“ICT ondersteunt niet de business. ICT ís de business.” Je hoort dit gelukkig steeds vaker. Maar nog lang niet overal wordt hier daadwerkelijk invulling aan gegeven. Exite ICT is voor zijn klanten een vliegwiel om met ICT bottom-line resultaat te verbeteren. Nu de specialist in managed ICT-services is verzelfstandigd en daarmee het merk Sigmax ICT Specialisten evolueert, worden de ambities om krachtiger impact te maken met ICT, vleugels gegeven.
Als Robbie Mulders zijn visitekaartje laat zien, valt iets op. Weliswaar is hij de algemeen directeur van Exite, maar hij noemt zichzelf liever ‘Chief Exite Officer’: “Een knipoog naar wat ik daadwerkelijk doe: niet zozeer koketteren met een directeurstitel, maar liever mensen challengen om enthousiast te worden van ICT, want dat mag vaker gebeuren”, vindt hij. In de voorbije maanden is hard gewerkt aan de totstandkoming van Exite. Een nieuw merk in een vertrouwd jasje, gebouwd op twintig jaar ervaring in oplossingen en services. “Wij willen niet de zoveelste ICT-dienstverlener zijn”, geeft Mulders aan. “Wat wij willen is met ICT verrassen. Onszelf uitdagen om in alles wat we doen een stap extra te doen, om de klant niet enkel tevreden te laten zijn maar echt te verrassen. Dat is Exite.”
Dit klinkt behoorlijk hoogdravend en dat is niet zonder reden, vertelt Mulders. “Je moet ambitieus zijn en de lat voor jezelf hoog leggen, wil je het verschil kunnen maken. Het gevoel waar wij op mikken, hoort niet alleen onder klanten te leven, maar ook onder onze collega’s, in het pand te heersen, in alle uitingen en interacties naar voren te komen; het is een filosofie die alleen zijn vruchten afwerpt als ‘ie door een ieder niet alleen wordt begrepen, maar ook wordt geleefd.”
Met technologie impact op morgen
In het aanbod van Exite is roadmapping een cruciale pijler voor het succes van zijn klanten. Volgens de Chief Exite Officer is roadmapping dé manier om ICT van strategische waarde voor je bedrijf te laten zijn en daarmee een mooi vertrekpunt voor een samenwerking. “Een netwerk aanleggen of Office 365 installeren, dat zijn generieke werkzaamheden waarmee het moeilijk is werkelijk waarde toe te voegen”, vertelt Mulders. “Zulke point-solutions vervullen een functie, maar leiden vaak niet direct tot een hogere productiviteit en daarmee resultaat. Het wordt pas interessant als je ICT naar een strategisch niveau tilt, zoals wij met onze roadmapping-aanpak doen.”
Door mét de klant een plan (route) te schetsen richting een bestemming en iedere ICT-tussenstop in lijn te laten zijn met het businessplan, wordt technologie van grotere waarde. “Als ICT jouw verhaal helpt te vertellen, en daarmee nieuwe paden voor de business schept om te bewandelen, wordt het vanzelf iets om enthousiast van te worden”, zegt Mulders. “Wij helpen jou te laten zien waar met behulp van innovatie kansen liggen en zijn de partner om die ook te verzilveren. Zo maak je met ICT impact. De initiatieven die hieruit ontstaan zijn veel waardevoller dan pleisters te blijven plakken.”