In gesprek met Chris Koeling, oprichter van Koel ICT uit Steenwijk, wordt al snel duidelijk wat het succesrecept is van zijn bedrijf: persoonlijke betrokkenheid. “Bij ons ben je geen nummer. Als er iets niet goed gaat, raakt me dat persoonlijk en slaap ik er slecht van totdat het is opgelost,” vertelt Chris. Deze aanpak werpt zijn vruchten af: in tien jaar tijd verloor het bedrijf slechts twee klanten.
Het in 2013 opgerichte ICT-bedrijf groeit gestaag en verhuist binnenkort naar een nieuw pand aan de Eeser Boulevard in Steenwijk. “We werken nu nog op 70 vierkante meter, waarbij ik zelf aan de vergadertafel zit. In het nieuwe pand krijgen we de beschikking over 340 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen. Daar kunnen we met zo’n twintig mensen werken,” licht Chris toe. Het nieuwe onderkomen, met uitzicht over het water, biedt niet alleen werkruimte maar wordt ook ingericht voor klantbijeenkomsten en kennissessies.
Van eenmanszaak naar twee bedrijven
Wat begon als eenmanszaak is uitgegroeid tot twee complementaire bedrijven met tien medewerkers. “Naast Koel ICT, dat zich volledig richt op werkplekbeheer voor bedrijven, hebben we nu ook Web Creators voor webontwikkeling. We bedienen inmiddels 450 klanten door heel Nederland, variërend van eenmanszaken tot multinationals.”
Chris brengt bijna dertig jaar ervaring mee in de ICT-sector. Hij begon zijn carrière in 1996 bij een uitgeverij, waar hij artikelen omzette naar HTML. Via diverse functies, waaronder IT-manager, besloot hij in 2013 voor zichzelf te beginnen. “Ik wilde ICT-dienstverlening aanbieden zoals ik vind dat het hoort: met volledige focus op kwaliteit en klanttevredenheid.”
Moderne beveiliging als speerpunt
Als Managed Service Provider (MSP) speelt Koel ICT in op de nieuwste ontwikkelingen in cybersecurity. “Vroeger kon je een bedrijf afschermen met een firewall. Nu werkt iedereen thuis of onderweg. Daarom richten we ons op het beveiligen van apparaten en content,” vertelt Chris. Het bedrijf werkt hiervoor samen met Datto, een toonaangevende leverancier van security-oplossingen.
“We zien dat cybersecurity een steeds belangrijker thema wordt. Dagelijks lezen we over nieuwe hackpogingen en ransomware-aanvallen. Onze software monitort continu op verdacht gedrag en kan automatisch ingrijpen waar nodig. Bij dreigende situaties kunnen we zelfs apparaten isoleren om verspreiding van malware te voorkomen.”
Unieke bedrijfscultuur als basis voor succes
De groei van Koel ICT is mede te danken aan een bijzondere bedrijfscultuur. “We bieden onbeperkte vrije dagen aan onze medewerkers. Tot nu toe heb ik nog nooit ‘nee’ hoeven zeggen als iemand vakantie wil. Sommigen zijn wel drie maanden per jaar weg, met doorbetaling. Ons ziekteverzuim ligt op slechts 2,1 procent over de afgelopen vijf jaar.”
Deze aanpak helpt ook bij het aantrekken van nieuwe medewerkers in een krappe arbeidsmarkt. “We merken dat onze arbeidsvoorwaarden en bedrijfscultuur ons aantrekkelijk maken als werkgever. Naast het vrije-dagen-beleid lunchen we bijvoorbeeld dagelijks samen. Dit draagt bij aan de teamspirit en het werkplezier.”
Actieve kennisdeling met klanten
Koel ICT neemt een actieve rol in het informeren van klanten over nieuwe ontwikkelingen. “We organiseren regelmatig seminars over cloud computing, de moderne werkplek en security. Binnenkort starten we ook met seminars over AI-toepassingen, waarbij we uitleggen wat AI precies is en hoe bedrijven er praktisch mee aan de slag kunnen.” In het nieuwe pand krijgen deze kennissessies een vaste plek, met moderne faciliteiten en een inspirerende omgeving.