Géén reiskostenvergoeding en declaraties meer. Niet alleen werk-werk reizen, maar ook woon-werk reizen worden voor de medewerkers van strategisch ontwerpbureau INC gefaciliteerd. Dit gebeurd met hetzelfde MaaS (mobility as a service) systeem van Baan Twente, dat de Gemeente Enschede inmiddels voor haar ambtenaren gebruikt. “Als ontwerpers van vernieuwing zijn we bezig met de toekomst en daarom vinden we het belangrijk dat ook onze mobiliteit hierbij aansluit”, aldus Sander Hofstede (eigenaar INC).
Het wordt steeds drukker binnen met name de singels van Enschede, waardoor het reduceren van CO2- en fijnstof uitstoot moeilijker wordt. Maar ook de uitdagingen van elke dag, zoals de doorstroming van het verkeer en het parkeren in het centrum wordt steeds lastiger. Enschede heeft ambitieuze bouwplannen in het centrum, waarmee het nog noodzakelijker wordt dat we de wijze waarop we ons verplaatsen anders gaan inrichten. Een stap in die richting is het delen van vervoer.
Voorheen kwamen vrijwel alle medewerkers van INC met de auto naar het werk en stonden deze auto’s gedurende die dag 8 uur stil. Momenteel zijn er nog 3 deelauto’s (60% minder), twee elektrische deelfietsen en een persoonlijke OV-kaart. Dit levert uiteindelijk meer mobiliteit op voor het individu en tegen geringere kosten voor de werkgever. Win, win dus.
Overgaan op deelmobiliteit is niet alleen een kwestie van de auto’s inleveren en de oude regeling vervangen door een nieuwe. Het vergt vooral ook een gedragsaanpassing. ” Delen is vooral plannen en reserveren via een app. En kijken wat ook kan, in plaats van wat niet kan of hoe het altijd ging. Zo ga ik met enige regelmaat met de bus naar kantoor. Ik ben vanuit Oldenzaal het snelste met de elektrische fiets, dan volgt de bus en dan pas de auto. Nu helemaal met alle opbrekingen in de binnenstad. Er wordt wel eens verbaasd gekeken als ik zeg dat ik geen leaseauto heb en dikwijls met de bus naar kantoor ga” zegt Sander Hofstede.
“De komende tijd wordt onderzocht of in het gebied waar INC gevestigd is (Beltstraat, Korte Haaksbergerstraat, Nijverheidstraat) meer bedrijven en instellingen willen deelnemen aan het deelproject, zodat mobiliteit tussen deze partijen gedeeld kan worden en daarmee een steentje bijgedragen kan worden aan het leefbaarder maken van de binnenstad. Naast de eventuele directe (kosten)voordelen wat het een organisatie kan opleveren”, aldus Harold Koster van Baan Twente.