De jeugd heeft de toekomst, dat weten we allemaal. In de Achterhoek wordt volop ingezet op het aantrekken en behouden van jong talent. Naast goed opgeleide vakmensen is deze doelgroep volgens velen de sleutel tot een levendige en economisch succesvolle regio voor de lange termijn. Ondernemers, overheden en maatschappelijke organisaties hebben de handen ineengeslagen. Onder de noemer SmartHub Achterhoek worden gezamenlijk de vele interessante stages, afstudeeropdrachten, traineeships en startersfuncties gepromoot onder studenten in heel Nederland.
Te goed verborgen parels
Het profileren van de Achterhoek onder jonge talenten is nodig, omdat nog veel te weinig jongeren weten dat de Achterhoek veel gave en uitdagende carrièremogelijkheden biedt. De Achterhoek kent weliswaar geen bedrijven als Philips of Unilever, maar het barst van de innovatieve organisaties die in hun branche nationaal of internationaal toonaangevend zijn en waar prachtige functies en uitdagingen liggen voor jong talent.
Projectteam
Jan Kaak, eigenaar van Kaak Group uit Terborg en lid van het projectteam SmartHub Achterhoek: ‘De Achterhoekse werkgevers zijn minder bekend, omdat we gemiddeld wat kleiner zijn en veelal b-to-b werken. Daarnaast zit het niet echt in de Achterhoeker om te pronken met hetgeen hij in huis heeft. Voor de Achterhoeker is goed werk verrichten min of meer vanzelfsprekend. We hoeven niet zo nodig op de zeepkist te staan of op het podium te kruipen. We vinden dat dit niet nodig is om bestaansrecht te genieten. Maar we doen onszelf tekort als dit aan de andere kant leidt tot onbekendheid onder een doelgroep die we heel graag aan ons willen binden: jong talent. Want naast ervaren vakmensen is dit juist de doelgroep die veel Achterhoekse werkgevers hard nodig hebben voor het realiseren van (smart industry) innovaties en het invullen van toekomstige managementfuncties. Het is ook nog eens een groep die de economie en leefbaarheid in de Achterhoek verder kan boosten door op een zeker moment, met partner en eventueel kinderen, hier te komen wonen.’
SmartHub Achterhoek
De zogenaamde ‘war on talent’ speelt in veel meer regio’s, echter andere regio’s en organisaties wisten zich eerder in de kijker van jong talent te spelen omdat die wél van nature het podium pakten. Jan Kaak: ‘Met SmartHub Achterhoek hebben de Achterhoekse organisaties hun krachten gebundeld en profileren we ons nu wel nadrukkelijk onder jong talent in heel Nederland. Belangrijk bij de profilering is te weten welke positieve elementen de Achterhoek heeft die goed aansluiten op de behoeften van jong talent. Als het gaat om stages, afstudeeropdrachten en startersfuncties, geven jongeren aan dat je in de Achterhoek een warm welkom en goede begeleiding krijgt. Daarnaast doet je opdracht ertoe en heb je het gevoel dat je van betekenis bent voor je werkgever. Ook geven jongeren aan dat ze goede mogelijkheden krijgen om zich verder te ontwikkelen en door te groeien binnen de organisatie.’
Meer dan 100 organisaties
Al meer dan 100 organisaties doen mee met SmartHub Achterhoek en de verwachting is dat dit aantal in de komende jaren nog flink stijgt. ‘Onder de merknaam SmartHub Achterhoek zetten we onszelf op de kaart als dé stage- en afstudeerregio van Nederland! SmartHub Achterhoek kan gezien worden als een soort woonboulevard, die krachten en aanbod van aangesloten organisaties bundelt en die met actieve marketingcommunicatie de aandacht trekt van jong hoger opgeleid talent in Nederland en daarbuiten. Organisaties hebben in hun eentje maar beperkte exposure, bereik en aanbod, waardoor het moeilijker is om de aandacht van jong talent te trekken, zeker buiten de regio. Samen lukt dat veel beter en kan jong talent ook meer geboden worden. Zo bundelen we het vacatureaanbod op een speciale portal www.smarthub. nl/vacatures, waarop constant meer dan honderd actuele vacatures staan. In filmpjes en artikelen vertellen jongeren die al in de Achterhoek werkzaam zijn over hun positieve ervaringen als stagiair of starter. Deze items verspreiden we via een permanente social mediacampagne onder studenten in heel Nederland. Daarnaast profileren we ons via jonge ‘Achterhoek ambassadeurs’ in studentensteden en vertellen we aan havo- en vwo- examenleerlingen in de Achterhoek alvast over hetgeen de regio hen te bieden heeft wanneer ze over enkele jaren op zoek gaan naar een stage of afstudeeropdracht.
Stagiaires en afstudeerders die al werkzaam in de Achterhoek, bieden we een uniek extraatje, het SmartHub Talent Program. In dit programma van circa veertien weken krijgt een groep jonge talenten meer inzicht in hun drijfveren en kwaliteiten, ontstaat een nieuw sociaal en zakelijk netwerk en ontdekken ze nog nadrukkelijker de kracht en mogelijkheden van de Achterhoek.’
Aanmelden
Organisaties die mee willen doen met SmartHub Achterhoek kunnen voor meer informatie en aanmeldmogelijkheid terecht op www.smarthub.nl.