Kennisplatform voor Oost Nederland

Conoship International en Bouman Industries kondigen joint venture aan voor de bouw van CO₂-afvangsystemen op schepen

Geplaatst op 18 januari 2024
Conoship International en Bouman Industries hebben op het symposium van de Green Maritime Coalition aangekondigd dat ze een overeenkomst hebben gesloten voor de bouw van Ship Based Carbon Capture Systems. Deze samenwerking ontsluit het potentieel van innovatieve maritieme CO₂-afvangsystemen, die essentieel zijn voor het verminderen van de CO₂-voetafdruk van de bestaande vloot, nieuwe schepen en haar klanten. "Met trots kan ik aankondigen dat Bouman Industries en Conoship International een joint venture starten om Ship Based Carbon Capture Systems te bouwen. Bouman Industries en haar dochteronderneming Carbotreat staan bekend om hun kracht in het bouwen van in de praktijk bewezen Land Based Carbon Capture systemen. Met deze joint venture, Carbotreat Maritime, gaan we deze systemen ontwikkelen geschikt voor gebruik op schepen om de CO₂- uitstoot in maritieme toepassingen te verminderen. Samen kunnen we de decarbonisatie van de maritieme sector in de komende decennia versnellen. Dit partnerschap waarborgt dan ook de missie van Conoship International om de scheepvaartindustrie te voorzien van praktische oplossingen om schepen met een lage of nul emissie te realiseren," aldus Geert Dokter, CEO van Conoship International. De gecombineerde expertise van de joint venture stelt scheepseigenaren en -exploitanten in staat om de CO₂-uitstoot op hun nieuwbouwschepen en bestaande schepen te verminderen. Deze joint venture is de spin-off van de vier jaar durende samenwerking met TNO en Bouman. Conoship heeft de maritieme toepassing van deze technologie onderzocht en ontwikkeld, met name voor LNG-aangedreven (vloeibaar aardgas) schepen. In het internationale CO₂-afvang onderzoeksproject EverLoNG worden twee CO₂-afvangsystemen ontwikkeld in case studies voor de Sleipnir van Heerema en een LNG-tanker van Total Energies. Door een Ship Based Carbon Capture System toe te voegen om de CO₂ in de uitlaatgassen af te vangen, kan de CO₂- uitstoot aan boord tot 95% worden gereduceerd. De afgevangen CO₂ kan worden gekoeld en aan boord worden opgeslagen. Aan wal kan het worden hergebruikt voor de productie van synthetisch methaan. Een veelbelovende stap op weg naar een gesloten koolstofkringloop. Door de CO₂-afvanginstallatie te integreren tijdens het initiële scheepsontwerp bij Conoship wordt een optimale oplossing gecreëerd. De installaties van het Carbon Capture System zijn echter ook geschikt als modernisering van de bestaande vloot. "Met onze gerealiseerde CO₂-afvanginstallaties aan land, gecombineerd met de expertise van Conoship, kunnen we grootschalige CO₂-afvang- en opslaginstallaties aan boord van schepen leveren. Onderzoek heeft aangetoond dat onze CO₂-afvangsystemen het mogelijk maken om de IMO-doelstellingen voor 2030 en 2050 te halen, zelfs voor CONOSHIP INTERNATIONAL | WWW.CONOSHIP.COM | +31 50 526 88 22 1 bestaande schepen. Met Carbotreat Maritime kunnen we de CO₂-voetafdruk van de scheepvaart op korte termijn met meer dan 75% verminderen en streven we naar 100% in de toekomst," aldus Wilco van Wijck, CEO bij Bouman

Conoship International en Bouman Industries hebben op het symposium van de Green Maritime Coalition aangekondigd dat ze een overeenkomst hebben gesloten voor de bouw van Ship Based Carbon Capture Systems. Deze samenwerking ontsluit het potentieel van innovatieve maritieme CO₂-afvangsystemen, die essentieel zijn voor het verminderen van de CO₂-voetafdruk van de bestaande vloot, nieuwe schepen en haar klanten.

“Met trots kan ik aankondigen dat Bouman Industries en Conoship International een joint venture starten om Ship Based Carbon Capture Systems te bouwen. Bouman Industries en haar dochteronderneming Carbotreat staan bekend om hun kracht in het bouwen van in de praktijk bewezen Land Based Carbon Capture systemen. Met deze joint venture, Carbotreat Maritime, gaan we deze systemen ontwikkelen geschikt voor gebruik op schepen om de CO₂- uitstoot in maritieme toepassingen te verminderen. Samen kunnen we de decarbonisatie van de maritieme sector in de komende decennia versnellen. Dit partnerschap waarborgt dan ook de missie van Conoship International om de scheepvaartindustrie te voorzien van praktische oplossingen om schepen met een lage of nul emissie te realiseren,” aldus Geert Dokter, CEO van Conoship International. De gecombineerde expertise van de joint venture stelt scheepseigenaren en -exploitanten in staat om de CO₂-uitstoot op hun nieuwbouwschepen en bestaande schepen te verminderen.

Samenwerking

Deze joint venture is de spin-off van de vier jaar durende samenwerking met TNO en Bouman. Conoship heeft de maritieme toepassing van deze technologie onderzocht en ontwikkeld, met name voor LNG-aangedreven (vloeibaar aardgas) schepen. In het internationale CO₂-afvang onderzoeksproject EverLoNG worden twee CO₂-afvangsystemen ontwikkeld in case studies voor de Sleipnir van Heerema en een LNG-tanker van Total Energies.

Door een Ship Based Carbon Capture System toe te voegen om de CO₂ in de uitlaatgassen af te vangen, kan de CO₂- uitstoot aan boord tot 95% worden gereduceerd. De afgevangen CO₂ kan worden gekoeld en aan boord worden opgeslagen. Aan wal kan het worden hergebruikt voor de productie van synthetisch methaan. Een veelbelovende stap op weg naar een gesloten koolstofkringloop. Door de CO₂-afvanginstallatie te integreren tijdens het initiële scheepsontwerp bij Conoship wordt een optimale oplossing gecreëerd. De installaties van het Carbon Capture System zijn echter ook geschikt als modernisering van de bestaande vloot.

“Met onze gerealiseerde CO₂-afvanginstallaties aan land, gecombineerd met de expertise van Conoship, kunnen we grootschalige CO₂ afvang- en opslaginstallaties aan boord van schepen leveren. Onderzoek heeft aangetoond dat onze CO₂-afvangsystemen het mogelijk maken om de IMO-doelstellingen voor 2030 en 2050 te halen, zelfs voor bestaande schepen. Met Carbotreat Maritime kunnen we de CO₂-voetafdruk van de scheepvaart op korte termijn met meer dan 75% verminderen en streven we naar 100% in de toekomst,” aldus Wilco van Wijck, CEO bij Bouman industries.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: