Kennisplatform voor Oost Nederland
Ronald Poelakker
Koersgenoten Marketeer voor de Maak

Hoeveel grip heb jij op de intake van nieuwe klanten?

Hoeveel nieuwe klanten werf jij volgend jaar? Hoeveel rendement levert jouw marketingeuro op? Twee simpele vragen waar je als ondernemer een antwoord op wilt hebben.

Passie voor productie, minder voor marketing

Als ik met ondernemers praat over hun bedrijf, vertellen ze vaak vol passie over hun producten en hun machinepark. Ze weten exact hoeveel hun machines kunnen produceren, hoeveel grondstof en manuren nodig zijn om de optimale output te realiseren en wat ze kwijt zijn aan uitval en energiekosten. De output van hun machines is dan ook geen toeval maar de uitkomst van een goed ingericht productieproces.

Grip op marketing

Wanneer ik ondernemers vraag hoeveel new business ze volgend jaar gaan realiseren en wat hun marketinginspanning oplevert, valt er meestal een stilte. Niet zozeer omdat marketing niet hun favoriete onderwerp is, maar vooral omdat ze het niet weten. Ze hebben onvoldoende grip op hun eigen marketing.

Marketing als voorspelbaar bedrijfsproces

Marketing is een proces waarbij je een klant vanaf de eerste kennismaking tot het gesprek met je accountmanager aan de arm neemt. Dit proces moet, net zoals je productieproces, vooraf goed worden ingericht om de uitkomst te kunnen bepalen. Denk aan het gebruik van marketing-automation tools die data verzamelen over klantgedrag en -voorkeuren. Hierdoor kun je iedere stap van de klant in kaart brengen en het proces continu optimaliseren, net zoals je doet met je productieproces.

Stop met inefficiënte marketing

Iedereen die marketing nog niet als proces heeft ingericht, zal ook nooit een antwoord kunnen geven op de twee vragen uit de titel van dit artikel. Geldt dit ook voor jou? Dan heb ik één advies: stop met marketing!

Als je serieus met marketing aan de slag wilt en meetbare resultaten wilt realiseren, dan heb je een marketingproces nodig. Alleen een advertentie plaatsen of een mooie website laten bouwen, gaat je niets opleveren. Vergelijk het met je eigen productieproces. De output daarvan wordt tenslotte ook bepaald door de wijze waarop jij de diverse elementen in dit proces hebt ingericht.

Concrete stappen voor een effectief marketingproces

1. Analyseer je huidige situatie: Net zoals je de prestaties van je machines analyseert, moet je ook je marketingactiviteiten evalueren. Wat werkt wel en wat niet?
2. Bepaal je doelen: Stel duidelijke, meetbare doelen voor je marketinginspanningen, vergelijkbaar met de productiedoelen die je stelt.
3. Implementeer marketing-automation: Gebruik technologie om je marketinginspanningen te stroomlijnen en te meten, zoals je doet met productieplanning software.
4. Meet en optimaliseer: Gebruik data om je marketingcampagnes continu te verbeteren, zoals je dat ook doet met je productieprocessen.

Uitnodiging tot interactie

Kijk op Oost Nederland heeft mij gevraagd om af en toe haar lezers te inspireren of te prikkelen met mijn kijk op marketing. Een leuke uitdaging waar ik met alle plezier aan bijdraag. Vragen, tips of reacties op het artikel zijn van harte welkom. Mail ze naar ronald@koersgenoten.nl

Delen via

Zoeken naar: