In de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland bruist het van de circulaire initiatieven. Toch hebben ondernemers vaak de behoefte om hun circulaire innovatie nóg meer te laten groeien om de circulaire transitie te versnellen. Daarom organiseert VNO-NCW Midden samen met provincies en lokale partners al enkele jaren de Circulaire Innovatie Top 20 in Gelderland, Overijssel en Flevoland. Annelot Manshanden, projectcoördinator bij VNO-NCW Midden, deelt graag meer over de verrassende elementen en het belang van deze innovatieve ondernemersbijeenkomsten.
Geen datalijst, maar een persoonlijk verhaal
“Wat deze Circulaire Innovatie Top 20 dit jaar zo bijzonder maakt, is het persoonlijke element dat we hebben toegevoegd. Het samenbrengen van 20 ondernemers op het gebied van circulariteit lijkt wellicht een administratieve handeling, maar circulariteit wordt gedreven door persoonlijke motivaties. En die maken een innovatie juist zo waardevol. Ons doel is niet alleen inzicht te krijgen in wat er gebeurt in de regio en dit te erkennen, maar ook om een stukje storytelling toe te voegen. Dit realiseren we door de top 20 een gratis videoreportage aan te bieden. Hiermee willen we niet alleen de innovatie, maar vooral ook de ondernemer met zijn persoonlijke drijfveren in de schijnwerpers zetten”, legt Annelot uit. De video’s kunnen helpen bij het winnen van de Circulaire Innovatie Top 20, maar genereren ook meer exposure rondom de innovaties van de ondernemers, omdat deze op verschillende kanalen worden gedeeld. Zo ontstaat er een serie die een mooi beeld geeft van de circulaire innovaties in de regio. “Deze video’s kunnen tevens worden ingezet voor exposure van de circulaire economie in deze provincies. Hierdoor vormen ze een hele waardevolle bron om anderen te inspireren en aan te moedigen circulaire praktijken te omarmen.”
Een regionale aanpak met een landelijk sausje
In elke provincie organiseert VNO-NCW Midden fysieke ontmoetingen zodat het regionale karakter behouden blijft. “Tijdens deze bijeenkomsten bieden we inspiratie en kiezen we drie finalisten voor de landelijke eindstrijd. Ondernemers krijgen de kans om hun circulaire innovatie op een unieke manier te presenteren. In een toegankelijke en informele setting van een markt, toont de top 20 haar concept aan zowel bezoekers als de jury. De focus ligt op het persoonlijke aspect en het aangaan van gesprekken over de innovaties, met als doel de circulaire ontwikkelingen verder te stimuleren”, vertelt Annelot enthousiast. Uit elke regionale top 20 komt een top 3 die met elkaar de strijd aangaan in een landelijke finale. “Met deze landelijke finale willen we de impact van de Top 20 vergroten. Dit betekent dat we dit jaar grotere geldprijzen beschikbaar stellen én de finalisten een kans bieden bij ‘Money Meets Ideas’, een platform waar innovatieve en ambitieuze ondernemers in contact kunnen komen met informal investors.” Dit sluit aan bij de behoefte van veel ondernemers om na het winnen van een prijs ook echt een vervolg te kunnen geven aan de verdere uitwerking en ontwikkeling van hun circulaire innovatie.
Proactief op zoek
Annelot vertelt dat de organisatie dit jaar zelf actief op zoek gaat naar circulaire innovaties. “Bedrijven kunnen zichzelf aanmelden, maar we maken ook gebruik van ons eigen netwerk en we verspreiden vragen op relevante plekken om een goed beeld te krijgen van wat er speelt in de verschillende provincies. En dan is het heel gaaf om te constateren hoeveel creativiteit bij ondernemers zit. Om meer structuur te bieden, hebben we daarom de categorieën dit jaar gegroepeerd. We zoeken circulaire change makers, circulaire start-ups en circulaire community-initiatieven.”