Een mooie instructievideo of gelikte bedrijfsfilm maken is niet zo zeer ons doel, zegt Mark van de Pol van MRK film uit Zwolle. ‘Wat wil de ondernemer ermee bereiken; welke conversie wil je behalen met deze marketingtool?’ Als dat helder is, geeft MRK film er vorm aan.
‘De impact van camerabeelden was voor mij de reden om me in video, film en animatie te ontwikkelen’, vertelt de jonge ondernemer die sinds 2013 in Zwolle woont en werkt. Na een mbo- studie ‘Video-Editor en Cameraman/ vrouw’ startte hij met MRK media. Recent is de naam gewijzigd in MRK film. Gestyled met play-button. ‘We willen vooruit’, associeert Mark. ‘Media was te breed voor hetgeen wij doen’, motiveert Mark. ‘Iedereen kan bij wijze een video met z’n mobiel maken, maar bij ons is film een volwassen specialisme. En dat gaat verder dan brainstormen en monteren. We denken ook mee over de inzetbaarheid en verspreiding van een filmpje. Juist om de hoogste conversie of naamsbekendheid te krijgen’
Film binnen een week
Bewegend beeld is het helemaal’, ziet Mark. ‘Veel mensen kijken liever naar beeld dan dat ze lezen. Ook nodigt beeld uit tot klikken. Maar door de massaproductie van filmpjes en video is de houdbaarheid steeds korter. De eerste vijf seconden zijn essentieel. Daarin moet je de juiste keuzes maken; een logo of balie heeft dan vaak weinig zin. Je hoeft niet alles te laten zien; je moet teasen, bijvoorbeeld via storytelling.’ Het enthousiasme van de vier man sterke club is groot; hun werkplek in een bedrijfsverzamelgebouw is lekker trendy, inclusief green screen en autocue. ‘Vaak filmen we op locatie, maar hier kunnen we met onze camera’s ook veel doen’, reflecteert de Zwollenaar. ‘En we kunnen sneller resultaat laten zien door hier te editen of te animeren met alle muziek en effecten. Een filmproductie hoeft niet lang te duren. Van brainstorm, concept en script tot schieten en montage kan in een week klaar zijn.’
Met de buggy rond de heftruck filmen
Op locatie haalt MRK film – eventueel met hulp van partners en acteurs – van alles uit de kast, als het doelmatig is. Naast de beste camera’s kun je denken aan de drone, segway en de zelf gemonteerde buggy met 360 graden- camera. ‘Dat is onze kracht’, weet Mark. ‘We proberen onze filmpjes zo aantrekkelijk mogelijk te maken door de inzet van nieuwe technieken. Een heftruck in een hal is niet zo spannend, maar door er met een buggy om heen te rijden en alles vanuit een ander oogpunt in beeld te brengen, maakt het spannend.’ Mooie bedrijven zoals DHL, Miele, Stella Fietsen, maar ook het regionale Kees Smit, Waterschap Drents Overijsselse Delta, Energiewacht en de gemeente Staphorst zijn klant. Groot en klein, elke ondernemer is welkom. En wat te denken van het merk Kärcher, waarvoor MRK film zelfs een actietrailer à la Mission Impossible maakte. ‘Je zoekt de aansluiting bij het doel van de klant. Wat we ook doen, is klanten vanuit een videobundel meerdere filmpjes per jaar leveren. Voordeel daarvan is een lijn die je neerzet, en de kracht van de herhaling.’