Kennisplatform voor Oost Nederland

Complexe bedrijfsprocessen automatiseren, dat is onze uitdaging Microsign Bedrijfssoftware

Geplaatst op 3 december 2018

‘Kom maar met een zo ingewikkeld mogelijke vraagstelling.’ Marc Kleinhaarhuis windt er geen doekjes om. De salesmanager en mede-eigenaar van het Zwolse bedrijf Microsign Bedrijfssoftware wil niets liever dan bedrijven helpen met slimme software en totaaloplossingen. ‘Het is kicken als de klant tevreden is én dankzij ons geld bespaart.’

Microsign is een automatiseringsbedrijf gespecialiseerd in Bedrijfssoftware (ERP). Het bedrijf is in 1981 in Harderwijk begonnen, maar is alweer een jaar of vijftien gevestigd in Zwolle. ‘De reden van verhuizing is wel aardig; in Zwolle zitten de beste ICT- onderwijsinstellingen en om Microsign voor afgestudeerden interessant te maken is het handig dat wij vlak in de buurt zitten’, vertelt Kleinhaarhuis. ‘Door krapte op de arbeidsmarkt zien wij op dit moment helaas veel IT-talenten richting het westen vertrekken, werving- en selectiebureaus staan soms letterlijk de studenten in het fietsenhok op te wachten. Dat is jammer, want er zitten in Zwolle en directe omgeving veel sterk groeiende ICT-bedrijven met uitdagende projecten.’

Om meer te promoten wat voor mooie stad Zwolle is en welke geweldige kansen er op ICT-gebied liggen, is Microsign samen met acht andere ICT-bedrijven een samenwerkingsverband aangegaan en zijn de vacatures gebundeld binnen het platform Zwolle IT City (zie kader).

Niet standaard
Van oudsher is Microsign een automatiseerder met klanten verspreid door het hele land. De klanten werken in sectoren als groothandel, verhuur, logistiek, onderhoud en service. Wat opvalt is dat veel bedrijven al lang klant zijn, soms al wel 35 jaar. Dat is ook iets wat past bij het bedrijf, stelt Kleinhaarhuis. ‘Wij willen een meerwaarde zijn voor de klant en een langdurige relatie aangaan’. Als je enkel een standaard boekhoudpakket tegen de allerlaagste prijs zoekt ben je bij Microsign niet aan het juiste adres. ‘Er zijn partijen die daar veel beter in zijn dan wij.’

Microsign is juist gespecialiseerd in projecten waarbij het gaat om klantspecifieke inrichting. Hierbij wordt alles in eigen beheer gedaan zoals de softwareontwikkeling, installatie, onderhoud en support. ‘Het grote voordeel hiervan is dat je één aanspreekpunt hebt en door het brede scala aan oplossingen – van mobiele toepassingen, apps tot klantportalen – zijn er nog nauwelijks koppelingen met externe partijen nodig. Dat laatste is vaak duur, complex en belemmert je in toekomstige wensen, daar heb je met ons systeem geen last van.’

Klantspecifieke inrichting
Ondanks de crisisjaren heeft Microsign de afgelopen jaren veel nieuwe klanten mogen verwelkomen. Kleinhaarhuis: ‘Ook al gaat het wat minder in een bepaalde sector, dan zie je toch dat er een aantal bedrijven zijn die tegen de verdrukking in groeien. Dit zijn bedrijven die hun sales en/of logistieke proces vaak net iets slimmer en efficiënter hebben ingericht dan de concurrentie. Als men vervolgens tegen de grenzen van de huidige software aanloopt is de eerste vereiste dat de nieuwe software aan te passen is aan juist datgene wat ze onderscheidt. De software van Microsign is dan een logische keuze.’
Veel nieuwe klanten hebben afwijkende processen op het gebied van logistiek, verhuur, service en onderhoud of prijsafspraken. Denk bijvoorbeeld aan verhuur waarbij prijsafspraken zeer onderhevig zijn aan voortdurend veranderende hoeveelheden en termijnen, of de levering van gas waarbij geleverde volumes worden bepaald met een factor buitentemperatuur.

Alles regelen via een App
Microsign ziet dat het traditionele ERP- programma steeds vaker geleverd wordt in combinatie met apps, mobiele toepassingen en klant- en bestelportalen. Al deze systemen zijn aan elkaar gekoppeld, met bijvoorbeeld de facturatie, waardoor er nauwelijks handen aan te pas hoeven te komen. ‘Je kunt zelfs je eigen app door ons laten ontwikkelen waarmee klanten 24/7 kunnen bestellen, informatie (over een order) kunnen opvragen of een service call kunnen aanmaken’, legt Kleinhaarhuis uit. ‘Wellicht vind je dat voor je huidige klantengroep nog wat overdreven, maar er komt een generatie aan, verwend door bedrijven als Coolblue, die je bedrijf links laten liggen als ze niet alles via een app kunnen regelen.’ Volgens de salesmanager is het bijzonder wat Microsign doet. ‘Ik heb nog nergens gezien dat er zoveel verschillende mogelijkheden in één systeem zitten.’

Wanneer er een uitdagende vraag komt wordt er altijd gestart met een onderzoek. Daarin wordt gekeken naar de huidige processen, de wensen en de haalbaarheid. ‘Daar rolt ook een nauwkeurige offerte uit.’ Vervolgens kan er geïmplementeerd worden en de applicatie in gebruik genomen worden. ‘Het mooiste is dat wanneer klanten hebben gezien wat er allemaal mogelijk is, ze kritisch binnen hun eigen organisatie kijken naar wat er nog meer te automatiseren valt. Ultieme doel is dat onze klanten tevreden zijn. Vervolgens wordt het vanzelf door mond tot mond-reclame verkocht.’

Zo efficiënt mogelijk
Onder de klanten bevindt zich onder andere een serviceorganisatie die alle geldautomaten van de Rabobank in beheer heeft. Doordat alles gekoppeld is, wordt er bij een storing vanuit deze automaten automatisch een service call binnen het service- en onderhoudsprogramma aangemaakt en een servicemonteur aangestuurd. ‘De machine geeft zelfs aan of er wel of niet een gespecialiseerde monteur moet komen.’ Slimme toepassingen worden steeds belangrijker. Zo is het voor een logistieke organisatie mogelijk om aan de hand van de orders automatisch te berekenen wat de meest optimale route is. ‘Dat kan betekenen dat er eerst naar Rotterdam wordt gereden en daarna pas richting Amsterdam, omdat dit in verband met de verkeersdrukte handiger is.’ De mobiele toepassing is ook handig voor accountmanagers, die heel snel en altijd overzicht hebben van relaties en contracten. Toekomst is dat er steeds meer taken zoals facturering, bestellen en offerte- aanvragen worden geautomatiseerd, merkt Kleinhaarhuis: ‘Het vinden van bekwame medewerkers wordt steeds lastiger en als je ze al gevonden hebt wil je niet als bedrijf dat ze de hele dag repeterende administratieve handelingen uitvoeren. Met ons systeem ga je qua automatisering verder dan de traditionele software.

Delen via

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: