ook zaken zoals verzekeringen, Arbo-gerelateerde zaken en personeelsbeleid. Het is prachtig om te ervaren hoe de onderneming zich ontwikkelt en welke stappen je zelf maakt.

Ten Thij (Venturefirm): We zijn inderdaad hard op weg om onze droom uit te voeren, waarbij we het wel belangrijk blijven vinden om ons regionale DNA te koesteren. Poten in de klei, naast de ondernemer blijven staan, een beetje vlot reageren en altijd doen wat je belooft.

Bakker (Leap): In 2019 is mijn ondernemende leven gestart. Leap is in 2007 opgericht en we jagen nog steeds de droom na van een mooiere en betere wereld door middel van technologische innovatie. Om de droom extra glans te geven hebben wij zeer recent twee mooie bedrijven overgenomen: Evolvalor en De Subsidie Informatie Groep. Daardoor kunnen we een nog grotere verbindende bijdrage leveren aan de technologische bedrijven en ecosystemen in Nederland.

De Vries (Schmits): Het bedrijf kwam in 2007 in handen van Jurgen Bolscher, Miechel Zweers en Frank Wienk. Laatstgenoemde overleed helaas in 2015. Men realiseerde zich toen dat het van belang was te werken aan een breder MT. Daarom heb ik in 2021 de overstap gemaakt naar Schmits, met de mogelijkheid tot een stukje ondernemerschap. Inmiddels ben ik naast marketing en bedrijfsvoering ook verantwoordelijk voor Kwaliteit, Arbo & Milieu. Ik schakel dagelijks van strategische overleggen naar operationele zaken. Het hoofddoel is Schmits als chemisch bedrijf toekomstbestendig te maken, daarin zijn we goed op weg.

Welke stappen heeft u gezet om uw onderneming te laten groeien?

Ten Thij (Venturefirm): Wij zorgen ervoor dat we veel jong en goed talent aan ons binden: mensen die de potentie hebben om binnen tien jaar op bijvoorbeeld mijn plek te zitten.

De Vries (Schmits): Het succes van Schmits is ook het succes van al onze medewerkers, leveranciers, klanten en partners. De crux is strategische vraagstukken en operationele uitdagingen in termen van schaalbaarheid zo goed mogelijk met elkaar te verbinden. Dit betekent logische keuzes maken, zowel organisatorisch als op het gebied van digitalisering en automatisering. Uiteindelijk zit voor ons de groei in een sterke focus op het zo goed mogelijk begrijpen van de klantbehoefte en het continu aandacht besteden aan het opbouwen en behouden van onze klantrelaties. Daar is iedereen binnen Schmits van doordrongen.

Ankersmid (IPA): Wij zijn gegroeid op eigen kracht en daar zijn we trots op. De grootste uitdaging heeft altijd gezeten in de ontwikkeling van ons team, zonder daarbij onze waarden uit het oog te verliezen. We hebben junior adviseurs zelfstandig opgeleid tot ervaren professionals en het is gelukt om ervaren talent uit de regio aan ons te binden. Een andere grote stap was de bouw van ons eigen bedrijfspand in Borne.

Bakker (Leap): Onze missie en visie vormen de lat waaraan wij onze jaarlijkse en meerjarige plannen toetsen. Dit zorgt ervoor dat we altijd een helder doel voor ogen hebben en weten welke koers moet worden gevaren. Een belangrijk onderdeel hiervan is het voortdurend investeren in onze experts. Hun gedrevenheid en expertise zijn namelijk de kern van ons succes. Door hen te ondersteunen en te laten ontwikkelen, zorgen we ervoor dat zij hun kennis en enthousiasme kunnen overbrengen aan onze klanten. Verder hechten wij veel waarde aan wendbaarheid. Hoewel we werken met gedetailleerde plannen, blijven we flexibel genoeg om snel in te spelen op nieuwe kansen. Dit heeft ons geholpen om te groeien en specifieke kennis te ontwikkelen.

Oldenampsen (Intramat): Na de overname in december 2015 groeide onze omzet in het eerste jaar met 125%. Daarna hebben we onze eerste vijfjarenstrategie opgezet. De eerste drie jaar kregen we ook last van groeipijn. We hebben daarom een plan gemaakt en financiering opgehaald bij Rabobank, die tevens noodzakelijk was voor onze volgende overname, in 2019. De eerste vijfjarenstrategie bleek te voorzichtig: we groeiden veel harder en stelden onze doelen continu bij. De afgelopen drie jaar was onze voorziene groei realistisch: we halen onze groeidoelen en kunnen op alle fronten beter plannen.

Kuipers (Metaalketen Hengelo): Het succes van Metaalketen Hengelo is gestoeld op drie poten. Ten eerste de commercie: we willen in nauw contact staan met onze klanten zodat we iedere dag onze toegevoegde waarde kunnen bewijzen. Daarnaast is financieel beheer van levensbelang: we investeren in een goed machinepark en ons onderkomen zodat we altijd tijdig kwaliteitsproducten kunnen leveren. Tenslotte geven we veel aandacht aan ons personeel: zij zijn onmisbaar bij het realiseren van onze doelen.

Biedt de regionale economie een stevige basis, of onderneemt u vooral (inter)nationaal?

Bakker (Leap): Met vestigingen in Delft, Nijmegen en Enschede zijn wij sterk vertegenwoordigd in de regionale ecosystemen. Omdat wij veel waarde hechten aan deze systemen, vinden wij het ook van groot belang om de verbinding te leggen tussen deze systemen (en sectoren). Uiteindelijk is het niet een regionale of sectorale grens die onze innovatieve voorspoed bepaalt: wij streven naar een mooier en beter Nederland.

Ankersmid (IPA): Voor ons zit de kracht in de combinatie van regionaal en internationaal ondernemen. Werken met nuchtere Tukkers en Achterhoekers zorgt ervoor dat we met twee benen op de grond blijven staan. Aan de andere kant stellen onze internationale adviesopdrachten ons voor uitdagingen die het hele team scherp houden.

Oldenampsen (Intramat): Wij hebben meerdere wensen. Regionaal zijn we misschien wel het minst bekend. Hier zouden we veel meer uit kunnen halen, dat is de eerste wens. De tweede is om bij de top van Nederland te behoren. De derde is om onze export te laten groeien. We exporteren sinds drie jaar veel binnen Europa, ons doel is om hierin nog veel harder door te groeien. Nog genoeg werk aan de winkel.

De Vries (Schmits): Schmits is van oudsher wereldwijd actief. We hebben een internationale focus, omdat daar voor ons de meeste business zit. Tegelijkertijd zoeken we naar de beautiful headaches. Als wij klanten met uitdagende problemen kunnen helpen, is de kans op terugkerende business groter en voorkomen we alleen op prijs te concurreren. We proberen zoveel mogelijk te werken met regionale samenwerkingspartners en we committeren ons regelmatig aan lokale maatschappelijke initiatieven.

Kuipers (Metaalketen Hengelo): Metaalketen Hengelo is een landelijke speler in de metaalmarkt. Het zwaartepunt van onze relaties ligt noordelijk van de snelweg A12. We hebben geen ambities om te exporteren. We focussen ons liever op ons doel om de beste leverancier in onze markt te worden. Als gevolg hiervan krijgen we steeds meer relaties buiten dit werkgebied.

Ten Thij (Venturefirm): Wij ondersteunen graag de MKB-ondernemer in de regio. Dat willen we blijven doen, maar onze ambitie is wel om dat vorm te geven vanuit verschillende regio’s. Opdrachten vanuit de verschillende locaties zijn daarbij leading. Die opdrachten komen alleen als we ons werk goed doen en als onze ambassadeurs (zoals accountants en ondernemers) enthousiast zijn en blijven over de kwaliteit van ons werk.

Hoe ziet uw organisatie eruit over 5 of 10 jaar?

Oldenampsen (Intramat): Onze bedrijfsverhuizing naar Vriezenveen dit jaar kwam twee jaar eerder dan verwacht, zo ook de uitbouw die we midden volgend jaar hopelijk hebben gerealiseerd op deze locatie. We hebben zeker een idee waar we willen zijn over 5 en 10 jaar, maar dit is nog niet vastgelegd in een plan. We kijken continu naar kansen en krijgen deze ook aangeboden, in de vorm van bijvoorbeeld overnames en deelnemingen. We willen zeker groeien in het aantal dealers in Europa. We gaan zien in welke vorm we dit zullen realiseren.

De Vries (Schmits): Wij gaan voor gezonde groei. Op korte termijn betekent dit dat we de geplande nieuwbouw (uitbreiding op de huidige locatie) in 2025 soepel kunnen afronden. Voor de toekomst betekent dit dat we ons ketelpark gebalanceerd kunnen uitnutten voor onze drie takken van sport, waarin duurzaamheid een grote rol speelt. Ik hoop dat daarin een substantiële rol is weggelegd voor onze nieuwste, duurzame productontwikkelingen. Denk aan recycleerbare backcoating voor onder meer tapijt, kunstgras en automatten. Met dergelijke ontwikkelingen hoop ik dat wij ook veel mensen kunnen inspireren voor een carrière in de chemie.

Ten Thij (Venturefirm): Venturefirm is dan een gevestigd landelijk label, met aandacht voor het regionale DNA van de ondernemers die we helpen. Wij zijn en blijven een corporate finance kantoor voor het MKB en onze dienstverlening gaat van A-Z.

Kuipers (Metaalketen Hengelo): We willen graag de nummer één in onze markt worden. Dit willen we realiseren door gecontroleerde groei, waardoor onze huidige relaties verzekerd blijven van goed en persoonlijk advies en producten van hoge kwaliteit. Op dit moment is het lastig om goede medewerkers aan te trekken. Om ons doel te realiseren zal de arbeidsmarkt daarom moeten verbeteren. Dat is iets waar wij als bedrijf weinig invloed op hebben.

Ankersmid (IPA): Naast een verdubbeling van ons team in de komende vijf jaar, verwachten we dat we onze dienstverlening verder hebben versterkt met oplossingen die onze klanten nog beter helpen bij procesverbetering. Denk hierbij aan slimme softwareoplossingen en doelgerichte trainingsprogramma’s op het gebied van kwaliteit en informatieveiligheid. Hiervoor hebben we vooral onze eigen innovatiekracht nodig.

Bakker (Leap): Voor Leap is het belang van goede en kwalitatieve dienstverlening richting technologiebedrijven altijd leidend geweest. Dit is alleen mogelijk als de medewerker van Leap zich hiermee kan identificeren en in een fijne werksfeer werkt, waar hij of zij zich kan ontwikkelen. Dat is belangrijker dan groeidoelstellingen op het gebied van omzet of medewerkers. Hoe de toekomst er uitziet: Leap levert over vijf jaar een nog grotere bijdrage aan de innovatieslagkracht van technologisch Nederland.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: