Maandag 7 november startte energiebedrijf Zonneplan met de verkoop van laadpalen. Door een rechtstreekse koppeling met een dynamisch energiecontract kan een EV-rijder daarmee tot 30 procent op de laadkosten besparen. De bijbehorende app, waarin per uur de stroomprijs te zien is, stimuleert namelijk het laden op momenten met veel beschikbare wind- en zonnestroom. In de praktijk is dit vooral ‘s middags en ‘s nachts. Zonneplan stelt dat het de eerste laadpaal is die zichzelf terugverdient.
Met de combinatie van een slimme laadpaal en een dynamisch energiecontract had je een gemiddelde EV-accu (65,6 kWh) de afgelopen twaalf maanden voor gemiddeld 21,42 euro kunnen opladen. Met een niet-planbare laadpaal en een vast of variabel energiecontract betaalde je 31,20 euro per volle accu: een verschil van meer dan 30 procent. Het voordeel van een Zonneplan-laadpaal is dat het bedrijf een alles-in-één-oplossing biedt: je energiecontract, laadpaal en eventueel zonnepanelen allemaal in één app, bij één en dezelfde partij. Om dit mogelijk te maken ontwikkelde Zonneplan eigen hardware en 4G-communicatiesoftware.
Slim laden met één app
Bovengenoemde zal menig EV-rijder bekend in de oren klinken: het is in feite de omschrijving van slim laden. Waarin Zonneplan zich onderscheidt is echter dat het een alles-in-één-oplossing biedt, met eigen hard- en software. Je energiecontract, laadpaal, maar eventueel ook je zonnepanelen en thuisbatterij in één app. Vooralsnog helpt die app je je stroomverbruik handmatig zo slim mogelijk in te zetten. In de toekomst kan dit ook automatisch voor je geregeld worden: de laadpaal maakt dan onderdeel uit van een zogeheten smart grid.
Centrale aansturing voor netstabilisatie
Daarmee zullen accu’s van elektrische auto’s steeds vaker gaan bijspringen om het stroomnet in balans te houden. Zonneplan gaat eigenaren dan betalen om hun laadpaal deels ter beschikking te stellen om in te spelen op onbalans. De gebruiker geeft dan aan in welke periode hij of zij de accu vol wil hebben en de software bepaalt vervolgens tijdens welke uren, kwartieren of zelfs minuten de laadpaal gaat laden. De situatie op de onbalansmarkt – een tekort of juist een overschot aan (duurzaam opgewekte) stroom – is daarvoor bepalend. Omdat de onbalansprijzen hoog zijn, verdient de laadpaal zich als het ware zelf terug.
Direct laden
Hoewel je het liefst natuurlijk gepland wil laden kan het voorkomen dat je snel een volle accu nodig hebt. Ook dat is gewoon mogelijk met de optie “Direct laden”. De laadpaal laadt dan meteen op vol vermogen (11 kW), tenzij er elders in huis een ander apparaat veel stroom verbruikt op dat moment. De Zonneplan laadpaal is namelijk ook uitgerust met Dynamic Load Balancing. Die functie zorgt ervoor dat de laadpaal het laadvermogen automatisch aanpast aan andere (grote) stroomverbruikers in huis. Dan stopt de paal met laden, om overbelasting en daarmee stroomuitval te voorkomen.
Volgende stap
De verkoop van laadpalen is voor Zonneplan de logische volgende stap, nadat het een jaar geleden startte met het aanbieden van dynamische energiecontracten. Vooral huishoudens met een relatief hoog stroomverbruik profiteren optimaal van zo’n contract en dat zijn bij uitstek huishoudens met een elektrische auto. Slim gebruikmaken van wisselende uurprijzen scheelt hen al gauw 13 euro op een volle accu.