De ambities van de Euroterminal Coevorden zijn grenzeloos. Letterlijk en figuurlijk. Duitsland investeert volop in het spoor en stimuleert bedrijven om meer goederen per trein te vervoeren, om zo de klimaatdoelen te behalen. Nederland zal daarin naar verwachting meegaan, met een belangrijke rol voor de multimodale containerterminal (spoor en weg) op het Nederlands-Duitse Europark.
Voor bedrijven in Noord- en Oost-Nederland die goederen van en naar Duitse en andere Europese steden vervoeren, is het dankzij de Duitse investeringen en stimuleringsmaatregelen nu al interessant om te kiezen voor een combinatie van weg en spoor, met op- en overslag bij de terminal in Coevorden. Niet alleen om financiële redenen, maar ook vanwege profilering met het duurzame karakter van goederenvervoer per trein.
Uniek
Euroterminal Coevorden is een in 2007 gestarte onderneming van de Bentheimer Eisenbahn AG. Uniek is dat het voor de ene helft op Nederlands grondgebied ligt en voor de andere helft op Duits grondgebied. Daarmee is het de eerste en enige grensoverschrijdende terminal op de Nederlands-Duitse grens.
In 2017 werd de Spoorboog Coevorden opgeleverd, die de spoorlijn Zwolle-Stadskanaal en de spoorlijn Coevorden-Bad Bentheim verbindt. Ook is er een binnenhaven die in verbinding staat met het Coevorden-Vechtkanaal. Voor de last-mile delivery van containers per vrachtwagen wordt samengewerkt met de Duits-Nederlandse vervoerder CoTrans.
Enorme opslagruimte
Al langer vervult de Euroterminal Coevorden een belangrijke rol voor bedrijven in Noord- en Oost-Nederland die goederen importeren uit overzeese gebieden. Vanuit ondermeer Rotterdam en Malmö rijden drie keer per week goederentreinen naar Coevorden, waar containers worden overgeladen op vrachtwagens voor de last-mile delivery, via A37, N34 en N36.
Ook beschikt de terminal over een enorme opslagruimte van in totaal 75.000 vierkante meter, met sinds kort het internationale douane-certificaat AEO.
Duurzaam alternatief
Voor het spoorvervoer van en naar heel Europa – en daarbuiten – maken Euroterminal Coevorden en Bentheimer Eisenbahn gebruik van de spoorlijn Coevorden-Bad Bentheim, vanwaar de goederentreinen heel Duitsland en Europa doorgaan. Dat gaat fors toenemen, verwachten Jos Veldhuis, terminalmanager van Euroterminal Coevorden, Tobias van Rees, directeur van CoTrans en Gerd-Jürgen Brooksnieder, manager spoorgoederenvervoer van Bentheimer Eisenbahn AG: “De Duitse overheden en Deutsche Bahn zetten vol in op promotie van het spoor als duurzaam alternatief, om zo de klimaatdoelstellingen te halen. Er wordt volop geïnvesteerd in het spoor. Ook als het gaat om goederenvervoer.”
Geen gewichtsbeperkingen
Duitsland loopt met die investeringen voor op Nederland, wat niet wegneemt dat het voor bedrijven in Noord- en Oost-Nederland nu al interessant is om goederen via de Euroterminal Coevorden over het Duitse spoor te vervoeren van en naar steden in Duitsland en daarbuiten. Niet alleen vanwege de gunstige voorwaarden en tarieven van het Duitse spoor; er zijn meer voordelen. “De trein kampt niet met de problemen van weg- en watervervoer, zoals het tekort aan goede chauffeurs, files, alsmede de congestieproblemen die bargeschepen (binnenvaartschepen, red.) ondervinden in de terminals in Rotterdam. Ook heeft de trein niet de gewichtsbeperkingen van vrachtwagens: of je nu een pallet van 800 kilo in een wagon wil vervoeren of een lading van 90 ton of meer: het kan allemaal. En net zo snel.”
Zware goederen
Nu al ziet het drietal een toename van op- en overslag van met name staal, hout en andere zware goederen, waar de trein zich prima voor leent. “En dat gaat zeker toenemen. Ook zien we op onze terminal een toename van het aanbod aan zonnepanelen, banden, kunststoffen en handelsgoederen.” Verder zien ze bij de Euroterminal steeds vaker levensmiddelen en chemische stoffen voorbij komen, waarbij uiteraard met de verschillende van toepassing zijnde certificaten wordt gewerkt.
Green footprint
“Wij zijn méér dan alleen een terminal; wij bieden toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld met goederen ophalen uit Rotterdam, lossen, distributie, last-mile delivery, special delivery, droge opslag en last but not least: advies over alle aspecten van internationaal containertransport. De belangrijkste toegevoegde waarde is uiteraard de green footprint die we aan het transport meegeven vanwege het duurzame karakter van de trein. Wij bieden een stabiele oplossing voor elke logistieke stroom in een sterk veranderende wereld.”
Güter gehören auf die Scheine
Een groene container met daarop het credo ‘Güter gehören auf die Scheine’ (Vracht hoort op rails) zoeft de laatste tijd regelmatig over het Duitse spoor. Het is een goed voorbeeld van het Duitse beleid, deze actie van DB Cargo, dat met deze eyecatcher en via de website wirsindgueter.de bedrijven oproept om meer goederen via het spoor te vervoeren en het
Foto: V.l.n.r. Gerd-Jürgen Brooksnieder, Tobias van Rees en Jos Veldhuis.