Als grootste zalmkweekbedrijf van de wereld is Mowi in staat een stempel te drukken op duurzaamheidsinitiatieven wereldwijd. Met die belangrijke wetenschap in het achterhoofd zette de Belgische vestiging een mechanisatieproject op in samenwerking met verpakkingsgigant DS Smith.
Het begon voor Mowi allemaal in 1964. Niemand had gedacht dat het ‘lokale visbedrijfje’ zou uitgroeien tot een wereldwijde multinational. Door hard werken en focus op duurzame innovaties zou het bedrijf uitgroeien tot één van de grootste ‘seafood’ bedrijven ter wereld en is nu verantwoordelijk voor maar liefst een vijfde van de wereldwijde productie van kweekzalm.
Doelstellingen
Dankzij deze omvang is Mowi in staat om een stempel te drukken op wereldwijde duurzaamheidsinitiatieven met als doel de kwetsbare oceanen te beschermen. Eén van Mowi’s doelstellingen is het verminderen van de milieudruk. Dit onderwerp is actueler dan ooit. Het is dan ook niet zo gek dat Mowi Belgium een partner vond in DS Smith. Met meer dan 270 productievestigingen in 34 landen en een netwerk van 45 Impact en PackRight Centres is het gespecialiseerd in dergelijke vraagstukken en kartrekker wat betreft de productie van duurzame verpakkingen.
Efficiënter en duurzamer
Philippe De Bie, Group Procurement Manager bij Mowi, vertelt: “Op onze machines verwerken wij grote hoeveelheden plastic kratten en we vroegen ons af of dit proces efficiënter en duurzamer kon. Daarnaast hadden we een uitdaging met de bestaande golfkartonnen trays. Deze bleven niet goed rechtop staan, waren niet goed stapelbaar en er waren extra materialen nodig om palletstabiliteit te garanderen.”
Het was het begin van een intensief samenwerkingstraject met DS Smith, waarbij nieuwe verpakkingsdesigns ontwikkeld werden, bestaande verpakkingslijnen werden aangepast, nieuwe machines werden aangeschaft én verbouwingsplannen werden herbekeken. De benodigde opslagruimte voor verpakkingsmateriaal kon drastisch worden teruggebracht en er waren er aanzienlijk minder trucks nodig voor het vervoer.
Van grondstof tot recycling van de verpakkingen
Het traject begon met een ‘PackRight Review’ – waarbij de gehele supply cycle van de klant in kaart werd gebracht. In DS Smith’s Impact Centre in Gent werden resultaten gecombineerd met trends vanuit de visbranche, inzichten op het gebied van veranderend consumentengedrag en veranderende eisen van lokale en internationale retailers.
Vervolgens werden verpakkingsdesigns en prototypes omgezet in proefseries om het concept in de praktijk te testen. De voordelen bleken groot. De verpakkingen bleken niet alleen kostprijsvriendelijk, maar ook snel op te zetten, volledig recyclebaar en zeer ruimtebesparend
Uitbreiding van machinecapaciteit
Om de groeistrategie van Mowi te kunnen volgen, was er behoefte aan uitbreiding van de productiemogelijkheden in de vorm van twee nieuw aan te schaffen opzetmachines. DS Smith begeleidde het gehele traject tot en met de oplevering. Na een intensief traject van testen en optimalisaties werden er twee machines aangeschaft voor het opzetten van de kartonnen trays.
Om deze machines te kunnen huisvesten zou extra ruimte nodig zijn. Echter, omdat het aangeleverde golfkarton slechts een fractie van de magazijnruimte in beslag zou nemen ten opzichte van plastic kratten, konden beide bedrijven de strategie herbekijken. De machines werden geïnstalleerd in het magazijn zonder extra ruimte bij te hoeven bouwen of te huren, waardoor extra investeringen vermeden konden worden.