Het gaat Kersten Kunststofcoating voor de wind. Het 52 jaar oude Brummense familiebedrijf heeft volop werk, een nieuwe productiehal is in aanbouw. Niettemin ziet algemeen directeur William van Ampting nog veel kansen. Met een nieuwe, eigentijdse marketingstrategie, die in januari 2020 wordt gestart, gaat Kersten de markt actiever benaderen. “We gaan de voordelen van coating op gebied van chemisch bestendigheid, energiebesparing, duurzaamheid en hygiëne nog beter communiceren.”
Veel mensen associëren coating met een mooi kleurtje. Terwijl het juist de technische kwaliteiten zijn die het coaten van metaal zo interessant en belangrijk maken, doordat ze de duurzaamheid en rendement van metalen componenten sterk vergroten. Met dat verhaal gaat Kersten Kunststofcoating met ingang van het nieuwe jaar actief de markt op. Ondersteund door een nieuwe huisstijl.
“Energiebesparing, duurzaamheid, hygiëne, hergebruik. Het zijn allemaal zaken waar de markt tegenwoordig veel waarde aan hecht. Maar het is te weinig bekend dat coating hieraan een heel belangrijke bijdrage kan leveren. Met onze coatings voegen wij simpelweg veel waarde toe aan de producten van onze klanten. Voor nagenoeg iedere toepassing hebben wij de beste technische coating beschikbaar. Een mooie kleur is leuk, maar daar gaat het bij ons niet om”, vertelt Van Ampting.
Levensduur
Een coatinglaag zorgt ervoor dat een metalen component een langere levensduur heeft en dat er minder onderhoud nodig is. Dat bespaart kosten. Ook kan coating bijdragen aan betere glij-eigenschappen en hygiëne van het metaal. In het geval van pijpleidingen voor drinkwatersystemen is hygiëne een essentieel aspect.
Van Ampting: “Er zijn coatings die een hygiënischer gebruik realiseren en reinigingskosten en waterverbruik sterk positief kunnen beïnvloeden. Hiervoor heeft Kersten gecertificeerde en bio-based oplossingen voorhanden. Datzelfde geldt voor toepassingen waar met coating betere glij-eigenschappen van het metaal gerealiseerd worden. Dit betekent niet alleen minder slijtage, minder onderhoud en een langere levensduur, maar ook kan het leiden tot energiebesparing, iets wat altijd interessant is.”
Hergebruik
Belangrijk argument is verder dat een professioneel gecoat onderdeel zich aan het einde van de levensduur van de coating eenvoudig opnieuw laat coaten. “Hergebruik, recycling, onderdelen hoeven dus niet te worden weggegooid”, aldus Van Ampting, die merkt dat er in de markt nog vaak wordt gekeken naar edelere metalen als roestvrijstaal (RVS), dit omdat de voordelen van coating onbekend zijn.
“Bij duurzaamheid en hygiëne wordt snel aan RVS gedacht. Dat is ook een goed product, maar een combinatie met coating kan alles bij elkaar goedkoper zijn en heeft vaak betere combinaties van eigenschappen.”
Groei
Bij Kersten in Brummen zijn 34 vakmensen dagelijks druk met het coaten van metalen componenten, afkomstig uit eigen land, maar ook uit onder meer Duitsland, België, Groot-Brittannië, Polen, Denemarken, Tsjechië en Hongarije. De productiecapaciteit in Brummen wordt momenteel uitgebreid en verder geautomatiseerd. Daarnaast heeft Kersten in Kahla in het oosten van Duitsland een tweede locatie. Van Ampting verwacht dat het bedrijf in de nabije toekomst verder zal groeien.
“De vraag naar goede coating is groot. Ook in Zuid- en Oost-Europa bijvoorbeeld. Wij hebben de kennis en ervaring om daarop in te springen. Dus Kersten zal zijn afzetgebied uitbreiden, mogelijk dat we ook elders in Europa een vestiging gaan openen. De markt is groot, wij zijn er klaar voor.”