Podcasts zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit je luisterlijst. Van podcasts met verhalen of misdaad, tot nieuws en politiek of comedy. Er is voor ieder wat wils. Dit merkt KVK ook aan de inschrijvingen. Telde Nederland op 1 januari 2017 nog 15 podcast-ondernemingen, op 1 december 2021 zijn dit er al 606, blijkt uit het KVK Handelsregister.
Podcastexpert Mirjam Heggers beaamt de groei, maar heeft er een andere visie op: “Ik zie dat het aantal podcastluisteraars in Nederland fors is gegroeid de afgelopen 2 jaar, van 28% in 2019 naar 47% in 2021. Toch is er op dit moment nog maar een klein aantal Nederlandstalige podcasts: 15.895 in december 2021. Als je dat vergelijkt met de miljoenen socialmedia-accounts waar ondernemers in groten getale op inzetten, dan zie ik nog veel ruimte voor podcastmakers om hun eigen podcast te starten én voorspel ik dat er een grote groei aankomt.”
Podcasts winnen populariteit bij vrouwen
De populariteit van podcasts is terug te zien in verschillende leeftijdsgroepen. Op 1 januari 2013 was de gemiddelde leeftijd van een podcastondernemer 52 jaar. Vanaf dat moment zet een dalende trend in, op 1 januari 2017 is gemiddelde leeftijd gezakt naar 45 jaar. Op dit moment (gemeten op 1 december 2021) is dat 35 jaar.
Ook steeds meer vrouwen schrijven zich in het KVK Handelsregister in als podcastondernemer. Op 1 januari 2013 was de verhouding 79% man en 21% vrouw. Op 1 januari 2017 was dit 77% man en 23 % vrouw. Op 1 december 2021 is de verhouding 59% man en 41% vrouw. In de afgelopen periode startten dus relatief meer vrouwen dan mannen een podcast-onderneming.