Om de energietransitie te kunnen laten slagen, hebben we niet alleen een nieuwe generatie duurzame producten nodig, maar óók een nieuwe generatie installateurs. Daarom organiseerde Wasco onlangs het NXT GEN Installatie Festival. ‘Met bijna vijfduizend scholieren, klanten en andere enthousiaste bezoekers, was het een daverend succes’, zag een blije commercieel directeur Xander Hagens.
Wasco is niet alleen dé professionele groothandel in verwarming, sanitair, airconditioning, ventilatie en liefst 500.000 producten. Het bedrijf is ook bezig om nu en later met elkaar te verbinden. Daarom organiseerde Wasco 12 en 13 mei jl. op Papendal in Arnhem een echte hands-on beleving voor jong en oud.
Jeugd prikkelen voor het vak
‘Omdat we in onze branche te weinig handjes hebben, moeten we jongeren laten zien hoe mooi en leuk het installatievak is’, legt Xander Hagens uit. ‘De jeugd van tegenwoordig trek je niet met een ouderwetse beurs. Dat vinden ze niet interessant genoeg om naar toe te gaan. Daarom hebben we van NXT GEN een vakbeurs in een festivaljasje gemaakt. Dus naast het feit dat je hier kennis over de nieuwste warmtepompen en hybride energiesystemen kon opdoen, hadden we ook muziek en foodtrucks. De combi van inhoud in een luchtig sfeertje heeft duizenden mensen getrokken en hen een prachtige ervaring bezorgd.’
Hoe maakt een banaan geluid?
Om de volgende generatie installateurs te interesseren voor techniek, gebruikte Wasco leuke sport- en spelvormen. ‘Zo konden uitgenodigde scholieren van 10 tot 18 jaar bijvoorbeeld ervaren: hoe hard moet ik op een fiets trappen om water warm te kunnen maken?’, geeft Hagens aan. ‘Maar ook: hoe bouw ik een duurzame mini-raceauto op zonne-energie of waterstof? Hoe laat ik een banaan geluid maken? En wie heeft het snelste een warmtepomp in elkaar gezet? De jongeren vonden het fenomenaal. Ze hadden het pretpark- en schoolreisje-gevoel. Door sport en spel met techniek te verbinden, hebben we een zaadje geplant om techniek als fun tussen de oren te krijgen. Scholieren kunnen weleens ongeïnteresseerd zijn, maar waren tijdens NXT GEN heel actief. Bij elke stand vroegen ze: wat voor leuks kunnen we hier doen?’
Privé en zakelijk ineen
Ook de volwassen klanten van Wasco hadden het naar hun zin. ‘Zij waren met hun hele gezin uitgenodigd, dus was het een leuk familie-uitje. Waarbij vaders met hun kind in een bolderkar rondliepen, terwijl papa en passant met een fabrikant de laatste trends van de warmtepomp doornam. En zijn vrouw voorstelde aan een aanwezig contact van een leverancier’, vertelt Hagens enthousiast. ‘Het installatiefestival was eigenlijk precies waarop we hadden gehoopt: de combinatie van privé en zakelijk bij elkaar brengen, plús de volgende generatie laten aansluiten. Waarbij in een relaxte sfeer ook zaken zijn gedaan. Het was een dagje uit, inclusief één grote techniekbeleving.’
Grote glimlach
Natuurlijk was NXT GEN ook een mooie manier om Wasco’s gebruiksvriendelijke webshop, de twee grote distributiecentra en de 35 over Nederland verspreide vestigingen in het zonnetje te zetten. ‘Maar het leukste was de sfeer, het enthousiasme en dat zowel de kids als onze klanten wegliepen met een big smile. Iedereen vond NXT GEN gaaf. Heel gaaf.’