Wereldwijd bestaat een groeiende behoefte aan toekomstbestendige oplossingen. Stuk voor stuk duurzame antwoorden op de lange termijn. Voor de korte termijn. Vele innovatieve bedrijven uit Twente bieden al tal van slimme uitkomsten voor werelduitdagingen. Door deze oplossingen prominent in de collectieve etalage op Twente.com te zetten, kan – met de kracht van het wereldwijde web – de wereld rechtstreeks worden verbonden aan Twents vernuft. Voor meer ‘smart impact’.
Klimaatverandering, vergaande verstedelijking en grootschalige vergrijzing bieden wereldwijd op elk continent
grote uitdagingen. Als kloppend hart in Oost-Nederland is Twente een hecht ondernemend, sociaal en bestuurlijk netwerk. Reeds jaar en dag vormt Twente een netwerksamenleving van meer dan 628.000 mensen, een inwoneraantal als dat van de Rotterdamse havenstad. Op zo’n 1.500 vierkante kilometer zijn Twentse steden en platteland nauw met elkaar verbonden. Van groot tot klein zijn ruim 3.100 hightech-bedrijven
uit ondernemend Twente (inter)nationaal actief. Met oplossingen variërend van waterzuiveringsinstallaties in Maleisië en Afghanistan tot medische technieken voor Indiase hartpatiënten, van geo- informatiesystemen in Afrikaanse steden tot geavanceerde materialen in tal van vliegtuigen, helikopters, drones en ruimtevaartuigen. De lijst met Twentse uitkomsten voor werelduitdagingen is lang: hightech of biobased, duurzaam of circulair, innovatief of inspirerend, offline of online.
Verbindende regierol
De wereld verbinden met Twente door ondernemend Twente gezamenlijk in beeld te brengen. Dat is de regierol die op Twente.com wordt gevoerd door de collectieve etalage te zijn voor een vrijwel oneindige reeks slimme oplossingen uit Twente. Stuk voor stuk maken die al jaar en dag wereldwijd een enorme impact. Variërend van de geotextiele containers van TenCate voor kustbescherming tot de fabrieken voor pyrolyseolie van BTG, van de megatronische systemen van Demcon tot de biobased bolussen van Biochem voor gezonde koeien in India, Afrika en Europa. Ellen Kuipers, brandmanager voor ondernemend Twente: ‘Zo leveren we met z’n allen en als individuele bedrijven een concrete bijdrage aan economische ontwikkeling van een sterker en duurzamer Twente en de rest van de wereld. We willen ons vooral op het internationale podium laten zien.
De gebieden waar bedrijven uit Twente reeds zaken doen en geld verdienen. Ook daar moeten we collectief herkend én erkend worden. Juist op de concrete en innovatieve bijdragen van Twentse bedrijven aan de 17 duurzame doelen van de Verenigde Naties. Want die collectieve uitdaging moet wel voor het jaar 2030 worden gerealiseerd. Vanaf nu is dat dus nog slechts 11 jaar. Toch kan dat. Ieder Global Goal vormt concrete marktvragen die schreeuwen om volhoudbare oplossingen. Vergeet niet dat in 2030 de helft van alle producten en diensten ook nog eens circulair moet zijn. Een geweldige kans voor technologische en technische innovaties! Ondernemend Twente heeft enorm veel technologieën en technieken, kennis en kunde die breed kan worden ingezet op diverse terreinen, zoals de agrarische sector, de maakindustrie, de zorg en veel meer. We hebben Universiteit Twente met verbindingen naar de andere technische universiteiten in ons land en met de universiteit in Nijmegen.
We hebben Hogeschool Saxion in Enschede en Deventer, die ook nauw verbonden is met de andere hogescholen in Zwolle, Arnhem en Nijmegen. Terwijl ROC van Twente de doeners met kundige handjes levert die dagelijks de maakindustrie draaiende houden op tal van bedrijvenparken en toplocaties in ondernemend Twente, zoals Hightech Systems Park in Hengelo, XL Businesspark in Almelo, de innovatiecampus Kennispark en Technology Base met zakenvliegveld Twente in Enschede.’
Denkend aan ondernemend Twente
Als een onderneming, organisatie, stad of land een probleem of uitdaging heeft, dan moet er direct aan Twentse bedrijven worden gedacht. Brandmanager Ellen Kuipers: ‘Dat bewustzijn geldt wereldwijd. Niet alleen in ons eigen land, juist ook in Duitsland, Finland, Singapore, China of Zuid-Amerika. Want we kunnen ook vraagstukken als overstromingen, energietransitie, circulariteit, CO2- reductie, veilig werken en inclusiviteit helpen oplossen. Soms niet als bedrijf alleen, maar bijvoorbeeld door met tien bedrijven een groot marketingcluster te vormen. Dergelijke bedrijvenclusters ondersteunen ook handelsmissies door ons gezamenlijk te presenteren onder één paraplu. Zo gaan we van branding naar collectieve marketing, met als doel ‘lead generation’ en database-verrijking, op bedrijfsniveau. Bij marketinginspanningen maken externe big data het verschil. Immers, we verkopen geavanceerde oplossingen uit Twente voornamelijk online.
Door de wereldvraag op basis van sleutelwoorden in de juiste context te beantwoorden, kan ondernemend Twente direct en volledig in beeld komen bij potentiële belanghebbenden en ‘high potentials’
in binnen- en buitenland. De tijd van de billboards en busreclames is voorbij. Een collectieve strategie voor contentmarketing moet zó effectief zijn dat iedere keer als er ergens in de wereld een probleem of vraagstuk opduikt op het gebied van hightech-systemen, safety & security of medische technologie, men op basis van zoektermen direct ondernemend Twente vindt.
Het gezamenlijke platform Twente.com is daarbij de autoriteit waarop alle bedrijven, talenten en kennisinstellingen in of buiten Twente meeliften. Tegelijkertijd ontleent dit kennis- en talentplatform ook haar kracht aan al die bedrijven en talenten. Daar waar de vraagstukken in verband worden gebracht met hoogwaardige technologieën, komt het gezamenlijke platform Twente.com als eerste in beeld. Met elkaar maken we de komende jaren ondernemend Twente als geheel meer waard, waardoor het bruto regionale product wordt verhoogd en we er per saldo allemaal op vooruit gaan. Dan creëren we een sterk en duurzaam ondernemend Twente voor ons allemaal in Oost-Nederland’.