Het Duitse technologiebedrijf Voith heeft drie vestigingen in Nederland, alledrie in het oosten. In Haakbergen en Vaassen zit Voith Paper, gericht op de papierindustrie. In Twello is sinds 1990 Voith Turbo gevestigd. Deze tak produceert aandrijfcomponenten voor onder meer weg- en spoorvoertuigen, scheepvaart en industrie. In voorgaande edities van Kijk op Oost Nederland werden de Voith Paper-vestigingen uitgelicht. Nu is het de beurt aan Voith Turbo.
Het mooie en indrukwekkende van het werk van Voith Turbo wordt echt duidelijk wanneer directeur Gerard Klein Nulent ons rondleidt door het bedrijf in Twello, waar in totaal 25 mensen werkzaam zijn. In de ruime werkplaats van Voith Turbo werken enkele gespecialiseerde technici in alle rust aan complexe onderdelen voor aandrijving van bijvoorbeeld een trein of een stadsbus. Het zijn relatief kleinere componenten, die gerepareerd moeten worden of onderhoud nodig hebben.
De zeven technische medewerkers van Voith Turbo werken lang niet altijd op de eigen vestiging. Onderhoud en service aan grote componenten doen ze vaak op locatie, elders in het land of in België. Bijvoorbeeld bij een streekvervoerbedrijf, om koppelingen te vervangen in metro’s. Ook waren recent nog enkele technici van Voith werkzaam op een scheepswerf, om daar bij een nieuw plezierjacht een boegschroef in te bouwen, of om in een sleepboot service te verlenen aan een Voith Schneider Propeller. Dit heel specifieke component zorgt ervoor dat bijvoorbeeld sleep- of veerboten niet alleen kunnen voortbewegen, maar ook op een woeste zee goed kunnen stabiliseren, sturen en remmen. Het zijn allemaal componenten die in Duitsland worden geproduceerd, vanuit Twello wordt de markt in de Benelux bediend met verkoop en service.
“Het is prachtig werk”, zegt Gerard Klein Nulent. “Hoogwaardige, geavanceerde techniek, het vraagt enorm veel vakmanschap. We zien ook heel weinig verloop onder ons personeel. Dat zegt heel veel, daar zijn we blij mee. Anderzijds is het ook goed om jong en fris bloed in ons technisch team te hebben. Zeker in deze tijd, de techniek gaat razendsnel, mechanisch gaat steeds meer naar elektrisch. Mechatronic noemen wij dat, elektrische componenten met nog deels mechanische onderdelen. Jonge technici zijn daarmee opgegroeid.”
Afzetmarkt
Voith Turbo maakt kortom aandrijfcomponenten en -systemen voor, zoals Klein Nulent zegt, ‘alles wat bewogen moet worden’. Naast genoemde componenten voor de scheepvaart zijn dat ook de volledige aandrijving voor autobussen of technische componenten voor trein, metro en tram. Befaamd is de Scharfenbergkoppeling van Voith Turbo om treinstellen veilig aan elkaar te koppelen, zonder dat er nog mensenhanden aan te pas komen. Niet voor niks is rail de grootste afzetmarkt van Voith Turbo. Dat is wat anders dan de belangrijkste markt, zegt Klein Nulent.
“Voor ons is iedere markt, iedere klant, groot of klein, even belangrijk. We willen technologisch voorop lopen en altijd de hoogste kwaliteit leveren. Daar gaat het om. En we staan voor duurzaamheid. We maken ook grote stappen op dat vlak. Het moet overal naar energieneutraal, daar zetten wij ons voor in.”
Doel
Om de daad bij het woord te voegen heeft Voith zelf ook een ambitieus doel voor ogen. In 2022 wil het hele bedrijf energieneutraal zijn.
“Dat is gewaagd, ja”, erkent Klein Nulent. “Maar als je geen doelen stelt kom je nergens. En we zijn goed op weg. Ons pand in Twello is voorzien van zonnepanelen en LED-verlichting. Al onze elektrische energie wekken we zelf op. Verwarming is de volgende stap, daar werken we nu aan. Als je duurzaamheid predikt moet je zelf het voorbeeld geven. Dat doen wij graag.”
Meer info: https://voith.com/dut-nl/twello.htm