Koninklijke Hoppenbrouwers Techniek sloot 2022 af met een omzet van 313 miljoen. Ondanks prijsstijgingen, inflatie, stagnerende materiaalleveringen, krapte op de arbeidsmarkt en uitstel van projecten met als gevolg rendementsdaling, wist het bedrijf afgelopen jaar met bijna 25% te groeien. Dit is onder meer toe te schrijven aan autonome groei van de inmiddels 20 vestigingen verspreid over het land en aan de overname van drie technische bedrijven die meerwaarde bieden aan de groeistrategie van Hoppenbrouwers. Ook lanceerde het bedrijf het consumentenplatform ‘Hoppenbrouwers Thuis’ waarmee de technisch dienstverlener consumenten onder meer helpt om hun huis te verduurzamen. Dit blijkt uit het jaarverslag dat Hoppenbrouwers Techniek vandaag publiceerde.
In het licht van thema’s als de energietransitie en duurzaamheid op alle fronten ervaart Hoppenbrouwers Techniek bij klanten steeds meer behoefte aan het optimaliseren en verduurzamen van bestaande gebouwen, het duurzaam inrichten van nieuwbouw, maar is er ook vaker vraag naar gebruik van circulaire materialen en expertise op het gebied van Smart Building en Smart Industry. Henny de Haas, algemeen directeur van Hoppenbrouwers zegt hierover: ‘Bij complexe vraagstukken kan veel bereikt worden met technische oplossingen. In vrijwel iedere branche merken wij dat er wordt gekeken naar verduurzaming en hoe er geautomatiseerd en gedigitaliseerd kan worden. We halen steeds meer data uit onze installaties met als doel techniek en ICT samen te laten komen en af te stemmen op gebruikers en de omgeving. Onze gepassioneerde medewerkers hebben de technische expertise, maar ook een natuurlijke drive om deze veranderingen slagvaardig op te pakken. Zo blijven we voorloper in de branche.’
Overnamestrategie
De technisch dienstverlener heeft de ambitie om in 2030 1 miljard euro om te zetten en meer dan 40 vestigingen verspreid over het land te hebben. ‘Wij ontwikkelen op eigen kracht en versnellen onze ambitie naar landelijke dekking via overnames. Door groei zijn we als organisatie meer crisisbestendig en versterken we onze positie in uiteenlopende disciplines, op verschillende markten en in alle regio’s. We zien veel beweging en aanbod van bedrijven binnen de overnamemarkt, tegelijkertijd is er veel vraag. Wij houden vast aan onze strategie om alleen bedrijven in te lijven die meerwaarde bieden en die binnen onze cultuur- en familiewaarden passen. We willen immers niet alleen nieuwe business aan ons portfolio toevoegen, maar ook de medewerkers van die bedrijven behouden. We gaan daarbij voor volledige overnames en integreren naar 100% Hoppenbrouwers’, aldus De Haas. Om de continuïteit van het familiebedrijf te borgen, heeft de technisch dienstverlener afgelopen jaar ook een Raad van Commissarissen aangesteld. Als hoogwaardig extern klankbord en onafhankelijke sparringpartner speelt de RvC onder meer een rol bij de realisatie van het visieplan 2030.
Groeipotentie particuliere markt
Om ook consumenten hun woning te helpen verduurzamen, lanceerde Hoppenbrouwers afgelopen jaar het online platform ‘Hoppenbrouwers Thuis’. Hier kunnen consumenten terecht voor al hun technische installaties zoals cv-ketels, airco’s, hybride waterpompen en zonnepanelen. ‘Als totaalinstallateur hebben we alle kennis en kunde om deze producten te installeren en onderhouden bij de mensen thuis. Zo bieden we alle thuistechniek onder één dak, want waarom zou je elk onderdeel, denk aan verwarming, elektriciteit, beveiliging en water apart aanschaffen en onderhouden. Bovendien ligt hier voor ons een mooie groeikans en helpen we niet alleen zakelijk, maar ook particulier Nederland te verduurzamen’, aldus Henny de Haas.
Personele groei ondanks overspannen arbeidsmarkt
Naast een focus op groei bij klanten heeft Hoppenbrouwers veel aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van haar medewerkers. Met de erkenning van ‘Top Employer’ begon het bedrijf 2022 goed. ‘Deze waardering sluit naadloos aan bij onze ambitie om beste werkgever te zijn voor onze (toekomstige) medewerkers’, aldus de algemeen directeur. Hoewel de arbeidsmarkt, zeker in de techniekbranche, nog altijd totaal overspannen is, wist zijn bedrijf een personele groei van 11% te realiseren. Enerzijds door een effectief werving- & selectieprogramma; anderzijds door om te denken en zij-instromers via verkorte leertrajecten te begeleiden naar een passende functie in de techniek. Ook zet Hoppenbrouwers vol in op vrouwen in technische functies; het bedrijf streeft van 58 vrouwen in 2022 naar 500 vrouwen in technische functies in 2030.