Bedrijfswaardering, het dagelijkse mengpaneel
Over bedrijfswaardering is al veel gezegd en geschreven. Vaak met een kritische toon zoals: ‘mijn bedrijf is zo uniek, dat kun je niet waarderen’ of ‘ik weet wat mijn bedrijf waard is, daar heb ik geen waardering voor nodig’. Misschien herkent u deze opmerkingen.
Om gelijk het gras voor de voeten weg te maaien: waarderen is inderdaad geen exacte wetenschap. Toch ben ik ervan overtuigd dat het instrument ‘bedrijfswaardering’ als stuurmiddel effectief is om de waarde van je onderneming te vergroten (en daarmee de verkoopprijs te verhogen).
Wanneer heb je een bedrijfswaardering eigenlijk nodig? Een bedrijfswaardering is zinvol bij de (voorgenomen) verkoop van je onderneming. Maar ook wanneer je als ondernemer terecht komt in een echtscheiding, bij schenking, familieopvolging of bij het opzetten van estate planning.
Een goede waardering richt zich (met behulp van prognoses opgesteld door de ondernemer) op het bepalen van de toekomstige vrije kasstromen. Want alleen met cash kun je de rekeningen betalen.
Daarnaast houdt een waardering rekening met de afhankelijkheid van de ondernemer, de relaties met cliënten en leveranciers, hoe bewust bekwaam zijn medewerkers en wat zijn de belangrijkste marktontwikkelingen voor de komende periode. Die techniek in de waardering lijkt op een mengpaneel met knoppen en schuiven. Iedere knop (of schuif) heeft invloed op het geluid cq ondernemingswaarde. Daarom maken ondernemers steeds vaker gebruik van die techniek om bij te sturen.
Dit helpt ondernemers om meer te werken aan en minder in hun onderneming. Werken aan de onderneming betekent focus op strategie waaronder het onderzoeken welk beeld klanten van jouw bedrijf hebben, opvolgingsmanagement binnen de onderneming, autonome groei en/of groei door acquisities. Bij werken in het bedrijf ligt de focus vooral op het verhogen van effectiviteit en efficiency. Een goede waardering is daarom geen momentopname maar een instrument dat je met grote regelmaat inzet. Een bedrijfswaardering geeft niet het antwoord op iedere vraag maar helpt om scherper en bewuster te ondernemen en te sturen.
Tenslotte, kopers gebruiken een waardering om in te schatten hoeveel geld zij kunnen verdienen na aankoop van jouw bedrijf. Hierbij richten zij zich op de vrij beschikbare cashflow. Als je nu weet dat er in de komende jaren nog 60.000 bedrijven te koop komen, dan kun je maar beter zorgen dat jouw cashflow zo groot mogelijk is toch? Alleen dan ontvang je de prijs die je in gedachten hebt!
Jeroen Huisman
Centrum voor Bedrijfsopvolging