“Als je medewerkers tevreden zijn, dan heb je misschien niet eens zoveel nieuw personeel nodig als dat je in eerste instantie dacht”, vertelt HR consultant Martine Pauw. “Bedrijven hebben de neiging om bij bedrijfsgroei, meteen nieuwe mensen te gaan werven, maar dat hoeft niet. Ga eerst eens in gesprek met bestaande medewerkers: Wil er iemand meer of minder werken? Heeft er iemand ambities om zich op een ander vlak te ontwikkelen? Vooral bij kleinere bedrijven is het handig om eerst samen te kijken waar mogelijkheden liggen.”
In deze periode van personeelstekorten, is juist het behoud van bestaand talent binnen je onderneming cruciaal. Je ziet nu soms de meest bijzondere acties om de aandacht te trekken van potentiële nieuwe medewerkers: van speeddates met de directie tot bonussen voor het aanbrengen van nieuw personeel; het kan niet op. Maar waarom neem je niet eerst een kijkje in eigen keuken?
Martine Pauw zit al veertig jaar in het vak, dus ze weet waar ze het over heeft. “Stel jezelf als eigenaar, directeur of manager van een bedrijf bij groei eerst de vraag of je wel goed in beeld hebt waar jouw huidige personeel inzetbaar is. Op deze manier kun je gerichter op zoek naar nieuwe medewerkers voor de plekken die nog niet opgevuld zijn.”
Oorzaken van personeelstekorten
Er zijn meerdere oorzaken voor de huidige personeelstekorten, laat Martine weten: “De voor de hand liggende zaken als een goed loon en goede (secundaire) arbeidsvoorwaarden zijn uiteraard mooie randvoorwaarden om een medewerker happy te houden, maar dit is niet doorslaggevend.“
“Soms wordt er door directies te eenzijdig naar het functioneren en resultaat van hun onderneming gekeken”, vertelt Martine. “Er wordt dan alleen gestuurd vanuit financiële belangen (KPI’s). Er wordt dan niet gefocust op de personele bezetting en dit kan grote gevolgen hebben. Zonder een goede werksfeer, prettige arbeidsomstandigheden en een efficiënte organisatie, kan de productiviteit negatief worden beïnvloed. Daarom is het zeker zo belangrijk om ook veel aandacht te hebben voor de ontwikkeling van je eigen mensen.”
Onderzoek wat belangrijk is voor je personeel
Heb je als bedrijf een hoog verloop onder je personeel of een matige werksfeer, dan moet je volgens Martine, goed gaan onderzoeken onder de bestaande medewerkers, wat de oorzaken kunnen zijn.
“Analyseer waar behoefte aan is en kijk daarbij ook naar de individuele medewerker. Bijvoorbeeld:
– in welke levensfase zit de werknemer?
– hoe is de balans tussen werk- en privé voor deze werknemer?
– is er sprake van over- of onder belasting in het werk bij deze werknemer?
– sluit het profiel van de werknemer wel aan op de competenties die verwacht worden?
Dit zijn allemaal vragen die je je als bedrijf moet stellen om te bepalen wat er aan de hand is binnen je bedrijf. Maar het is ook van belang om naar het functioneren van de managers te kijken.”
Onderzoek ook de huidige én gewenste kwaliteiten van leidinggevenden
“Vaak zie je mensen op een leidinggevende functie zitten die zijn doorgegroeid. Hierdoor zijn ze vaak heel taakgericht en missen ze competenties zoals coachen en communiceren. Een manager moet goed kunnen communiceren en actief luisteren”, vertelt Martine. “Ik help bedrijven de huidige en de gewenste kwaliteiten bij leidinggevenden in kaart te brengen, zodat we samen aan verbetering kunnen werken.”
En hoe word je dan de ideale manager? “Als manager moet je met diverse petten op, kunnen kijken naar de organisatie. Een praktijkgerichte manager is niet beter dan een manager die alleen managementfuncties heeft gehad”, vertelt Martine. “De combinatie van resultaatgericht én mensgericht denken, maakt dat je de beste resultaten kunt behalen met je medewerkers. Misschien is het goed als een manager eerst leiding geeft aan een kleiner team of een assistentenrol heeft.”
Luister naar de mensen om je heen
Martine geeft aan dat managen echt niet altijd even makkelijk is. “Vooral voor de middelmanager is het soms lastig: die zit vaak tussen twee vuren. Het beste is om te focussen op de voortgang van de organisatie, op denken en op vooruit plannen. Het is ook belangrijk als manager om sensitief te zijn voor je omgeving: luister naar de mensen om je heen. Dat geldt niet alleen voor de mensen die boven je, maar ook die onder je werken. Hou vast aan je eigen visie en zorg dat je deze ook kan uitleggen. En het is belangrijk als manager dat je kan omgaan met weerstand.”
Loop jij als ondernemer ook aan tegen issues met behoud en werving van het juiste personeel? Zou je het fijn vinden om over HR, competenties, missie en strategie, opleidingen en vacatures te sparren? Neem dan vrijblijvend contact met Brilliant Work op om te zien hoe wij jouw bedrijf op HR (of andere gebieden) kunnen helpen.