Een tas met een print van Walt Disney. Of toch dat unieke badlaken van Adidas? En helemaal gaaf is de Red Bull handdoek met jouw portret naast Max Verstappen in de racewagen! Dankzij digitale techniek print Color4Cotton uit Enschede in fullcolor haarfijn de gewenste afbeeldingen op badstof of vlakdoek. Daarmee heeft het bedrijf de Twentse textiel weer op de Europese kaart gezet.
Gepersonaliseerd design
Circa 50 jaar geleden stopte Stoomweverij de Nijverheid in hartje Enschede de drukpersen. Decennialang werden textielstoffen voor onder andere kleding en tafelkleden bedrukt met full colordesigns. Bijna een halve eeuw later – sinds 2016- is er weer een bijzondere textieldrukkerij actief in de Twentse textielstad. In tegenstelling tot zijn beruchte voorganger kan Color4Cotton allerlei textielstoffen voorzien van een uniek, gepersonaliseerd design. De drukkerij levert zelfs per stuk of in kleine series en is daarmee in haar branche uniek in Europa, zo vertelt directeur Dave Corporaal.
Duurzame kwaliteit
Color4Cotton, gevestigd nabij de Enschedese binnenstad, is de dochter van Araco die handdoekken bedrukte via de zogeheten sublimatie-techniek. Dat wil zeggen dat een digitale geprinte afbeelding of tekst via een hittepers in de textielvezels wordt gedrukt. Volgens Corporaal heeft die techniek als ‘nadeel’ dat het alleen op polyester kan worden toegepast. ‘We kregen van onze klanten steeds meer vragen naar bedrukking van badhanddoeken (op 100% katoen). Digitaal aangestuurde printkoppen leveren een betere visuele en duurzame kwaliteit; de inkt wordt echt door het textiel opgenomen en de afbeelding is niet afwasbaar. De afbeelding blijft mooi qua kleur en scherpte’, vertelt Corporaal, terwijl hij enkele fraai gedecoreerde badhanddoeken en tassen laat zien.
Stukslevering
De textielproducten, variërend van (bad) handdoeken, beddengoed, gordijnen, tafellakens en tassen, worden compleet in Europa geproduceerd. De stoffen worden onder meer in Turkije betrokken en de bedrukking en confectie vindt in Enschede plaats. De klant krijgt een kant-en-klaar product. Binnen twee dagen wordt bijvoorbeeld een bedrukte en geconfectioneerde tas geleverd. Corporaal: ‘Bedrijven mogen bij ons per stuk, in kleine series of in massa bestellen. In combinatie met de gepersonaliseerde designs maakt ons dat uniek in Europa. Als je gedrukt textiel in China bestelt, loop je het risico dat je daar circa vier maanden op moet wachten. Bovendien moet je als bedrijf minimaal 5.000 stuks afnemen. Als het product kwalitatief niet voldoet -bijvoorbeeld kleurverschillen of ‘uitbloeding’ van kleuren- lopen de levertijden daar aanzienlijk op. In Enschede kunnen we veel sneller schakelen als de klant het eindresultaat net wat anders wil hebben.’
Bijzondere klanten
Color4Cotton mag enkele bijzondere bedrijven tot haar klantenkring rekenen. Adidas, voetbalverenigingen uit de Eredivisie en Bundesliga, Red Bull, maar ook een reisorganisatie als Corendon en verzekeringsmaatschappij Nationale Nederlanden laten hun handdoeken of badlakens in Enschede drukken. Dikwijls gaat het om promotie-artikelen of unieke collector-items. ‘Zo’n order van Adidas is me wel bijgebleven. Die R&D medewerkers staan met een loep over de prototypes gebogen om de kleuren en de afbeeldingen te inspecteren. Voor dergelijke bedrijven moeten we heel veel proefdrukken maken om de klant tevreden te stellen, maar dat hebben we graag over voor zo’n mooie referentie op het cv.’
Milieuvriendelijk
Behalve mooie commerciële opdrachten scoren denkt Color4Cotton ook zeker aan het milieu. ‘Wij gebruiken pigmentinkten op waterbasis en we scheiden afval aan de bron. Bij aanschaf van de machines letten we op een zuinig energieverbruik. Bovendien werken we samen met Europese textielproducenten waar kinderarbeid absoluut niet wordt getolereerd.’
Nieuwe locatie
Op de huidige locatie knapt Color4Cotton uit haar jasje. Corporaal verwacht de komende jaren een forse omzetgroei van 1,7 miljoen euro dit jaar naar 6,9 miljoen euro in 2021. De digitale printtechniek zit volgens de directeur in de lift. Daarom is het bedrijf op zoek naar een nieuwe locatie met een uitbreiding van het al indrukwekkende machinepark. ‘We gaan in de toekomst zeven dagen per week produceren en in drie ploegendiensten werken’. Verder is het bedrijf op zoek naar een strategische partner die nieuwe orders inbrengt en kennis heeft van online verkoop en nieuwe digitale printmachines en technieken. ‘We willen ons continue blijven vernieuwen en voorop lopen in de markt.’