Als in april de deuren opengaan van het nieuwe kantoor in Hengelo, betekent dit de zevende vestiging voor Marktlink in Nederland. Het nieuwe kantoor in Twente zal naast Oost-Nederland ook de grensregio in Duitsland bedienen. De specialist in onder meer fusies en overnames is vertegenwoordigd in maar liefst zes landen. “De kracht van Marktlink is dat we een hele grote organisatie zijn, maar compact georganiseerd. Ondernemers hebben altijd te maken met een klein team dat van begin tot eind betrokken is.”
Wout van den Boom en Laurens Dekker zijn beiden manager fusies en overnames. Fredrik Jonker is dat eveneens, hij is daarnaast ook partner in de groep. Samen, en elkaar aanvullend, vertellen ze over de opening van de nieuwe vestiging (waar ze ontzettend veel zin in hebben), over de kracht van lokaal bekend en betrokken zijn en over een internationaal netwerk vol expertise achter je hebben staan.
Ondernemend
Marktlink helpt ondernemers bij het verkoopklaar maken van hun bedrijf, begeleidt bij de aan- en verkoop van bedrijven en biedt toegang tot private equity waardoor ondernemers kunnen investeren in andere bedrijven. Jonker: “We helpen ondernemers in de belangrijkste fases van hun bestaan en denken zelf ook als ondernemers.” Dekker en Van den Boom leggen uit dat ondernemerschap binnen Marktlink enorm wordt gestimuleerd. “Geen initiatief is te gek, we zijn creatief en altijd op zoek naar oplossingen. We sparren met elkaar en maken gebruik van elkaars kennis, waardoor we altijd de beste deals sluiten voor onze opdrachtgevers. We maken ook volop gebruik van het netwerk van onze driehonderd collega’s in binnen- en buitenland. Tegelijkertijd zitten we letterlijk dichtbij de ondernemers.”
Twents-Duitse verbinding
Per april is dat dus ook dichtbij Twentse ondernemers, in de grensregio Nederland-Duitsland. “Er zitten in deze regio ontzettend veel bedrijven die over de grens ondernemen. We willen ook Duitse mensen opleiden vanuit ons Twentse kantoor en stageplekken aanbieden voor zowel Nederlandse als Duitse talenten”, vertelt Jonker. Dekker en Van den Boom vullen aan: “Wij ondersteunen onze collega’s in Duitsland en zij ondersteunen ons. We hebben gezamenlijk kennis van zowel de Nederlandse als de Duitse markt in huis.”
Dekker vertelt: “Soms heb je in Nederland een verkopende partij waarvan je weet dat die goed zou passen bij een Duitse koper. Dan bel ik één van mijn Duitse collega’s, want die weet hoe deze koper benaderd wil worden. Beide partijen worden zo aangesproken op de manier die bij hen past.” Van den Boom vat samen: “Doordat alle collega’s de eigen regio goed kennen, zijn we in staat om zowel regionaal als op landelijk en Europees niveau de beste partijen aan elkaar te verbinden.”
Regio versterken
De drie experts vinden het bovendien mooi om te zien dat deze bedrijven vervolgens floreren en flink bijdragen aan de regionale economie. “Toegang tot kennis en kapitaal maakt niet alleen ondernemingen sterker, maar de hele regio. Dat begint met de juiste match en daar zijn wij voor. Wij willen weten wat een ondernemer drijft en hoe wij kunnen helpen de juiste keuze te maken. Daar doen we ontzettend veel voor.” Jonker: “Eén van onze klanten zei onlangs: ‘Jullie hebben zo’n hoog serviceniveau, dit is echt ongekend. Altijd bereikbaar en benaderbaar: jullie staan echt altijd voor mij klaar’. Dat is waar we het voor doen.”
Marktleider
Jonker werkt sinds 2010 bij Marktlink en heeft de organisatie enorm zien groeien. “Toen ik begon waren we met dertig mensen. Inmiddels is dat aantal vertienvoudigd, zijn we marktleider en is de onderneming geprofessionaliseerd. We hebben lef getoond, zijn voor internationalisering gegaan en hebben de juiste mensen weten aan te trekken.” Dekker en Van den Boom vertellen over het Marktlink-DNA: “We zijn financieel-technische mensen met een commercieel profiel, inlevingsvermogen en een positieve grondhouding. We weten de juiste brug te slaan tussen opdrachtgever en oplossing.”
Juiste match
Die oplossing wordt steeds vaker gevonden op de internationale markt. Jonker: “Soms worden ondernemers gebeld door een concurrent uit de regio: ‘Ik wil jouw bedrijf wel overnemen’. Zulke ondernemers voelen zich verplicht om met zo’n partij het gesprek aan te gaan. Wij zeggen: je hoeft niet per se met diegene in zee te gaan. Het is normaal om te kijken wat er nog meer mogelijk is.” Van den Boom vult aan: “Lokale en regionale ondernemers weten vaak niet hoe interessant hun bedrijf internationaal gezien is. Als wij dat inzichtelijk maken, is dat een enorme eyeopener. Onze buitenlandse vestigingen worden bemand door collega’s die we goed kennen, terwijl zij op hun beurt de lokale en regionale cultuur kennen en begrijpen. Daardoor zitten we uiteindelijk aan tafel met aan alle kanten betrouwbare en welwillende partijen. De slagingskans van onze deals is niet voor niets zo hoog: wij maken de juiste match.”
‘Weten wat er speelt’
Dekker: “Het traject is voor ondernemers bovendien volledig transparant. We nemen de ondernemer bij de hand, verdiepen ons in het ideale scenario voor het bedrijf en leggen alle opties op tafel. Daardoor kunnen ondernemers zelf de juiste keuze maken.” Jonker: “Als iemand het kan, zijn wij het. Dat zeg ik niet vanuit arrogantie, maar vanwege het feit dat we meer dan 150 deals per jaar doen. We spreken ruim 10.000 ondernemers per jaar en doen doorlopend onderzoek. We weten dus precies wat er speelt in het mkb. Bovendien zijn we een datagedreven organisatie: we hebben een enorme database met potentiële kopers en verkopers.” Dekker:” We helpen overigens ook vaak ondernemers die zoeken naar mogelijkheden om hun onderneming sneller te kunnen laten groeien. Veel ondernemers die wij begeleiden staan niet aan het einde van hun carrière, maar er middenin. Zij hebben ambities waarvoor kapitaal nodig is, wij helpen hen door de juiste investeerder te vinden die kan aanhaken.” Jonker besluit: “Er zijn zoveel meer mogelijkheden dan veel ondernemers denken. Kom eens koffiedrinken, er gaat een wereld voor je open!”