Deze zomer presenteert Rijksmuseum Twenthe de eerste museale solotentoonstelling van de opkomende kunstenaar Philip Vermeulen (1986). Vermeulen maakt grootschalige, spectaculaire installaties die je met heel je lichaam ervaart. Na presentaties van afzonderlijke werken in onder meer Museum Voorlinden en het Stedelijk Museum in Amsterdam, zijn in Rijksmuseum Twenthe voor het eerst een groot aantal zaal vullende installaties bij elkaar te zien.
In zijn werken verkent Vermeulen via beweging, licht, trillingen en geluid de fundamenten van de menselijke waarneming. Wat doet stroboscopisch licht met onze hersenen, hoe registreren we beweging, hoe voelt geluid, en zien we eigenlijk wel wat we denken te zien? Zelf noemt hij zijn installaties ‘hypersculpturen’: zijn werken bewegen zodanig dat het lijkt alsof ze voor onze ogen transformeren: een muur komt tot leven (Pulse), draaiende ventilatoren veranderen in gekleurde ‘toverballen’ door de splitsing van wit licht (Fanfanfan) en door stroboscopisch licht verschijnen spookachtige beelden op ons netvlies (Chasing The Dot).
Vermeulen wil met zijn machines een gevoel van schoonheid oproepen, en tegelijkertijd wil hij de gevaarlijke en vernietigende krachten ervan laten ervaren. Via speelsheid, verleiding, zelfvernietiging en delirium stuwt Vermeulen zijn publiek naar een sublieme ervaring, waarbij de grenzen tussen geest en materie oplossen.
Het internationale landschap: Schilderen in de buitenlucht in de 19e eeuw
Bossen, bergen, winters, zee en weide. Dit voorjaar brengt Rijksmuseum Twenthe met de ambitieuze tentoonstelling ‘Het internationale landschap. Schilderen in de buitenlucht in de 19e eeuw’ meer dan 70 meesterwerken bij elkaar, afkomstig uit vooraanstaande musea van over de hele wereld. Van Frankrijk tot de Verenigde Staten gingen kunstenaars op zoek naar het unieke om hen heen. In de tentoonstelling ‘Het internationale landschap’ vallen juist de overeenkomsten op.
Houtskool x 9 kunstenaars
Van 20 januari tot en met 5 mei 2024 is in Rijksmuseum Twenthe de tentoonstelling ‘Houtskool x 9 kunstenaars’ te zien, waarin één van de oudste tekenmaterialen ter wereld de hoofdrol speelt. Deze bijzondere tentoonstelling toont de diversiteit en de veelzijdigheid van houtskoolkunst aan de hand van negen gerenommeerde kunstenaars uit Nederland, Duitsland en Frankrijk. Van kleine, studieuze tekeningen tot indrukwekkende driedimensionale installaties. En van gedetailleerde composities in lichtgrijze tonen tot abstracte werken opgebouwd uit krachtige, diepzwarte lijnen. ‘Houtskool x 9 kunstenaars’ is het resultaat van een unieke samenwerking, waarbij de kunstenaars intensief met elkaar optrokken, ateliergeheimen deelden en elkaar inspireerden.
Kees Stoop. Alles stroomt
In de zomermaanden van 2022 organiseert Rijksmuseum Twenthe de eerste grote tentoonstelling van de virtuoze tekenaar Kees Stoop (1929 – 2019). Stoop was volgens kenners een van de grootste tekenaars van ons land, maar is nauwelijks bekend bij het grote publiek. Hij leefde een teruggetrokken leven in het Overijsselse Holten, waar hij het door hem zo geliefde landschap in uiteenlopende stijlen – van uiterst realistisch en precies tot schetsmatig en bijna abstract – vastlegde. Stoop was tijdens zijn leven huiverig om naar buiten te treden met zijn werk, maar desondanks ontstond er een kring van trouwe bewonderaars, en werd zijn werk zelfs verworven door het Rijksprentenkabinet.
Dankzij de inspanningen van de Stichting Kees Stoop kan Rijksmuseum Twenthe voor het eerst zijn werk op grote schaal tonen, en kan het publiek kennis maken met een bijzondere kunstenaar die in zijn bewondering voor de natuur altijd de vergankelijkheid van het leven liet doorklinken.
The Planet Art Archives 1978-2004
Activist, organisator en innovatieve kunstenaar, al deze drie termen zijn van toepassing op Kees de Groot. Na zijn opleiding aan de AKI Kunstacademie in Enschede aan het einde van de jaren ’70 deel maakte de Groot uit van een artistieke revolutie die zich zowel binnen als buiten de grenzen van Nederland voltrok. De Groot was onderdeel van de eerste lichting mediakunstenaars die wereldwijd furore maakten, waarbij hij vanaf het begin van de jaren ’80 een geheel nieuwe soort elektronische kunst ontwikkelde.
Naast zijn werk als kunstenaar heeft De Groot ook een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Twente als belangrijke plek voor de lokale digitale kunstscene door de oprichting van PLANETART. Rijksmuseum Twenthe toont de niet eerder vertoonde ‘PLANETART Archives’, waarin de artistieke ontwikkeling van de Groot en hoogtepunten van PLANETART te zien zullen zijn.
Fotocredits: Philip Vermeulen, Chasing The Dot