Oost-Nederland is bij uitstek dé regio waar bedrijven in de maakindustrie zich graag vestigen en waar ze ook floreren. Wat maakt onze regio voor ondernemers zo’n ideale uitvalsbasis? We vroegen zes ondernemers hun kijk op het (industriële) bedrijfsleven te delen. Wat opvalt is de veelzijdigheid van deze bedrijven en de korte lijnen onderling. Daarnaast wordt de no-nonsens mentaliteit van de regio geprezen en wordt gestreefd naar (nog) meer lokale groei en samenwerking. Dat laatste lukt nog niet echt met ‘grote buur’ Duitsland.
Vertel kort iets over uw organisatie: wat maakt deze onderneming bijzonder?
Richard Groot, directeur-eigenaar van Artech Rubber: Wij maken o-ringen, rubber-afdichtingen en rubbermetaaldelen voor de maakindustrie. Wij zijn bijzonder omdat wij kunnen mee-ontwikkelen, snel monsters kunnen maken in onze eigen matrijzenmakerij en omdat wij zowel conventioneel als halfautomatisch en volautomatisch kunnen produceren. Wij kunnen dus zowel kleine als grote series (prijstechnisch interessant) lokaal produceren. Bovendien hebben we hele korte lijnen binnen onze organisatie en hebben we zeer veel kennis van materialen, applicaties en toepassingen.
Marcel Eekelder, mededirecteur van de Eeftink Rensing Groep: Wij zijn specialist in constructiewerk, dak- en wandtechniek, bedrijfsdeuren, special trailerbouw, spuitwerk, stralen en schooperen. Wat de Eeftink Rensing Groep bijzonder maakt is de veelzijdigheid in de producten en werkzaamheden van onze bedrijven: Eeftink Rensing Staalbouw en Constructiewerk, ESVE Special Trailers en ESVE Spuiterij.
René Heupink, directeur-eigenaar van Esra Intern Transport: Esra is een servicegerichte organisatie die bestaat uit een importeurschap van Cesab Heftrucks en magazijntrucks. Wij hebben tevens een serviceteam dat het onderhoud en de storingen voor zijn rekening neemt. Bovendien hebben we een aparte afdeling die verantwoordelijk is voor het inrichten van magazijnen met stellingmateriaal.
Henk Landeweerd, directeur van MWA Steel BV: MWA Steel BV is een staal-servicecenter voor plaatwerk: een moderne toeleverancier voor de maakindustrie. Wij zijn een one stop shop voor plaatwerk van 0,5 tot 320 mm dik.
Rob van den Nieuwboer, voorzitter van Verenigde Maakindustrie Oost (VMO): VMO is van oorsprong opgericht vanuit de toelevering aan metaalnijverheid. Dat is later uitgebreid met machinebouw, automatisering en maakindustrie. Ons werkgebied is Oost-Nederland omdat de maakindustrie kenmerkend is voor dit gedeelte van Nederland.
Wat betekent werken en ondernemen in Oost-Nederland voor u? Woont u hier zelf ook?
Van den Nieuwboer (VMO): Ik ben zelf Twentenaar en vind dit gedeelte van Nederland bijzonder mooi en waardevol. Er heerst een juiste mentaliteit voor werken en wonen.
Landeweerd (MWA Steel): Werken en ondernemen in Oost-Nederland is voor mij natuurlijk. Ik ben er opgegroeid en ik ben er trots op van oorsprong Twentenaar te zijn. Noeste arbeid en een no-nonsense houding is Oost-Nederland niet vreemd. Daarom vind je hier mooie maakindustrie. Na jarenlang in het buitenland te hebben gewoond, woon ik weer in Oost-Nederland en wel in het uiterste westen van Twente.
Heupink (Esra Intern Transport): Wij zijn samengegaan met Pallettruck Twente en mijn eigen roots liggen ook in Twente.
Eekelder (Eeftink Rensing): ER Staalbouw werkt voornamelijk in de regio en wordt gekenmerkt door korte lijnen en vertrouwen: afspraak is afspraak. ESVE Special Products werkt ook voor klanten buiten de regio. De naam zegt het al: voor specifiek op maat gemaakte producten weet men ons te vinden. ESVE Spuiterij werkt – naast voor onze eigen bedrijven – ook voor derden in de regio. Zelf woon ik ook in Lichtenvoorde, onze vestigingsplaats.
Groot (Artech Rubber): Werken in Oost-Nederland is voor ons ideaal, vanwege de goede mentaliteit van de mensen en het feit dat heel veel van onze klanten in de maakindustrie hier gevestigd zijn. Zelf woon ik ook in de regio: in Almen, vlak bij Zutphen.
Wat is voor u de meest zwaarwegende reden om in Oost-Nederland te werken?
Heupink (Esra Intern Transport): Mijn vader komt uit Overdinkel, vooral om die reden wilde ik in het oosten van het land werken. Nu woon ik in Apeldoorn, maar ik doe veel zaken in Twente.
Groot (Artech Rubber): Eigenlijk omdat het bedrijf voor ik het overnam al in Zutphen gevestigd was.
Van den Nieuwboer (VMO): Oost-Nederland biedt veel takken in onder andere de industrie, en daarmee veel mogelijkheden tot het opstarten en de ontplooiing van bedrijven. Daarnaast is het naastgelegen Duitsland wereldwijd leading als het gaat om metaalnijverheid, machinebouw en maakindustrie in het algemeen.
Eekelder (Eeftink Rensing): Wij werken al jarenlang bijna uitsluitend in de regio vanwege de goede contacten met onze opdrachtgevers. Zij hechten net als wij waarde aan relaties, kwaliteit, afspraken nakomen en een goede prijsverhouding. Ook ons personeel komt nagenoeg allemaal uit de omgeving; op minder dan tien kilometer afstand van het bedrijf.
Landeweerd (MWA Steel): Familiebanden vormen de belangrijkste reden. Daarnaast het netwerk, de contacten en de mentaliteit van werken. De ligging van ons bedrijf in het westen van Oost-Nederland, net ten noorden van knooppunt Beekbergen A1 / A50, is perfect. Als toeleverancier hebben wij hiermee een uitstekende aansluiting op het wegennet in alle windrichtingen.
Met wat voor lokaal gevestigde bedrijven werkt u nauw samen? En werken uw collega-ondernemers in Oost-Nederland veel samen?
Landeweerd (MWA Steel): Als one stop shop werken wij samen met verschillende lokaal gevestigde bedrijven. Deze partners hebben wij geselecteerd op kwaliteit en leverbetrouwbaarheid.
Heupink (Esra Intern Transport): Wij hebben binnen onze bedrijvengroep ook een aantal metaalbedrijven: DGS Haaksbergen, Abbink Metaal en Keizers Metaal. Daarnaast kijken wij ook heel graag lokaal naar leveranciers.
Groot (Artech Rubber): Met veel klanten hebben wij een partnerrelatie. We proberen zo goed mogelijk samen te werken, zodat onze klanten maximaal kunnen profiteren van onze flexibiliteit. We werken ook samen met bedrijven in de regio die componenten leveren, zoals
metaaldelen die nodig zijn voor onze rubbermetaalproducten. En we werken samen met collega-bedrijven die iets kunnen wat wij niet kunnen en andersom: zo helpen we elkaar.
Van den Nieuwboer (VMO): Allereerst natuurlijk de grotere producenten en uitbesteders zoals Thales, Siemens, Apollo Vredestein en TKF. Daarmee ook het gehele scala aan toeleveranciers hiervoor en met name – en in het bijzonder – de leden van de VMO die zich hierin kenmerken.
Eekelder (Eeftink Rensing): Wij werken in de staalbouw voor veel regionale aannemers en we werken met collega-bedrijven: bij teveel of juist te weinig werk doen we een beroep op elkaar. Voor ESVE Special Trailers en ESVE Spuiterij werken we ook vrij veel voor regionale bedrijven, ook komen de onderdelen uit de regio.
Hoopt u dat uw organisatie binnen vijf jaar meer lokaal samenwerkt en produceert?
Eekelder (Eeftink Rensing): Dit is een streven waar wij zeker aan willen blijven werken.
Landeweerd (MWA Steel): Ja, ik denk ook dat het alleen maar op deze manier kan. In het kader van Smart Industry en bijvoorbeeld ketenintegratie, moet je synergiën vinden en elkaar versterken. De informatie-uitwisseling gaat steeds sneller en de efficiency moet omhoog. Zo kunnen we onze concurrentiepositie in Oost-Nederland borgen richting de toekomst.
Van den Nieuwboer (VMO): Wij doen als vereniging ons best de onderlinge samenwerking en contacten te versterken en te bevorderen.
Groot (Artech Rubber): Ja, ons doel is om op de huidige locatie verder te groeien.
Heupink (Esra Intern Transport): Dat willen wij heel graag!
Werkt u ook samen met bedrijven net over de grens in Duitsland?
Groot (Artech Rubber): Wij zetten wel producten weg over de grens, maar we hebben er geen samenwerkingen.
Van den Nieuwboer (VMO): Er zit veel potentieel over de grens, maar de praktijk is dat je iets bijzonders moet bieden om daadwerkelijk tot samenwerking te komen. Veel van hetgeen in Nederland wordt aangeboden is ook in Duitsland zelf aanwezig, qua prijs- of kostprijsniveau verschillen we ook niet veel.
Heupink (Esra Intern Transport): Wij zien dat onze klanten uit de grensstreek steeds vaker net over de grens panden in gebruik nemen. Die mogen wij dan vanuit Nederland beleveren.
Eekelder (Eeftink Rensing): Nee. We hebben dit wel geprobeerd, maar het is en blijft een lastig verhaal. Daarbij spelen ook de prijzen een belangrijke rol.
Landeweerd (MWA Steel): Nee, wij zijn denk ik net te ver verwijderd van de Duitse grens en hebben hier de samenwerking nog niet opgezocht.