MKB-maakbedrijven staan vaak sterk geworteld in hun bedrijfscultuur en historie. Deze kracht wordt een zwakte als die onder veranderende omstandigheden tot hardnekkige groeibarrières leidt. GrowProud biedt een totaalaanpak om groeibarrières te doorbreken. En dat werkt, want zowel GrowProud als de klanten groeien stevig door.
Nieuwe partners, brede expertise
Alfred Klunder en Joost Hakvoort, oprichters en eigenaren, zijn enthousiast over de weerklank die hun geloof in een holistische benadering krijgt, zowel bij klanten als bij ervaren experts die zich bij GrowProud aansluiten. Alfred legt uit: “Wat ons drijft is om de maakindustrie in Nederland te behouden. Dat doen wij door maakbedrijven in hun kracht te zetten en te laten floreren. Dan móet je alle thema’s die bij de bedrijven spelen grondig beheersen.” Joost vult aan: “Wij zijn daarom enorm blij met de uitbreiding van ons team met Supply Chain Strategie & Management door Theo Wienholts, Duurzaamheid & Circulaire Businessmodellen door Nico Mensing en last but not least, Servitization en Klantgericht Groeien door Mike van Beek.”
Schouder aan schouder met de ondernemer
Met de nieuwe partners heeft GrowProud alle disciplines in huis om elk vraagstuk van ondernemers vanuit iedere invalshoek te op te pakken. Wat het verschil maakt, is dat alles met elkaar samenhangt in een totaalaanpak. Alfred: “We staan schouder aan schouder met de ondernemer en we stoppen niet na het samen ontwikkelen van visie en actiegerichte plannen. Onze kracht is juist de uitvoering en het verankeren in de dagelijkse operatie. Dan heb je specialisten nodig die wij op deelgebieden kunnen inzetten. Klanten kunnen in projectteams gebruik maken van expertise in strategievorming, organisatieontwikkeling, internationale groei, verkoopverbetering en marketing, digitalisering, industrie 4.0, business intelligence, duurzaamheid, supply chain & logistiek en servitization.”
Focus is alles
De specialisten bij GrowProud verschillen allemaal in persoon en expertise, maar hebben met elkaar gemeen dat zij vanuit de praktijk overtuigd zijn dat een gezamenlijke aanpak veel beter resultaat biedt. Zo vraagt personeelswerving om betere naamsbekendheid, maar ook om een goed geregelde werkomgeving, hechte teams en een stimulerende bedrijfscultuur. Nieuwe markten ontwikkelen vergt allereerst visie en strategie en vervolgens betere inzet van verkoop en marketing, vaak in combinatie met het ontwikkelen en introduceren van nieuwe producten of diensten. In de praktijk speelt er echter zoveel tegelijk dat het niet lukt om focus te krijgen. Het gebrek aan focus maakt weer dat er van alles tegelijk speelt. Alfred: “GrowProud is de ‘sidekick’ die zorgt dat de focus helder wordt en de belemmeringen om te groeien sneller opgelost worden.”
Nieuwe hybride
In de markt is GrowProud een vreemde eend in de bijt die overal tussenin zit. Dat is ook precies de positie in projecten bij maakbedrijven. Joost legt uit: “Wij zijn geen theoretische consultants, maar doeners vanuit een sterke strategie. We zijn geen reclamebureau, maar we zetten bedrijven beter in de markt. Wij zijn ook geen recruiters, maar wij zorgen voor het onmisbare personeel. Wij zijn geen coaching bureau, maar realiseren leiderschaps- en organisatieontwikkeling. Wat wij zijn is een unieke hybride tussen strategie en werkvloer, tussen organisatie en de markt. En daar zijn we trots op!”
Meer weten?
Bij bedrijven beginnen de projecten vaak vanuit de behoefte aan een specialisme, maar kunnen ook tot een bredere totaalaanpak leiden. Andersom kan de behoefte aan strategie ook tot de inzet van benodigde disciplines leiden om de strategie goed in te vullen en uit te voeren. Onderaan de streep geven ondernemers overtuigd aan dat met GrowProud groeibarrières sneller doorbroken worden en de groei sneller gaat. Meer weten over projecten bij mooie maakbedrijven? Bekijk de cases op www.growproud.nl of stuur een bericht naar info@growproud.nl. Een belletje met Joost of Alfred is ook prima, check de contactgegevens via www.growproud.nl/contact