TDC Groep wil met het initiatief BewustBBL op een verfrissende en nieuwe wijze zorgen voor werving van personeel in de techniek. Bij veel technische bedrijven is er een schreeuwende behoefte aan vakmensen. “Het gekke is dat bij ons, sinds we in juni 2019 live gingen, de aanmeldingen binnenstromen” stelt Gert van Faassen, mede-initiatiefnemer van BewustBBL.
Kern van het succes is het wervingsplatform dat TDC Groep bouwde. Eén van de mensen die daarvoor rechtstreeks verantwoordelijk is, is Jonnie Yacoub. Hij bracht als Saxion-student met een afstudeeropdracht in kaart, hoe de wervingstechniek van personeel tot dusver ging binnen TDC Groep. Yacoub mag nu als werknemer van BewustBBL met zijn conclusies aan de slag om voor verbetering te zorgen.
Zorgvuldige aanpak
Waar BewustBBL mee uitblinkt en veel energie in steekt, is de voorbereiding. “Als een kandidaat zich bij ons aanmeldt, stuurt hij of zij eerst een cv. Maar dat maakt het plaatje nog lang niet compleet. We sturen de kandidaat daarom een digitale vragenlijst met wel 300 vragen. Dat lijkt niet alleen veel, dat is het ook. Maar het gekke is, vrijwel niemand heeft moeite om deze te beantwoorden. Het gaat om wetenschappelijk onderbouwde testen, waarvan de deelnemers altijd een rapport krijgen en inzicht krijgen in hun competenties. Kandidaten die gemotiveerd zijn, zien dat we serieus zijn en voor ze aan de slag willen gaan. We zeggen altijd dat we een soort van huwelijk met ze aangaan. Deze zorgvuldige aanpak in het voortraject zorgt ervoor dat we vrijwel geen uitval hebben.”
“Kandidaten kunnen bij ons een mbo-opleiding volgen, niveau 1 tot en met 4. Ze doen minimaal een jaar met ons mee, dat is hun commitment. Ook naar onze opdrachtgevers, hun potentiële werkgevers, toe. Die betalen immers hun opleiding. Wij willen een perfecte match, proberen risico’s zoveel mogelijk uit te sluiten. Interesse en motivatie zijn belangrijk. Kandidaten kunnen als ze willen vier jaar in opleiding blijven, van niveau 1 tot en met 4. En dat in verschillende technische beroepen, van mechatronica tot plaatwerker en van timmerman tot procesoperator.”
Platform voor BBL-vacatures
“We bouwen aan een platform waar bedrijven straks rechtstreeks hun BBL-vacatures kunnen plaatsen. We zien dat er veel mensen zijn die in de techniek willen werken. En dan hebben we het nog niet eens over de drop-outs, de afvallers in het reguliere onderwijs. Die melden zich eveneens bij ons. Maar bijvoorbeeld ook mensen van vroeg in de 30, die van baan willen wisselen. Die hebben dan misschien een ‘jobhop-cv’, maar ook daar kunnen we iets mee. We werken samen met het UWV en gemeenten. Bij de ROC’s kopen we de opleidingen in. Het gaat dan om beroepsmatige maatwerk-opleidingen op mbo-niveau.”
Naast de techniek richt BewustBBL zich ook op horeca-vacatures. “Ook dat loopt als een trein. We bewijzen met ons concept dat je beter kunt investeren in goede automatisering van je processen, dan dat je geld betaalt voor recruiters. Die vissen vaak in dezelfde vijvers, maar ze vangen niets. Waarschijnlijk omdat ze online niet of onvoldoende zichtbaar zijn. Daar investeren wij juist in: goede en relevante content, zodat kandidaten haast automatisch bij ons uitkomen. Het werkt, dat blijkt. Maar uiteindelijk valt en staat het uiteraard bij een goede begeleiding van de kandidaten.”