Als gebouwbeheerder krijg je veel verantwoordelijkheden op je dak. De overheid heeft eisen, regels en wensen, verzekeraars hebben dat, er zijn arboregels en natuurlijk zijn er ook nog de gebruikers, die soms verschillende zaken geregeld willen hebben. “Op het moment dat er iets voorvalt, moet je kunnen aantonen dat je je zaken goed hebt geregeld”, zegt Jeffrey Middelbos. Met zijn bedrijf Certus helpt hij gebouwbeheerders juist daarmee.
“Vanuit het bevoegd gezag moet je heel veel doen als ondernemer. Maar als een letselschadespecialist bijvoorbeeld een claim krijgt van een werknemer, gaat ook hij op zoek of de ondernemer of de eigenaar van het gebouw goed huisvaderschap heeft getoond. Als gebouweigenaar wil je natuurlijk niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor nalatigheid.”
Voor grote en kleine organisaties
Middelbos helpt zowel ondernemers in het mkb als grotere bedrijven of grote instellingen. “Bij grote organisaties heb je vaak een facilitair manager, vastgoedmanager of een compliance manager die daarvoor zorgt. Die is daar ook voor opgeleid. Hen ondersteunen we vooral bij piekmomenten, bijvoorbeeld bij certificering. Bij het midden- en kleinbedrijf is dat wel anders. Daar kunnen we ondernemers volledig ontzorgen.”
“Er is een wirwar van regels en dan ligt het er ook nog maar aan in welke sector je werkzaam bent. Voor de logistiek, zorg of horeca gelden hogere risico’s en ook als je met chemicaliën werkt geldt dat natuurlijk. Meestal is er bij het mkb onvoldoende kennis op dat gebied; ondernemers zijn met hun core business bezig. Vaak wordt ook gedacht dat er nooit iets gebeurt…”
Meer bedrijfszekerheid en continuïteit
Middelbos heeft zelf een achtergrond in de veiligheid en techniek. “Ik merkte dat er op het gebied van advisering over dit soort zaken geen speciale dienstverlening is. Ondernemers krijgen advies van accountants en verzekeraars, maar niet over dit soort zaken. Toen heb ik besloten om het zelf op te pakken, omdat het wel heel belangrijk is. Immers, of een gebouwbeheerder alles onder controle heeft, scheelt nogal wat. Denk aan minder schade en minder verzuim door ongevallen, minder faalkosten, een betere communicatie naar gebruikers van gebouwen en lagere beheerskosten. Kortom: meer bedrijfszekerheid en continuïteit.”
Volledig digitaal dossier
Certus levert klanten na een risico-inventarisatie een uitgebreid digitaal maatwerkdossier, waarin alle informatie over het gebouw staat vermeld. “Je kunt in het pakket middelen en groepen aanmaken. Een groep is bijvoorbeeld brand en een middel is dan een haspel, de EHBO of de brandmeldinstallatie. Aan zo’n middel kun je dan bijvoorbeeld weer het onderhoudsschema koppelen; je krijgt dan op tijd een seintje dat er onderhoud aan zit te komen. Pas als degene die de taak moet uitvoeren dat dan afvinkt, verdwijnt de melding weer. En alle documentatie – bijvoorbeeld het keuringsrapport van de installatie of certificaten en gebruiksaanwijzingen – wordt automatisch op de juiste manier digitaal opgeslagen. Zo heb je alles overzichtelijk bij elkaar en kun je bij onverhoopte problemen aantonen hoe je de zaak geregeld hebt.”