Van zes aanvragen per maand naar twee aanvragen per dag: het afgelopen jaar zag Mafo Industrial Washing uit Hengelo de omzet met maar liefst 85 procent toenemen. Toch is het aantal medewerkers van deze gevestigde speler in industriële reinigingssystemen – een hecht team van 25 medewerkers – gelijk gebleven. Hoe dit kan? We vroegen het aan managing director Marcel Borkent.
Al meer dan 50 jaar is Mafo Industrial Washing, kortweg MAFO, gespecialiseerd in het ontwerp en de productie van industriële reinigingssystemen. Ongeacht om welke producten het gaat. Van kratten, pallets, containers en karren tot bijzondere vormen: er wordt altijd een oplossing op maat geboden. Dit doet MAFO met name voor bedrijven in de voedsel- en de metaalbewerkingsindustrie. In heel Europa. Ondertussen zijn er al meer dan 2500 wasmachines, afblaasinstallaties en drogers van de band gerold. Allemaal krachtige en onderhoudsarme machines die klanten verzekeren van schone productie-, transport- en verpakkingsmiddelen.
Marketingcampagne
Sinds de oprichting heeft MAFO duurzame partnerships opgebouwd met een grote diversiteit aan klanten. Borkent: “Door de samenwerking met deze referenties hebben we machines ontwikkeld die al jarenlang perfect aansluiten bij de klantwens.” Maar ondanks de hoge klanttevredenheid bleven nieuwe aanvragen, en daarmee verkopen, achter. In plaats van de producten aan te passen, besloot MAFO de verkoopzijde te verbeteren. “We gingen op zoek naar specialisten in marketingstrategieën die het bereik, rendement en de klantwaarde verhogen. Deze specialisten vonden we in New-Media uit Hengelo en CODE14 uit Rijssen. Samen zijn we een specifieke marketingcampagne gestart.”
De doelstelling was om klanten te zoeken die passen bij de producten. Eenmaal gevonden, weet MAFO zeker dat ze ook bij deze nieuwe klanten een hoge klanttevredenheid realiseren. “Tijdens de marketingcampagne hebben we ons onder meer verlaten op de feedback van onze bestaande referenties. Zij waarderen ons al om onze bewezen, innovatieve technologieën. We stelden onszelf de vraag ‘Waarom kiezen onze referenties nu juist voor ons en hoe kunnen we daar als bedrijf op aan blijven sluiten?’. Verder heeft het onderzoek naar klantidentificatie tot opmerkelijke nieuwe inzichten geleid. Bovendien heeft het ervoor gezorgd dat we niet alleen nieuwe klanten vinden, maar ook door ze gevonden worden.”
8 jaar fabrieksgarantie
Door deze succesvolle koerswijziging kan MAFO met recht een unieke partner worden genoemd in industriële reinigingssystemen. Ook de garantieperiode die hierbij geboden wordt is uniek. “Veel concurrenten zéggen wel dat ze kwaliteit bieden, maar kunnen dit in de praktijk niet waarmaken. Wij wel. Voor al onze machines geldt een fabrieksgarantie van 8 jaar. We willen niet bekend staan als de goedkoopste leverancier maar als de partner die de beste kwaliteit levert.” De enorme omzetgroei laat zien dat deze insteek bewezen effectief is. Opvallend is dat de teamgrootte hetzelfde is gebleven.
Borkent: “Ik zeg altijd ‘Never change a winning team’. Hierbij is volledige transparantie naar onze medewerkers essentieel om groei te kunnen bewerkstelligen. Zonder gemotiveerd personeel kun je niks. We drinken iedere ochtend een bakkie koffie met elkaar en ook lunchen we samen.” Het duurzame partnernetwerk van MAFO draagt eveneens bij aan de groei. “We werken samen met een selecte groep bedrijven die thuis zijn in interne transportmiddelen en automatisering, waaronder DGS Processing Solutions uit Haaksbergen. We kiezen bewust voor lokale partners om direct op de klantvraag te kunnen reageren. Wel zijn we inmiddels uit ons jasje gegroeid. Daarom gaan we eind volgend jaar verhuizen naar een grotere locatie.”