Kennisplatform voor Oost Nederland

Foodimpuls: de nieuwe naam voor het familiebedrijf Haarsma

Geplaatst op 1 maart 2023
Foodimpuls: de nieuwe naam voor het familiebedrijf Haarsma

Het familiebedrijf Haarsma Foodimpuls, met vestigingen in Ede en Heerenveen, heeft de naam van het bedrijf met ingang van 27 februari gewijzigd in ‘Foodimpuls’. Met deze nieuwe merknaam is de groothandel in versproducten klaar voor een volgende stap in de toekomst. De nieuwe naam geldt ook voor Verscentrum Ede, het bedrijf dat al eerder door Haarsma is overgenomen. Met één naam, één merk en één productbelofte kan Foodimpuls de positie in de markt versterken en nog verder uitbouwen.

De oorspronkelijke bedrijfsnaam ‘Haarsma’ verdwijnt niet helemaal uit beeld. Deze naam wordt gebruikt om met een krachtige slogan; ‘de smaak van Haarsma’, de hoge kwaliteit van de vele versproducten en de onderscheidende handelswijze van het familiebedrijf als voorbeelden van ‘goede smaak’ te blijven benadrukken. Daarmee wordt het succes van het bedrijf, dat in 1965 werd opgericht, in ere voortgezet.

Verandering is de enige constante.

De zonen Bert en Wim Haarsma namen het bedrijf in de 80-jaren van de ouders Frien en Hennie over. Onder hun bezielende leiding wist Haarsma uit te groeien van een kleinschalig familiebedrijf tot een nationale groothandel in versproducten met 100 werknemers. Ook nu staat het bedrijf aan de vooravond van een verandering waarbij een volgende generatie het stokje van de bedrijfsvoering – wederom in familieverband – zal overnemen. De nieuwe merknaam ‘Foodimpuls’ past beter bij de processen die de volgende generatie Haarsma te wachten staat.

De consument wil vooral meer smaak, beter én verantwoord

Wim Haarsma: ‘In tegenstelling tot de start in 1965 is de foodsector een stuk internationaler geworden. Consumenten werden tijdens hun vakantie met andere gedrags- en eetculturen geconfronteerd. Dat wilden ze thuis ook meemaken. Onze groothandel sprong daar snel op in. Naast de puur Hollandse vleeswaren en vleesproducten konden we daarom ook exquise levensmiddelen uit Italië en Spanje in ons assortiment opnemen.’ Bert Haarsma: ‘Internet heeft de wereld daarnaast nog een stuk toegankelijker gemaakt. De consument wordt constant geprikkeld met de heerlijkste recepten. Een proces dat niet te keren is, alleen maar zal toenemen en waar je als groothandel een antwoord op moet kunnen geven. Ook dat is een omvangrijke taak voor de toekomst. Wij zien dat merkproducten in dat proces een steeds grotere rol gaan spelen. Met ‘de smaak van Haarsma’ willen wij die producten onder de merkparaplu Foodimpuls aan onze klanten aanbieden, zodat zij – op hun beurt – de consument het allerbeste kunnen verkopen.’

Daarbij houdt het nieuwe Foodimpuls (net als Haarsma) constant rekening met de veranderende smaak van de consument. Die is in de loop der jaren kritischer en veeleisender geworden. De ‘nieuwe’ consument kiest liever voor kwaliteit dan kwantiteit. En is bereid daar een reële prijs voor te betalen. In het assortiment van Foodimpuls neemt de productcategorie met sterren voor de leefomstandigheden van de dieren dan ook toe. Foodimpuls wil als groothandel alle klanten het beste in ieder prijs- en keuzesegment aanbieden. Uiteindelijk is het de klant in de winkel die de aankoopkeuzes maakt.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: