Kennisplatform voor Oost Nederland
Ronald Poelakker
Koersgenoten Marketeer voor de Maak

“Het gaat er niet om wat je doet, maar waarom je het doet”

Waarom ben je ondernemer geworden? Waar sta je elke ochtend voor op? Wat maakt jouw bedrijf uniek in een wereld die voortdurend verandert? In een tijd waarin klanten, leveranciers en talenten meer vragen dan alleen een product, is het antwoord op deze vragen relevanter dan ooit.

Wie niet kiest, wordt niet gekozen!

75% van de jonge professionals kiest bewust voor een werkgever die zijn maatschappelijke impact zichtbaar maakt. Ze kiezen niet alleen een baan die bij hen past, maar ook een bedrijf dat bij hen past. Als je jong talent wilt aantrekken, moet je laten zien waarom jouw bedrijf ertoe doet. Dit geldt ook voor klanten en leveranciers: zij geven steeds vaker de voorkeur aan bedrijven met een duidelijke visie en waarden. De maatschappelijke rol die je als ondernemer hebt, telt steeds zwaarder mee in de afweging om voor jouw bedrijf te kiezen.

Winst is nooit een doel, maar altijd een uitkomst

Bedrijven met een missie scoren beter: onderzoek toont aan dat ondernemingen die maatschappelijke impact centraal stellen vaak betere financiële resultaten behalen. Het is een winnende strategie om mensen te binden en tegelijkertijd een verschil te maken.

Met andere woorden: focus op winstmaximalisatie leidt vaak niet tot maximale winst en is bovendien geen aantrekkelijk verhaal om mensen aan je te binden. Het draait steeds meer om je intrinsieke motivatie als ondernemer. Waarom doe je wat je doet? En hoe draag je met jouw ambitie positief bij aan mens en planeet? Dit is relevant om gekozen te worden én om duurzame relaties te versterken.

De wereld verdient jouw verhaal

De maakindustrie is in Oost-Nederland sterk vertegenwoordigd. Deze sector is een belangrijke kraamkamer van producten en innovaties die oplossingen bieden voor zowel kleine als mondiale problemen. Er liggen ontzettend veel marktkansen. Maar wat jouw bedrijf bijzonder maakt en hoe je dit communiceert, bepaalt of je succesvol bent of niet.

Deel jouw missie via online platforms, laat je stem horen op evenementen, en zorg ervoor dat je niet alleen zichtbaar bent, maar ook memorabel. Gevonden worden door de doelgroep die bij je past, begint met het vertellen van jouw authentieke verhaal.

Wereldberoemd bij je doelgroep

Mijn ambitie als ‘Marketeer voor de Maak’ is ondernemers in de maakindustrie te helpen groeien door hen wereldberoemd te maken bij hún doelgroep. Het zijn namelijk jullie innovaties en oplossingen die een belangrijke bijdrage leveren aan een toekomstbestendigere wereld. En juist die innovatieve oplossingen die impact maken, verdienen een podium. Daar help ik ondernemers graag bij.

Wat is jouw verhaal?

Heb jij als ondernemer in de maakindustrie een verhaal dat verteld moet worden? Of loop je vast in hoe je dit het beste kunt delen? Ik hoor het graag! Vragen, tips of reacties op dit artikel zijn van harte welkom. Mail ze naar ronald@koersgenoten.nl.

Ronald Poelakker
Marketeer van de Maak bij Koersgenoten

Delen via

Zoeken naar: