Globalisering en digitalisering hebben de laatste jaren een sterk hervormende werking gehad op de wereld. Dit kun je terugvinden in vrijwel alle sectoren van de economie. Eén van de sectoren waar dit zeker geldt is de logistieke sector. Het aantal pakketverzendingen is door de jaren heen drastisch toegenomen. Dit is mede ook te danken aan het gemak van e-commerce waar mensen zich steeds bewuster van worden. Binnen de drukke samenleving is het ideaal om aankopen digitaal te doen en deze thuis bezorgd te krijgen op een tijdstip naar keuze.
Betrouwbaarheid en automatisering
Of het nu gaat om aankopen in restaurants, supermarkten of webwinkels, je kunt ervan op aan dat de bestelling tijdig en in goede staat geleverd wordt. De betrouwbaarheid van pakketzendingen is dan ook zeker toegenomen door automatisering en verbeterde labeling.
Dat niet alleen het gemak van pakketverzendingen de oorzaak is van toename binnen de logistieke sector is wel duidelijk geworden met de Corona-pandemie. Er ligt ook een noodzaak, in ieder geval in tijden van bijvoorbeeld een pandemie, om contact tussen veel mensen te beperken.
Om de economie in dergelijke tijden dan nog enigszins gaande te houden is het belangrijk om met een bepaald aanbod de consument in vraag te kunnen voorzien. Je wilt toch zo gewoon mogelijk verder leven, ook tijdens tijden van een wereldwijde gezondheidscrisis. En daarvoor wil je in je behoeften voorzien worden. De Corona-pandemie heeft ook laten zien dat dit mogelijk is. Ondanks de ongemakken en de pijnlijke situaties die de pandemie met zich meebrengt draait de wereld wel gewoon door en worden mensen in hun primaire en secundaire behoeften voorzien.
Sociale functie
Pakketverzendingen in tijden van pandemie hebben ook een sociale functie. Het faciliteert een behoefte om je medemens te verrassen met iets leuks door een pakketje te versturen naar een familielid of vriend. Of dat nu binnen landsgrenzen is of dat het een pakketje voor een kennis in het buitenland is die je door beperking van reizen lange tijd niet kunt zien, je kunt ervan op aan dat je iemand blij maakt met jouw pakketje, met jouw aandacht.
Het gemak van het betrouwbaar verzenden van pakketjes met duidelijke labels zoals bijvoorbeeld de Dymo 11354 labels maakt dat je in contact staat met de wereld, ook in tijden dat dat contact moeilijker is.
Eén van de dingen die de Corona-pandemie wel heeft duidelijk gemaakt is dat met goede logistiek en middels pakketverzendingen de wereld ook onder moeilijke omstandigheden goed kan functioneren.