Met de recente overname van de Temmen & Koop Groep in Emmen zet H&K Technische Groothandel opnieuw een forse stap richting een dynamische onderneming die veel meer is dan een groothandel. Breed, veelzijdig, autonoom, gedreven door kwaliteit: dat zijn de trefwoorden van de toekomstbestendige H&K Technische Groothandel.
“Wij zijn meer dan een technische groothandel”, legt Stefan Opstal, hoofd verkoop, marketing en communicatie uit. “Het leveren van kunststof leidingen is onze hoofdactiviteit, maar daar houdt het voor ons niet op. Die leidingen zijn voor ons het begin van aansluitingen op installaties met water, verwarming, koeling, sanitair en riolering. Voor onze klanten gaan we daarom een stap verder, we hebben daarvoor alles in eigen huis. We calculeren, tekenen, bereiden het werk voor, leveren en monteren, tot en met het bieden van de nazorg. Kortom: we ontzorgen de klant.” Algemeen directeur Dick Schulenburg valt hem bij: “De klant kan elke vraag bij ons kwijt, we lopen in principe nergens voor weg.”
Ambities
Om richting te geven aan de ambities van H&K Technische Groothandel wordt gewerkt aan een plan voor de (nabije) toekomst. De interne organisatie zit midden in een professionaliseringstraject. De afdelingen Verkoop (tekenkamer, werkvoorbereiding, planning, verkoop binnen- en buitendienst) en Ondersteuning (logistiek/magazijnen, kwaliteitsborging) worden voorbereid om binnen twee tot vier jaar volledig zelfsturend te zijn. Beslissingsbevoegdheden komen laag in de organisatie te liggen.
Verder wordt de samenwerking geïntensiveerd met zusterbedrijven Spero Montage Zwolle en Temmen & Koop Groep (zie kader). Dit omdat door de verduurzamingsopgave de vraag naar vloerverwarming (en passieve koeling) zowel in de nieuwbouw als renovatie fors is toegenomen en nog steeds toeneemt. Daarmee ook de vraag naar frezen, boren en zagen in onder andere beton; specialiteit van Temmen & Koop. “Het past in ons streven naar veelzijdigheid enerzijds en alles-onder-1-dak anderzijds. Zo maken we optimaal gebruik van de synergie binnen onze bedrijven”, aldus Opstal.
Waarde toevoegen
Voor Schulenburg is het leveren van kwaliteit uitgangspunt. “Kwaliteitsborging vind ik heel belangrijk. Wij doen het goed, wij staan voor ons product en dienstverlening. Meten is weten, we monitoren de kwaliteit voortdurend. Daarnaast geeft certificering de klant een objectieve onderbouwing van de kwaliteit en een garantie. Dat geeft vertrouwen. Onze klant – dat is de ZZP’er en het MKB – is erbij gebaat zelf geen magazijn te hoeven aanhouden. Hij kan rekenen op snelle levering van gecertificeerde producten. Onze producenten hebben baat bij een continu productieproces en door samen gegarandeerde periodieke afnamen af te spreken met de leveranciers, leveren we ook daar een toegevoegde waarde. In deze keten bieden we dus aan meerdere partijen een toegevoegde waarde. Afgelopen jaar hadden wij ook nauwelijks last van materiaaltekorten, wij konden en kunnen blijven leveren. Dat doen we zelf, transport en logistiek hebben we in eigen huis. We leveren op tijd en we beschikken over twee rupsheftrucks zodat we zelfs op de bouwplaats onze materialen op elke plek kunnen krijgen. Makkelijker kunnen we het onze klant niet maken.”
Mijlpaal
Volgend jaar bestaat H&K Technische Groothandel 25 jaar. Schulenburg: “Die mijlpaal willen we niet ongemerkt voorbij laten gaan. Onze klanten in Noord- en Oost-Nederland gaan daar zeker wat van merken.” Kortom: houd de post vanuit H&K Technische Groothandel in de gaten.